Vaccineringen inför tävling

H

Happy

Har köpt en ponny som inte var ordentligt vaccinerad. Nu har jag gjort två grundvaccineringar. På vaccinationskortet står det att spruta ett och två ska vara med 4-6 veckors mellanrum. Veterinären som gav den första sprutan sa att det gick bra med upp till 8 veckor, så det blev på min ponny 7 veckor emellan spruta ett och två... Är hon verkligen godkänd för tävling då??? I kortet står det ju annolunda! Veterinär nr 2, som gav spruta två sa ingenting om att det var för lång tid emellan, och dom ska väl veta? Jag vaccinerade samtidigt som stallägarens ettåring fick sina, det är väl samma regler? (Min ponny är redan 6 år)

Tacksam för svar!

Sv: Vaccineringen inför tävling

Jag har för mig att det är 6-8 veckor mellan grundvaccineringarna... Så är mina vaccinerade och ingen har sagt ngt om det på tävling...

Skönt att höra, blev lite rädd att jag fick göra om allt en gång till.... :crazy:

Förresten! Då kanske du (eller någon annan) kan svara på hur lång tid det kan vara mellan spruta två och tre!?

max 12 månader mellan nr 2 och 3. Ur tävlingssynpunkt alltså. För att få bästa skyddet kanske nr 3 ska tas tidigare, följ tillverkarens rekommendationer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Docka
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka