Vad är det snålaste ni varit med om?

Ja men det kan man väl absolut göra om man har möjlighet.
Dock tycker jag inte det är snålt att håva in pengarna för sin egen pant, man har ju liksom redan lagt ut för den.
Jag tar med mig min pant när jag ska handla och inte tänkt tanken på att jag skulle ge bort den.
Nej jag tycker absolut inte att det är snålt att göra så.
För mig blir det bara en enkel grej att göra för att hjälpa någon annan. När jag köper något med pant så räknar jag inte med att jag ska få något tillbaka. Jag behöver det helt enkelt inte i den situation jag lever i ☺️
 
Då är det väl lika bra att låta bli kan jag tycka?
Ja det är så dumsnålt... Jag flyttade till internatskola så fort jag kunde och brorsan flyttade hem till pappa. Men nu 30 år senare kan man skratta åt det. Fick i alla fall en jättetrevlig och generös lillebror som vägde upp för allt det dåliga.
 
Vi skulle grilla på en allmän grillplats, och några som var där före oss var precis färdiga och sa att vi kunde ta över då det fortfarande var bra glöd. Lite senare kom en ur det sällskapet tillbaka och ville ta med sig vår oöppnade grillkolpåse, för "varför skulle vi sponsra er med kol?"
 
Vi skulle grilla på en allmän grillplats, och några som var där före oss var precis färdiga och sa att vi kunde ta över då det fortfarande var bra glöd. Lite senare kom en ur det sällskapet tillbaka och ville ta med sig vår oöppnade grillkolpåse, för "varför skulle vi sponsra er med kol?"
Hoppas ni erbjöd dem att ta med sig sin kol. Vilka idioter, ärligt talat.
 
Makalöst :D Vad svarade ni på det?
Eftersom vi först var övertygade om att personen skämtade sa vi "Ja ja, visst! 😁" men så tog hon påsen och gick och då hann vi inte reagera utan satt bara och gapade, för att sen börja skratta. Lite senare kom hon dock surmulet tillbaka med påsen, antagligen eftersom hennes sällskap insisterat på det. Hon avslutade med nån kommentar i stil med "se inte så sura ut!" (vilket vi inte gjorde då vi mest var roade av den bisarra situationen).
 
Vi skulle grilla på en allmän grillplats, och några som var där före oss var precis färdiga och sa att vi kunde ta över då det fortfarande var bra glöd. Lite senare kom en ur det sällskapet tillbaka och ville ta med sig vår oöppnade grillkolpåse, för "varför skulle vi sponsra er med kol?"
I det läget hade jag inte kunnat låta bli att föreslå att de kunde ta med sig sin glödande kol istället. Så att de slapp sponsra alltså :angel1:
 
Blev medbjuden på en Stockholmsresa av en kompis och hennes pappa. Allt var uppgjort och klart mellan mina och kompisens föräldrar, vi gick i 4an så var 9-10 år någonting. När vi sedan väl var i Stockholm, hade ätit och gjort lite allt möjligt så börjar kompisens pappa plötsligt kräva att jag ska betala hälften av allting för resa, mat osv. Minns inte exakt hur allt löste sig men både kompisen och hennes pappa var sura och otrevliga resten av resan sedan för att jag inte betalade hälften av allting. Och jag var såklart jätteledsen när jag kom hem igen.


När jag och min bror var små fick vi alltid jättekonstiga (och helt ärligt ibland rent skräp) julklappar av mormor, medan våra kusiner fick jättefina och svindyra saker varje år. Minns speciellt ett år när min ena kusin fick en helt ny westernsadel till sin häst, medan jag fick två stearinljus och något som vi än idag inte är säkra på vad det var. Troligtvis någon slags hårsnodd, men väldigt oklart.
 
Blev medbjuden på en Stockholmsresa av en kompis och hennes pappa. Allt var uppgjort och klart mellan mina och kompisens föräldrar, vi gick i 4an så var 9-10 år någonting. När vi sedan väl var i Stockholm, hade ätit och gjort lite allt möjligt så börjar kompisens pappa plötsligt kräva att jag ska betala hälften av allting för resa, mat osv. Minns inte exakt hur allt löste sig men både kompisen och hennes pappa var sura och otrevliga resten av resan sedan för att jag inte betalade hälften av allting. Och jag var såklart jätteledsen när jag kom hem igen

Vad gjorde dina föräldrar? Hoppas de skällde ut pappan!
 
Blev medbjuden på en Stockholmsresa av en kompis och hennes pappa. Allt var uppgjort och klart mellan mina och kompisens föräldrar, vi gick i 4an så var 9-10 år någonting. När vi sedan väl var i Stockholm, hade ätit och gjort lite allt möjligt så börjar kompisens pappa plötsligt kräva att jag ska betala hälften av allting för resa, mat osv. Minns inte exakt hur allt löste sig men både kompisen och hennes pappa var sura och otrevliga resten av resan sedan för att jag inte betalade hälften av allting. Och jag var såklart jätteledsen när jag kom hem igen.
Hur kommer man ens på att be en 9-10-åring betala någonting alls?! Om pappan ville ha halva kostnaden betald fick han väl ta det med dina föräldrar, inte med dig.
 
Detta väckte ett minne från en resa jag blev "bjuden" på (pappa stod för mina kostnader) av farmor :D Jag var också 9-10 år vid tillfället och vi var en vecka i Åre på gruppresa med någon förening som hon var med i. Ett stopp var Åre chokladfabrik och väl där så ville jag givetvis så gärna ha en sån där strut med choklad som de säljer, så jag fick fråga farmor om typ 70 spänn eller vad det kan ha varit för att köpa en. Hon gick motvilligt med på det under förutsättning att jag betalade tillbaka när vi var hemma igen. Så vid hemkomsten bad jag pappa om 70 kr för chokladen och hon flippar ur fullständigt för att jag inte gjort något för att förtjäna de där 70 kronorna och menar att han måste dra av dem från månadspengen :grin: Nu har inte jag barn eller barnbarn men fan att inte bara kunna bjuda sitt barnbarn på 70 kr när man är på en (betald) resa man själv släpat med dem på?? haha
 
Just detta tycker jag iofs inte är något generellt tecken på snålhet. Det är väl rätt ofta som man inte är tillräckligt sugen på fika för att köpa men ändå gärna tar en kopp kaffe om någon annan bjuder, i synnerhet om alla andra i sällskapet ska fika.
Det kanske också spelar in vem som gör det? Om det är en person som alltid är snål så tänker man kanske automatiskt snål? Vilket man kanske inte gjort om det var en annan person, då kanske man hade tänkt precis som du skriver.
 
Det kanske också spelar in vem som gör det? Om det är en person som alltid är snål så tänker man kanske automatiskt snål? Vilket man kanske inte gjort om det var en annan person, då kanske man hade tänkt precis som du skriver.
I så fall är det fortfarande inte snålhet, bara att någon som använder det för att förstärka sin bild av snålhet och ser kanske snålhet lite varstans.
 
När jag och min bror var små fick vi alltid jättekonstiga (och helt ärligt ibland rent skräp) julklappar av mormor, medan våra kusiner fick jättefina och svindyra saker varje år. Minns speciellt ett år när min ena kusin fick en helt ny westernsadel till sin häst, medan jag fick två stearinljus och något som vi än idag inte är säkra på vad det var. Troligtvis någon slags hårsnodd, men väldigt oklart.
Sån var min mammas farmor också. Mamma och hennes syskon bodde granne med farmor medan deras kusiner bodde långt bort. Kusinerna fick svindyra julklappar medan morfars barn fick saker hon gjort själv. Och med saker som hon gjort själv menar jag inget normalt som en hemstickad tröja eller liknande utan det var liksom jättekonstiga pyssel hon hade gjort, typ sånt barn gör på förskolan. Eller så tog hon något hon hade hemma, mamma fick en tom flaska i julklapp en gång.

En gång hade hon blandat ihop julklapparna när de redan var inslagna. Så min moster fick den svindyra danska servisen hon köpt till en av kusinerna och kusinen fick typ en trädgren som hon klistrat glitter på. När tanten upptäckte sitt misstag slet hon presenten ur min mosters hand och påpekade att den var till kusinen.

Men det skulle jag inte klassa som snålt (uppenbarligen var hon ju verkligen inte snål mot de andra barnbarnen) utan mer elakt och orättvist. Okej om man kanske skämmer bort barnbarn man inte träffar så ofta på ett annat sätt än de man ser dagligen men skillnaden i gåvonivån här var rent absurd.
 
Vi har som tradition att gå på restaurang för att fira när någon i släkten tar studenten. Min galet snåla släkting och hennes kille åt på donken (!!!) på vägen till sitt barns firande så de slapp betala för restaurangmaten. :bag: De pimplade coca cola medan resten av oss åt. Vi fick betala för colan…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp