Vad är det snålaste ni varit med om?

Jag tolkade @Snubbelfot som att en ur sällskapet betalade notan för samtliga med kort utan att dricksa, trots att resten av sällskapet lade på dricks på sina beställningar. Den som stod för kortbetalningen behöll alltså sällskapets kontanta dricks istället för att lägga på den på restaurangnotan.

Så tolkar jag det också. @Pegasus63

Fast poängen var ju att personen då tog dricksen själv och betalade mindre för sin egen mat.

Jag tror att du missar poängen. Eftersom de andra gav dricks så kunde personen som betalade med kort ta deras drickspengar för att betala sin egen mat. Vet de som satt sånt i system och på så sätt åkt snålskjuts på andra.

Och jag tolkar det som att sällskapet betalade dricks, men den "snåla" betalade exakt belopp....
 
Dricks är ju inte obligatoriskt, det är något man ger om man tycker servicen har varit utöver det förväntade. Sedan skal man försäkra sig om att dricksen går till personen i fråga och inte tas om hand av manager eller delas på alla i restauranten.
Det stämmer, du har uppfattat rätt.

Men poängen var mycket riktigt att en snåljåp tar hand om resten av sällskapets dricks.
(Det är inte ovanligt att man lägger ihop på det viset för att servitören skall slippa splitta notan på kanske tio kortbetalningar.)
 
Oh era kommentarer om splittad nota påminner mig om min släkting i trådstarten. Vet inte hur många gånger våra familjer varit ute och ätit och mina föräldrar föreslagit att helt enkelt splitta notan på två så får var och en familj göra upp sinsemellan sen. Hör till saken att familjerna består av lika många familjemedlemmar vardera, lika många som inte dricker alkohol (=dyrt) i varje familj och varje familj har varsin pickyeater som inte äter lika mycket och lika dyrt som resten. Det blir alltså ganska jämnt. Ändå ska notan först nagelfaras. Utfaller resultatet till den familjens fördel (deras mat är dyrare än vår) går det bra att splitta notan på två. Annars ska det räknas fram exakt på öret.
 
Jag skulle examineras som tävlingsledare i en sport, dvs att jag planerar, organiserar och genomför tävlingen. Arrangören dvs den som erhåller alla anmälningsavgifterna, hade sen en tackfest för alla som hjälpt till. Men när jag kom dit ville arrangören ha betalt för maten för köttet var så dyrt. Jag var då vegetarian och det fanns inget vegetariskt alternativ så jag fick äta potatis och bea, jag tror aldrig hon kom tillbaka med numret att swisha till men det var sååå märklig att vilja ha betalt för en tackfest.
 
... och behöll drikspengarna själv.

Det stämmer, du har uppfattat rätt.

Men poängen var mycket riktigt att en snåljåp tar hand om resten av sällskapets dricks.
(Det är inte ovanligt att man lägger ihop på det viset för att servitören skall slippa splitta notan på kanske tio kortbetalningar.)

Jag uppfattar det som att den "snåla" betalade för sin egen mat, inte för hela sällskapet som betalde för sin egen mat med kontanter och dricks, och att hen tog alla kontanter, Framgår ju inte direkt av inlägget vad som är tillfället här. Personligen har även jag varit med om att någon betalad kontant med rikligt med dricks, men själv enbart betalad kostnaden för måltiden då min beställning om well done (destroyed) steak kom ut som rear. Att klaga på på Hard Rock Cafe i Göteborg hjälpte inte, kom endock ut som rear tre gånger om.

Tur att det var ett antal hamburger och kebab hak på vägen tillbaka till hotellet så jag han äta något innan läggdags.
 
Senast ändrad:
Eller när min snåljåp till bror kom på att det var dyrt med presenter. Till en mors dag klagade han på att vi andra hade köpt så dyra julklappar till mamma och pappa året innan. Vi brukar lägga ihop så att var och en egentligen inte behöver lägga så mycket men det blir ändå en vettig present som de vill ha. Det året föreslog han att han skulle ha hand om inköpet och att han skulle köpa en finare blombukett om vi swishade honom hundra spänn var. Vi köpte det (ska tillägga att vi lärt oss läxan och aldrig gör om det), men när mors dag kom visade det sig att han plockat en bukett i ett dike på vägen och tagit pengarna i egen ficka.

Likadant skulle han ha hand om inköpet till fars dag ett år under pandemin. Dagen innan blev pappa sjuk och firandet blev inställt eftersom vi inte kunde träffas. Vi andra antog att han trots allt ändå köpt något som skulle överlämnas när pappa var frisk igen. Det hade han inte. Som kompensation skulle pappa dock få lite dyrare julklappar och födelsedagspresenter det året (fyller år i januari). Vi hittade en tavla som pappa verkligen ville ha. Då föreslog brorsan på fullt allvar att vi andra fick köpa in oss i tavlan men att han skulle få den vid en eventuell bouppteckning… Förmodligen tycker han än idag att han har större rätt till tavlan än vi andra.
 
En av syrrans kompisar har en snål sambo. Han hade ett hus när de träffades som hon flyttade in i. Han tyckte att hon skulle betala hyra, vilket jag i och för sig kan tycka är okej eftersom huset bara var hans. Men utöver det var hon tvungen att betala all mat, alla hygienartiklar/städprylar (inklusive mat och blöjor och kläder till hans barn som han hade med sig in i förhållandet) och typ alla löpande kostnader som inte rörde amorteringarna. Han betalade alltså bara sitt lån, hon allting annat. Plus hyra då…
Usch vilken snåljåp :mad: Gick hon med på det? Det låter ju helt absurt!
 
:rofl: och jag bodde 25 mil från de dessutom. Sen när hon ringde mig och berättade att hon kunde inte cykla till skolan...för cykeln var borta...stulen.... Det är så sjukt och snålt och jag skrattar åt det idag, såhär 20 år senare....
Det där är ju inte ens snålt, bara helt totalt vrickat O_o
Ta en cykel ett barn behöver för att ta sig till skolan, och försöka tvinga någon annan, som inte vill ha en cykel, att köpa den. Och kalla det present :confused:
 
Två kronor är ju inget att tjafsa om!
2 kronor + en till kan ju ge ett paket nudlar i rätt affär. Beror ju på om man är villig att gå hungrig en dag eller vänta ut nästa dag då man kanske har hittat lite mer pant burkar/pet och kan köpa lite mer matigt... Been there and done that.... då jag gick på a-kassa under Bildts och Reinfeldsts (Moderatenasr) regeirngs tid
 
Jag uppfattar det som att den "snåla" betalade för sin egen mat, inte för hela sällskapet som betalde för sin egen mat med kontanter och dricks, och att hen tog alla kontanter, Framgår ju inte direkt av inlägget vad som är tillfället här. Personligen har även jag varit med om att någon betalad kontant med rikligt med dricks, men själv enbart betalad kostnaden för måltiden då min beställning om well done (destroyed) steak kom ut som rear. Att klaga på på Hard Rock Cafe i Göteborg hjälpte inte, kom endock ut som rear tre gånger om.

Tur att det var ett antal hamburger och kebab hak på vägen tillbaka till hotellet så jag han äta något innan läggdags.
Jag har, på en jobbresa där vi gick ut och åt på kvällen, varit med om att flera i ett sällskap lade sin del av notan + dricks. En person väntade taktiskt och räknade sedan hur mycket pengar som låg på bordet och jämförde med notans totalbelopp för att komma fram till ”sin” del istället för att lägga pengar motsvarande faktisk kostnad. Jag sade ifrån att personen måste lägga pengar motsvarande matens faktiska kostnad. Jag skulle tro att det är samma här, en person som låter andra betala en del av sin mat. I snåltrådar brukar sådant beteende komma upp så det är tyvärr inte helt ovanligt bland snålisar att göra så.
 
Jag har, på en jobbresa där vi gick ut och åt på kvällen, varit med om att flera i ett sällskap lade sin del av notan + dricks. En person väntade taktiskt och räknade sedan hur mycket pengar som låg på bordet och jämförde med notans totalbelopp för att komma fram till ”sin” del istället för att lägga pengar motsvarande faktisk kostnad. Jag sade ifrån att personen måste lägga pengar motsvarande matens faktiska kostnad. Jag skulle tro att det är samma här, en person som låter andra betala en del av sin mat. I snåltrådar brukar sådant beteende komma upp så det är tyvärr inte helt ovanligt bland snålisar att göra så.

Ovanligt är det inte, men att döma utan alla fakta är fel.
 
Vad jag kan se är alla överens om att det som är snålt är situationen där man använder den dricks andra lagt för att betala sin egen mat.

Finns ju inget skrivet om att personen i fråga tog kontanterna och dricksen, utan enbart att hen betalade exact belopp för sin måltid med betalkort....
 
Mammas tidigare särbo...Hon bjöd honom på middag mer eller mindre varje kväll under alla år de var ihop och han åt ju inte lite för att utnyttja det utan det var REJÄLA lass. Så han halvvägs genom måltiden fick öppna byxorna för att få i sig allt.....

När mamma och pappa var gifta fick farmor en jul bla en chokladkartong av dem. Ett antal år senare gav hon dem den tillbaka.....Och det krälade maskar i den....
 
När vi var yngre snusade jag och min syster. Vi tiggde prillor av varandra då och då när vi saknade snus och hon envisades med att hon skulle ha ränta varenda gång, för varje prilla hon gav mig skulle hon ha tillbaka två. Det var samma visa med pengar, skulle jag låna en tjuga så skulle hon ha ränta på den. Idag har hon lagt av med de fasonerna dock :D
 
Jag jobbade i butik, en man kom in för att köpa foder till sin valp, han kom då på att vuxenfodret var ju billigare än valpfodret. Han köpte vuxenfoder och valpen blev sjuk av det. Tror han åkte på veterinärkostnader med. Nästa gång han kom in köpte han valpfoder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp