Vad är det snålaste ni varit med om?

Har ett par olika som är snåla på varsitt sätt. Inga extrema men ändå lite ovanliga.

Den ena har satt i system att slippa betala för sig själv (och sin tonårsson) på restaurang om man är ett gäng, för då är det "smidigast" om en tar notan och resten "betalar sen" till den personen. Ja nu råkar det vara så att denna person alltid "glömmer/sitter lite illa till" så att hen extremt sällan betalar för sig.
Angående dricks så har samma person hållit brandtal om hur viktigt det är att ge "minst 20 %" i dricks i USA, för att själv lämna 1 dollar i dricks på en nota för $35 dollar.

En annan ransonerar all mat och dryck som hen bjuder på hemma hos sig. Exempelvis är det högst 2 potatisar per person som gäller, 2 skivor bröd, 1 glas vin etc.

Ingen av dessa är direkt låginkomsttagare men i det första fallet tror jag personen lite bortskämt tänker att det är behagligare att nån annan betalar och i det andra fallet så tror jag att mottot är "det är inte de stora inkomsterna, det är de små utgifterna som gör en rik".
 
Har ett par olika som är snåla på varsitt sätt. Inga extrema men ändå lite ovanliga.

Den ena har satt i system att slippa betala för sig själv (och sin tonårsson) på restaurang om man är ett gäng, för då är det "smidigast" om en tar notan och resten "betalar sen" till den personen. Ja nu råkar det vara så att denna person alltid "glömmer/sitter lite illa till" så att hen extremt sällan betalar för sig.
Angående dricks så har samma person hållit brandtal om hur viktigt det är att ge "minst 20 %" i dricks i USA, för att själv lämna 1 dollar i dricks på en nota för $35 dollar.

En annan ransonerar all mat och dryck som hen bjuder på hemma hos sig. Exempelvis är det högst 2 potatisar per person som gäller, 2 skivor bröd, 1 glas vin etc.

Ingen av dessa är direkt låginkomsttagare men i det första fallet tror jag personen lite bortskämt tänker att det är behagligare att nån annan betalar och i det andra fallet så tror jag att mottot är "det är inte de stora inkomsterna, det är de små utgifterna som gör en rik".
Det finns en anledning till att välbeställda blivit just det :D :D
 
Det finns en anledning till att välbeställda blivit just det :D :D
Nej. Jag tror inte alls på det där. Argumentet stt det är de små utgifterna som skapar rikedom, tror jag, är mest ett argument mot skatten. Därutöver är det inte min erfarenhet att de välbärgade är de som lever enkelt. Om det vore så, vem bor då i alla de dyraste och föottadte bostäderna, kör de dyraste bilarna och övrrlag bedriver den lyxkonsumtion som vi vet pågår hela tiden? De fattiga? Och det är därför de är fattiga? Skulle inte tro det.
 
För mig är det skillnad på att vara ekonomisk och snål. Jag tillhör själv den ekonomiska/sparsamma skaran men det är mer att jag kanske inte prioriterar vissa saker för mig själv utan sparar de pengarna som reserv eller lägger det på hästarna. Typ inte lägga pengar på utelunch och pinsamt sällan besöka frisören. Det drabbar ju ingen annan.

Snålhet däremot för mig är såna här dumsnåla grejer som tråden är full av och som drabbar andra. Eller när personen gör bort sig genom att visa upp för andra att hen är snål. Som min släkting som vi besökte ett café tillsammans med (samma café för övrigt där han ville ha en krona tillbaka) där pappa känner han som äger stället. Först skulle min släkting inte ha något fika för att det var dyrt, vi hade alltså ätit middag där, men alla andra skulle fika. När ägaren sa att han bjöd på fikat (eftersom han känner pappa) var släktingen förste man fram i kön.

Även om jag själv inte lägger pengar på att äta ute på regelbunden basis så skulle jag självklart säga ja om någon frågade. Det händer ibland i jobbet och då kan jag ju inte säga nej eller kräva att bli bjuden. Men det är inget jag skulle lägga pengar på för egen del, alltså att jag ensam skulle gå ut och äta lunch varje jobbdag. Men det här med att säga att man inte vill ha men helt plötsligt vill man bara för att någon annan betalar, det är så sjukt sniket.
 
Snålhet däremot för mig är såna här dumsnåla grejer som tråden är full av och som drabbar andra. Eller när personen gör bort sig genom att visa upp för andra att hen är snål. Som min släkting som vi besökte ett café tillsammans med (samma café för övrigt där han ville ha en krona tillbaka) där pappa känner han som äger stället. Först skulle min släkting inte ha något fika för att det var dyrt, vi hade alltså ätit middag där, men alla andra skulle fika. När ägaren sa att han bjöd på fikat (eftersom han känner pappa) var släktingen förste man fram i kön.
Var i ligger snålheten att välja bort fika för man tycker det är för dyrt men tacka ja om någon bjuder? Jag kunde ha gjort det i synnerhet när jag hade sämre ekonomi.

Jag ser heller ingen direkt snålhet i att vilja ha tillbaks växel om man köpt något, jag hade i och för sig släppt det själv-hade inte orkat vänta, men men caféet kunde erbjudit kompensation (avrundat nedåt eller erbjudit något mindre bakverk) eller sett till att ha växel.
 
Var i ligger snålheten att välja bort fika för man tycker det är för dyrt men tacka ja om någon bjuder? Jag kunde ha gjort det i synnerhet när jag hade sämre ekonomi.

Jag ser heller ingen direkt snålhet i att vilja ha tillbaks växel om man köpt något, jag hade i och för sig släppt det själv-hade inte orkat vänta, men men caféet kunde erbjudit kompensation (avrundat nedåt eller erbjudit något mindre bakverk) eller sett till att ha växel.
Jag tycker det är sjukt snålt och det står jag för. En krona för någon som absolut inte har det dåligt ställt ekonomiskt är snålt.

Du verkar uppenbart inte ha läst trådstarten där jag verkligen tryckte på att det inte skulle handla om personer som får göra ekonomiska avvägningar på grund av att de inte har det så gott ställt.
 
Jag tycker det är sjukt snålt och det står jag för. En krona för någon som absolut inte har det dåligt ställt ekonomiskt är snålt.

Du verkar uppenbart inte ha läst trådstarten där jag verkligen tryckte på att det inte skulle handla om personer som får göra ekonomiska avvägningar på grund av att de inte har det så gott ställt.
Så för att jag inte håller med dig har jag inte läst trådstarten?

Det finns en massa exempel i tråden som är riktigt snåla och dumsnåla, men jag tycker helt enkelt inte det är snålt att avstå från fika eller att få växel tillbaks även om jag i ditt exempel skippat växeln för att slippa vänta - jag har även bidragit med något litet mynt när folk saknat det. Många affärer sätter priset till 19, 29, 49 osv kr, för att få det att se billigare ut, då är det lite fräckt att inte kunna ge växel utan leva på att folk avstår från den. Det finns 2 sidor av myntet här.
 
När jag var yngre skulle jag på knytis med några vänner. Dagen inleddes med en aktivitet som jag tackade nej till då jag precis hade studerat klart men inte börjar arbeta än. Jag kände inte att jag hade råd med aktiviteten vilket jag också sa. Jag anslöt istället när det var dags att äta middag. Till maten tog jag med kött som räckte till hela sällskapet på 8-10 personer. Någon dag efter blev jag ombedd att bidra med en summa för maten (medräknat var också det fika de hade ätit vid aktiviteten tidigare under dagen). De hade räknat ihop vad alla hade betalat under dagen och sedan delat det på antalet deltagare. Eftersom vi var bönder och jag hade tagit med eget hemslaktat kött så var det tydligen gratis och var alltså inte medräknat 😏

Det kanske egentligen är mer tanklöst än snålt men jag minns det än 😅
 
Men det här med att säga att man inte vill ha men helt plötsligt vill man bara för att någon annan betalar, det är så sjukt sniket.

Just detta tycker jag iofs inte är något generellt tecken på snålhet. Det är väl rätt ofta som man inte är tillräckligt sugen på fika för att köpa men ändå gärna tar en kopp kaffe om någon annan bjuder, i synnerhet om alla andra i sällskapet ska fika.
 
Igår var jag snål men kanske inte dumsnål som tog med mig min pepsiburk hem istället för att slänga den. Inte för att det gör någon skillnad (pant 1 kr).
 
Igår var jag snål men kanske inte dumsnål som tog med mig min pepsiburk hem istället för att slänga den. Inte för att det gör någon skillnad (pant 1 kr).
På vilket sätt gör det ingen skillnad? och på vilket sätt är det att vara snål?

Min dotter samlade pant och fick ihop rätt mycket pengar på en väldigt liten insats faktiskt. Sönerna däremot ville inte skämma ut sig så-och tjänade inga pengar och var avundsjuka. Så skillnad anser jag det gör.

Jag behåller min pant, oftast, förr pantade jag och tog pengar istället för avdrag på summan, stoppade i sparbössa och så gav jag till barnen då och då.
 
Igår var jag snål men kanske inte dumsnål som tog med mig min pepsiburk hem istället för att slänga den. Inte för att det gör någon skillnad (pant 1 kr).
Snarare oerhört klokt och inte alls snålt.
Slänger du den hamnar den i brännbart.
Metall i sopförbränningen är inte bra. Och metallen går till spillo.

Det går åt hundratal gånger mer energi att tillverka en burk från ursprung än att återvända redan använd aluminium.

Längs vägen utanförmitt hus slänger ungdomar energidrycksburkar. På mina korta promenadeer har jag samlat upp pant för rätt mycket pengar.

Samt inga burkar hamnar i foder till kor så de skärs sönder inifrån och dör.
 
Jag skulle aldrig slänga pant men brukar ge bort den istället till bättre behövande. Skönt att slippa panta 😅
Ja men det kan man väl absolut göra om man har möjlighet.
Dock tycker jag inte det är snålt att håva in pengarna för sin egen pant, man har ju liksom redan lagt ut för den.
Jag tar med mig min pant när jag ska handla och inte tänkt tanken på att jag skulle ge bort den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp