Vad är det snålaste ni varit med om?

Jag jobbade i butik, en man kom in för att köpa foder till sin valp, han kom då på att vuxenfodret var ju billigare än valpfodret. Han köpte vuxenfoder och valpen blev sjuk av det. Tror han åkte på veterinärkostnader med. Nästa gång han kom in köpte han valpfoder.
Fast det måste väl ha varit en tillfällighet? Valpar blir inte sjuka av vuxenfoder, det låter rätt konstigt. Särskilt inte på ett sätt som fixas genom att köpa valpfoder nästa säck liksom.
 
Fast det måste väl ha varit en tillfällighet? Valpar blir inte sjuka av vuxenfoder, det låter rätt konstigt. Särskilt inte på ett sätt som fixas genom att köpa valpfoder nästa säck liksom.
Att en valp blir dålig i magen efter plötsligt foderbyte tycker jag inte låter det minsta konstigt, sen om det var specifikt att det var vuxenfoder eller inte, och om bytet till valpfodret handlade om att det var valpfoder, ett annat foder som funkade bättre eller ett invant foder är kanske svårt att fastslå.
 
Att en valp blir dålig i magen efter plötsligt foderbyte tycker jag inte låter det minsta konstigt, sen om det var specifikt att det var vuxenfoder eller inte, och om bytet till valpfodret handlade om att det var valpfoder, ett annat foder som funkade bättre eller ett invant foder är kanske svårt att fastslå.
Det låter ju som en annan historia. :) Jag tyckte bara det lät mycket märkligt att en valp faktiskt skulle bli sjuk av något som inte var valpfoder bara för att det inte var valpfoder.
 
Min bonusmamma "bjöd med mig" på en liten roadtrip. Hon ville inte köra utan ville ha mig som chaufför. Jag hade inget egentligt intresse att ta mig till platsen men ställde upp för att vara snäll. Väl hemma igen krävde hon mig på halva bensinkostnaden 'eftersom vi åkt i hennes bil'.
 
Ovanligt är det inte, men att döma utan alla fakta är fel.
Du har missförstått. Och det här är ingen rättegång. Och vi vet ju inget om vilken person det gällde.

Så lägg ner nu.

Min gissning är att nästan alla har varit med om varianter på just sådan restaurangsnålhet. Mig hände det en gång av misstag. När jag skulle betala min andel, sa servitören att allt redan var betalt. Jag gav då ett rimligt generöst belopp som dricks (min andel av notan och lite till), för jag antog att det var de andras dricks som råkat gå till min del av notan.
 
Jag lånade ut bil och släp till en kollega/vän jag även hade ett stall ihop med. De hämtade ekipaget dagen innan och lämnade inte tillbaka förrän nio på kvällen.
Dels räknade hon ut på kronan vad bensinen kostat, för att sen avrunda neråt, och dels var de så trötta så jag fick ta bilen och åka till stallet för att mocka och släppa in alla hästar.
 
Det är väldigt nyttigt att läsa en sådan här tråd, förutom att man roas och förfäras.
Man kan ju ha den i bakhuvudet om det dyker upp lite udda beteende hos någon person där man kanske inte annars fått någon varningsflagg.
Inte att beteendet skulle betyda något, men man har i alla fall fått göra en reflektion över vad man tror.

Jag läste en gång ett uttryck som jag tyckte var väldigt bra, som var något i stil med Att vara snål drabbar andra men att vara ekonomisk drabbar bara en själv. Sagt av Günter Mårder, "Sveriges snålaste person" enligt Aftonbladet.
Just nu hittar jag tyvärr inte artikeln (eller var det en video?) där han säger just detta.
 
Min bror vägrade köpa en bil under flera år trots att han verkligen hade haft råd. Sista året han pluggade gjorde han slut med sin dåvarande sambo och de hade bott i hennes lägenhet i den stad han pluggade i. Så när det tog slut fick han flytta hem till våra föräldrar. Det finns knappt någon kollektivtrafik ut till oss så bil är nästan ett krav. Han tvingade inte bara mamma och pappa utan även mig och min andra bror som fortfarande bodde hemma då att med kort varsel komma och hämta honom vid busshållplatsen två och en halv mil bort. Vet inte hur många gånger jag var i stallet och bara fick kasta allting för att han redan stod på busshållplatsen och inte hade förvarnat. En gång vägrade jag för att jag var ute och red med en kompis. Då tog han en taxi och skulle tvinga mig att betala. Han hade flera hundra tusen på sparkontot redan då eftersom han jobbade flertalet år innan han började plugga och bodde hemma utan några direkta utgifter.

Sen började han jobba vägg i vägg med pappa. Åkte då också konstant med honom och tvingade honom att anpassa sina arbetstider efter hans. Pappa fick heller inte prata eller spela musik i bilen men han skulle absolut åka med honom. Missförstå mig rätt, det är klart att det är bra att samåka. Men då måste man ju samarbeta och ha ungefär samma tider. Han ville bara åka med pappa för att det var gratis. Om pappa behöver köra bilen till service eller nått så fick så klart någon av oss andra ställa upp så att det inte inkräktade på hans arbetstider.

Det värsta är att han inte var sån här förut. Han var tvärtom ganska generös.
 
Min bror vägrade köpa en bil under flera år trots att han verkligen hade haft råd. Sista året han pluggade gjorde han slut med sin dåvarande sambo och de hade bott i hennes lägenhet i den stad han pluggade i. Så när det tog slut fick han flytta hem till våra föräldrar. Det finns knappt någon kollektivtrafik ut till oss så bil är nästan ett krav. Han tvingade inte bara mamma och pappa utan även mig och min andra bror som fortfarande bodde hemma då att med kort varsel komma och hämta honom vid busshållplatsen två och en halv mil bort. Vet inte hur många gånger jag var i stallet och bara fick kasta allting för att han redan stod på busshållplatsen och inte hade förvarnat. En gång vägrade jag för att jag var ute och red med en kompis. Då tog han en taxi och skulle tvinga mig att betala. Han hade flera hundra tusen på sparkontot redan då eftersom han jobbade flertalet år innan han började plugga och bodde hemma utan några direkta utgifter.

Sen började han jobba vägg i vägg med pappa. Åkte då också konstant med honom och tvingade honom att anpassa sina arbetstider efter hans. Pappa fick heller inte prata eller spela musik i bilen men han skulle absolut åka med honom. Missförstå mig rätt, det är klart att det är bra att samåka. Men då måste man ju samarbeta och ha ungefär samma tider. Han ville bara åka med pappa för att det var gratis. Om pappa behöver köra bilen till service eller nått så fick så klart någon av oss andra ställa upp så att det inte inkräktade på hans arbetstider.

Det värsta är att han inte var sån här förut. Han var tvärtom ganska generös.
För mig är det där helt orimligt, jag har genom åren hämtat barnen rätt ofta när jag har haft möjlighet men då förväntar jag mig att vi har bestämt det i god tid och de får anpassa sig efter mina tider. Det är inte snålhet utan fullständigt bortskämd och jag fattar inte riktigt varför ni ställer upp på det? Det är väl bara att säga nej, lös det själv? Det går ju utmärkt att börja gå om man inte har planerat sin hemresa.
 
För mig är det där helt orimligt, jag har genom åren hämtat barnen rätt ofta när jag har haft möjlighet men då förväntar jag mig att vi har bestämt det i god tid och de får anpassa sig efter mina tider. Det är inte snålhet utan fullständigt bortskämd och jag fattar inte riktigt varför ni ställer upp på det? Det är väl bara att säga nej, lös det själv? Det går ju utmärkt att börja gå om man inte har planerat sin hemresa.
Håller med men detta är länge sen så nu har han bil och jag hade också fullständigt blåvägrat idag.
 
Min bror vägrade köpa en bil under flera år trots att han verkligen hade haft råd. Sista året han pluggade gjorde han slut med sin dåvarande sambo och de hade bott i hennes lägenhet i den stad han pluggade i. Så när det tog slut fick han flytta hem till våra föräldrar. Det finns knappt någon kollektivtrafik ut till oss så bil är nästan ett krav. Han tvingade inte bara mamma och pappa utan även mig och min andra bror som fortfarande bodde hemma då att med kort varsel komma och hämta honom vid busshållplatsen två och en halv mil bort. Vet inte hur många gånger jag var i stallet och bara fick kasta allting för att han redan stod på busshållplatsen och inte hade förvarnat. En gång vägrade jag för att jag var ute och red med en kompis. Då tog han en taxi och skulle tvinga mig att betala. Han hade flera hundra tusen på sparkontot redan då eftersom han jobbade flertalet år innan han började plugga och bodde hemma utan några direkta utgifter.

Sen började han jobba vägg i vägg med pappa. Åkte då också konstant med honom och tvingade honom att anpassa sina arbetstider efter hans. Pappa fick heller inte prata eller spela musik i bilen men han skulle absolut åka med honom. Missförstå mig rätt, det är klart att det är bra att samåka. Men då måste man ju samarbeta och ha ungefär samma tider. Han ville bara åka med pappa för att det var gratis. Om pappa behöver köra bilen till service eller nått så fick så klart någon av oss andra ställa upp så att det inte inkräktade på hans arbetstider.

Det värsta är att han inte var sån här förut. Han var tvärtom ganska generös.
Varför ställde ni upp på allt? Jag tänker att vara ödmjuk och tacksam är en viktig förmåga att lära sig i hemmet.
 
Jag känner en kille, A, som under ett par år bodde som inneboende hos sin kompis B + dennes flickvän i Uppsala.
En dag var det dags för A att flytta till eget boende i Stockholm, och B ställde mer än gärna upp som flytthjälp då han längtade efter att äntligen få ut A från sin lägenhet. 😅
En flyttbil hyrdes för att få plats med alla grejer i ett lass och eftersom A inte hade något körkort så var det B som fick köra. Efter avklarad flytt så tyckte A på allvar att B skulle betala kostnaden för bilen (minns inte om det rörde sig om hela kostnaden eller ”bara” halva) i och med att det ju faktiskt var han som hade kört den…
 
Varför ställde ni upp på allt? Jag tänker att vara ödmjuk och tacksam är en viktig förmåga att lära sig i hemmet.
För att mamma tyckte så synd om honom när han gjorde slut med dåvarande sambon vilket han inte var sen att utnyttja. :meh:

Jag försvarar inte vårt beteende heller men när föräldrarna tycker att det är rimligt är det svårt att säga nej när de hjälpt oss på andra sätt. Men som sagt - idag hade jag aldrig gått med på det. Men han försökte kräva mig på taxipengar när jag vägrade och det hade jag absolut inte råd med just då.
 
För att mamma tyckte så synd om honom när han gjorde slut med dåvarande sambon vilket han inte var sen att utnyttja. :meh:

Jag försvarar inte vårt beteende heller men när föräldrarna tycker att det är rimligt är det svårt att säga nej när de hjälpt oss på andra sätt. Men som sagt - idag hade jag aldrig gått med på det. Men han försökte kräva mig på taxipengar när jag vägrade och det hade jag absolut inte råd med just då.
Bra av dig! Jag tänker att människor som beter sig så med andra människor inte har lärt sig de grundläggande förmågorna i hemmet så därför är det jätteviktigt att säga stopp.
 
Att en valp blir dålig i magen efter plötsligt foderbyte tycker jag inte låter det minsta konstigt, sen om det var specifikt att det var vuxenfoder eller inte, och om bytet till valpfodret handlade om att det var valpfoder, ett annat foder som funkade bättre eller ett invant foder är kanske svårt att fastslå.
Vet inte exakt vad som hände, men gissar att det var ett tvärt foderbyte som ställde till det.
 
Jag känner en kille, A, som under ett par år bodde som inneboende hos sin kompis B + dennes flickvän i Uppsala.
En dag var det dags för A att flytta till eget boende i Stockholm, och B ställde mer än gärna upp som flytthjälp då han längtade efter att äntligen få ut A från sin lägenhet. 😅
En flyttbil hyrdes för att få plats med alla grejer i ett lass och eftersom A inte hade något körkort så var det B som fick köra. Efter avklarad flytt så tyckte A på allvar att B skulle betala kostnaden för bilen (minns inte om det rörde sig om hela kostnaden eller ”bara” halva) i och med att det ju faktiskt var han som hade kört den…
Hoppas verkligen inte B betalande
 
Min hyresvärd. En gång fick två fastighetsskötare sitta och pussla ihop ett dörrlås av 2-3 trasiga och en annan så kom de med en hög gamla delar för att försöka laga min trasiga spis från 70-talet istället för att köpa en ny. Han sitter hellre med tomma lägenheter än lägger pengar på att göra dem beboliga
 
Vad jag kan se är alla överens om att det som är snålt är situationen där man använder den dricks andra lagt för att betala sin egen mat.
Jag har varit med om det (fast då fattades det pengar också). Det var inte snålhet utan personen hade inte råd och skämdes för det. Det var i samband med en kurs och det var typ 19 västeuroper och den här killen från ett land med helt andra lönenivåer.

Så nej det är inte automatiskt snålt men för det mesta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp