vad alla tjatar! "dags för syskan snart?"...suck...

M

MariaAhmira

Fler som känner igen sig?...släkt och vänner frågar och pikar hela tiden, "Det är bäst att skaffa tätt. År det inte dags snart?" (för herregud om det är för länge mellan syskonen!)

(kan klämma in att min man ingår i en syskonskara på fyra, åldrar 20,22,24,25, ni kan tänka pressen från den släktsidan....)

Har en son på 2år o 3mån, han är ju min lilla älskling såklart:love:

me fy vad trött jag blir på alla runtomkring, "ska ni inte skaffa en till snart?" "Han e ju så stor och måste ju få en syskon!" "ni ska väl inte bara ha ett barn!?"

Skriker rakt ut nästa gån nån frågar!!

Jag vill skaffa ett sykon nån gång men när jag/vi känner för det och inte svägerskor och släkt vill

Sv: vad alla tjatar! "dags för syskan snart?"...suck...

Jajjemän, släkten är totalt odräglig. :crazy: "Ni har väl inte glömt bort hur man gör? *höhöhöhö*" var en kommentar vi fick i somras. Då var vår knodd inte ens 1.5 år gammal. Visserligen höll vi på att försöka igen då, och det tog sig någon vecka senare. Men det är ändå vår ensak!

JAG!!!!!

Jag blir också snart galen..:devil:

När vi var nyhemkomna från BB och när folk började komma och hälsa på haglade frågan över oss.... "Dags att planera nästa...." herre min je, Alice var inte med än 1 vecka gammal.... det var inte det jag hade lust att svara på med förlossningen färskt i minnet.

Frågan dyker fortfarande upp ganska ofta, trots våra svar att det är på tok för tidigt att ens fundera på. Alice är 9 månader nu.

Det börjar bli så tjatigt att vi funderar på att säga något som: Vi vill inte prata om det.... fast det kanske tolkas som det har blivit komplikationer.
Men kanske dags att det angår bara oss och vi berättar om det skulle vara ett till på väg....

grrrrrr

;) / Bollen

Senast ändrad:

"Ni har väl inte glömt bort hur man gör? *höhöhöhö*" var en kommentar vi fick i somras.

Svar:

"Nej...det har vi inte. Har ni glömt hur jobbiga människor runt omkring med dålig humor var? ...eller är det en ny företelse:mad:?"

Jag känner igen det där.
Nu ville vi gärna skaffa ett syskor ganska snart. Men efter 3 år och ett antal missfall (som de flesta i våran vännskapskrets inte vet om) börjar det bli ganska tröttsamt att få frågan om och om igen.
Jag kanske bara skulle säga som det är. Då skulle nog folk få dåligt samvete istället över att ha tjata om detta så länge.

Vad brukar du svara ?

Jag tycker att det är så märkligt, jag har nämligen aldrig hört någon tjata eller ens fråga, varken mig eller till någon annan. Nånsin. Min släkt och mina vänner är väl tydligen rätt finkänsliga av sig.

Jag har tänkt lite på tråden som handlar om mamman som blivit oplanerad gravid igen, och där mormorn och pappan redan innan förklarat hur förskräckligt det skulle vara ifall det kom fler barn.:(

Med den tråden i bakhuvudet tycker jag det är fint med familjer där många längtar efter nya små släktingar, även om det innebär att de blir tjatiga.

Jag räcker upp handen jag är en förfärlig faster som inte kan vänta på att min brorson ska få syskon:D

Han är ju så rar och det är klart att jag är hur nyfiken som helst på om det kommer flera och i så fall när de är planerade och i bakhuvudet ligger kanske en liten tanke om att planera in en kusin i samma veva....

Försöker hålla mig, för jag fattar ju att det är föräldrarnas ensak, men det har gått dåligt i jul, jag hoppas min svägerska och bror förlåter mig.

Kl
Barn skaffar man inte, de får man. Det finns faktiskt sekundär barnlöshet, inte alls ovanligt vad jag har förstått. Det är föräldrarnas privatsak, och himla dumt, onödigt, oartigt och kränkande att tjata på sina släktningar om fler barn. Mig skulle ingen våga fråga en sån sak, då de flesta vet om vårt kämpande för att ens få ett barn.

Har inte sagt ett ord om att skaffa barn, men man kan planera barn eller hur?

Och då tycker inte jag det är fräckt att fråga och det kan jag inte säga att varken min bror eller svägerska verkade tycka heller. Jag tror i och för sig att jag kan läsa av min släkt tillräckligt för att hålla käft om det var risk att de skulle exploderar på det sättet som du skulle göra.

till för ett halvår sen bara log jag och försökte prata bort det lite. sen har jag sagt typ
"-jag har absolut ingen brådska" eller "-vi hinner nog vi är ju inte 25 än!"

Tänk er:
kalas/födelsedagar/jul/påsk/kräftskiva osv där ca 25-30 personer varje gång ses, där står man mitt i allt och får frågan i ansiktet "när kommer nästa då?"

Nästa gång kan jag nog inte hålla mej fin och trevlig! jog kommer skrika rakt ut!

Tack för allas förståelse!

Jag kommer svara precis så ärligt som jag kan om jag någonsin får frågan.

-Blir det ett syskon så är det först om 3 år, jag vill orka vara en toppenmamma åt samtliga barn jag väljer att föda fram..

Men om jag känner min släkt rätt så kommer ingen puscha fram något svar från vare sig mig eller sambon ;)

Ja men usch vad jag känner igen mig.

En gång så fick jag en rejäl predikan i telefon av en bekant om hur dumt det är att bara ha ett barn.

Ni kan ju gissa hur det kändes, eftersom vi då idogt försökt att bli gravida igen i tre år utan resultat?:cry:

I min omgivning har folk tjatat om när vi ska skaffa första barnet, i ca sex år nu...

Jag har blivit vansinnig och snäst av min svärmor ett flertal gånger.

Folk har inte ett skit med det att göra.
Jag har inte varit redo att få barn innan (är gravid nu) och har därför inte velat ha, men väldigt många människor verkar bli provocerade av att höra att man inte vill ha barn!

såklart är det ofint att fråga.

men samtidigt är ju folk helt galet snabba med att skaffa tvåan. Jag träffar en föräldragrupp som fått andra eller tredje barnet. Av de 7 familjerna i gruppen har vi näst längst mellan ettan och tvåan, vi har hela 2 år och 3 mån mellan våra...

Man måste lära sig skilja på sina egna behov och andras. Om man tjatar på andra att de ska planera barn kanske det är läge att försöka skaffa barn själv. Sen finns de ju många par som inte ens vill ha barn överhuvudtaget och blir ständigt ifrågasatta för sitt val. Helt vansinnigt, vem tar sig rätten att "bestämma" över andra vuxna människor?

Ja men usch vad jag känner igen mig.

En gång så fick jag en rejäl predikan i telefon av en bekant om hur dumt det är att bara ha ett barn.

Ni kan ju gissa hur det kändes, eftersom vi då idogt försökt att bli gravida igen i tre år utan resultat?:cry:

Usch vad jobbigt :cry: Det är ju faktiskt inte så ovanligt heller, så det är också en anledning att hålla näsan ur blöt (kan man säga så ? :D).
Fick mycket tjat innan jag blev gravid, och jag hade också svårt att få till det ... inte så kul!

Jag känner igen det där. Min dotter är 6 år nu. Klart jag har velat få fler syskon till henne men det har aldrig varit tillfälle. Jag har ju varit singel men det har varit många som har varit på mig ska du inte skaffa fler syskon till din dotter snart. Då stod man där som ensamstående mamma och plugga heltid.
Nu har jag en ny man. Men frågan har dykt upp ibland. Men då har jag sagt att det får vänta tills vi känner att det är rätt. Vi har planerat barn och vet när vi ska börja göra det men det är inget som vi har sagt något om.

Mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka