Vaccinreaktion?

fallon

Trådstartare
Min ena häst vaccinerades mot influensa och stelkramp idag runt halvtio på morgonen. Vid intag runt 17 märkte jag på en gång att hon var hängig. Och visst, feber, 39.1. Pratade med veterinär, som sa att det troligtvis var vaccinereaktion, men det är dock väldigt ovanligt och temphöjningen var lite väl hög tyckte vet. Avvakta tills imorgon. Är det någon som har liknande erfarenhet och kan dela med sig? Jag har haft hästar i 10 år och aldrig varit med om detta:-(

Sv: Vaccinreaktion?

Jodå, min pålle fick samma problem,, hade vaccinerats tre gånger med samma vaccin, (influensa) utan reaktion, sen plötsligt vid 4.e blev han dåsig, stel o hård på injektionsstället, året därpå vart han ordentligt sjuk, svullen, hård öm, böld o feber upp till 39.8, den gick upp o ner i drygt en vecka,, tog mer än 14 dagar innan hästen var helt okey igen.
Efter detta fick min häst ett veterinärintyg på att han ej bör vaccineras mera mot influensa.

Jag har också en häst som har reagerat på Influrensa Tetanus vaccinet. Fick 39.5 i temp seg hängig ville inte äta öm vid injektionsstället. Fick febernedsättande i form av metacam och blev genast piggare och va sig själv igen efter ca 2 dygn.:laugh:

Det låter onekligen som en reaktion på vaccinet.
Det är inte helt ovanligt! (se bara på oss människor, flera blev ju lite dåliga av vaccinet mot sivninfluensan)

En av mina hästar har reagerat på influensavaccin.
Han blev grundvaccinerad mot influensa som 4 åring och reagerade när han vaccinerades som 12 åring.
Fick feber, var öm och stel. Det gick över och släppte på några dagar.

I hans fall har jag konstaterat att det är kopplat tilll märket på vaccinet.
Han blir dålig av Duvaxyn. Han har fått en mindre tempökning av Equilis men ingen reaktion alls av Equip.

Tänk på att om hästen är öm och stel i halsen så kan den vara ovillig att äta från golvet/marken. Häng gärna upp vattenhinken och fodra i hönät för att försäkra dig om att hästen får i sig vätska och foder som den ska.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar! Jodå, jag stod o höll henne under uppsikt på kvällen och såg väldigt snabbt att hon hade ont i halsen. Så jag hängde upp hönät på en gång. Och de dricker redan ur hinkar som hänger på lagom höjd på väggen:-)
Ingen feber idag, men fortfarande lite stel o låg. Vaccinet var Equip.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: ylvalill
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka