Ida_79

Trådstartare
Undrar lite bara!! Hur ofta vacinerar man sin häst? Är det först grundvacinet självklart o sen vart 3 år eller är det varje år efter det???????

Sv: Vacinera

beror väl vad man ska vaccinera mot... olika med olika vaccin antar jag...

Joo men om man ska på tävling så ska man juh visa upp vac.intyg!! Min är bara grundvac. sist han fick var i maj föra året

Efter grundvaccinationen (hästinfluensa) är det vaccination 1 ggr/år som gäller för att hästen ska ha skydd.
Stelkramp brukar rekommenderas var 3:e år, men vid fulare sårskada ges ofta en sk. boosterdos (man vaccinerar trots att det inte gått 3 år)

Boutalism vaccinerar man också mot 1ggr/år efter grundvaccinationen som är på 3 sprutor med 1 månads mellanrum.

Ida_79 skrev:
Joo men om man ska på tävling så ska man juh visa upp vac.intyg!! Min är bara grundvac. sist han fick var i maj föra året

oj då får du börja om med grund vacc får inte går längre än ett år mellan vaccinationerna
stelkramp är vart tredje år, men hästinfluensa är varje år

En unghäst ska vaccineras varje halvår tills den är 4-5 år efter sin grundvaccination (med hästinfluensa). Sedan är det varje år för hästinfluensa och varannat/3e år för Stelkramp.

*lånar tråden*

Är det någon som vet ungefär hur mkt det kostar att grundvaccenera (häst influensa + botulism samt även mot stelkramp)? kommer det på räkning precis som alla andra vetrinär ärenden?

Mvh

Priserna varierar kraftigt beroende på vilken veterinär du anlitar.
Jag har betalt allt mellan 200-870:- för en boutalismspruta för att ge ett exempel.
Billigast är min favoritvet(privatpraktiserande).Klart dyrast är distriktarna eftersom det tillkommer så mycket avgifter (resekostnader, inställelse, stationsavgifter). Dom tar ute hos mig ca 500:- för att bara komma ut till stallet, plus vaccinet.

Så vad det kostar beror helt på vem du anlitar.

Japp får nog börja om med det!! Köpte han i julas o då har han bara varit här i sverige ett par månader innan jag köpte honom.. importerades från Danmark. Har 2 olika vacintyg.. Men enligt dom är han vac 2 gånger.. måste inte hästar som ska importeras vara grund vac?

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
596
Senast: tara
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 512
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar