Vaccinering?

igbest

Trådstartare
När senast bör man ge sin hund sprutan som de ska ha vid 1 års ålder, eller är det innan ett år från när de fick senaste valpsprutan som gäller :confused:

Sv: Vaccinering?

Det jag fick lära mig på djurkliniken jag praktiserade på är att 1 års sprutan ska helst ges inom samma månad som hunden fyller 1 år. Som sagt, så nära inpå datumet som möjligt. Men vissa ägare missar det med ett par veckor/månader ibland vilket innebär ju en period då hunden är oskyddad mot tex kennelhosta.

Okej, då ska jag ringa och få en tid för vaccinering så snart som möjligt. Det var bara det att när jag frågade vet när vi var inne för att hunden skulle få en cartphenspruta och då frågade jag om vi kunde vaccinera samtidigt men det ville de inte eftersom de inte visste om de sprutorna kunde ta ut varandra. Sen så blev våran bil kraschad och vi fick hyrbil som vi inte fick ta hunden i så det har blivit skjutet på framtiden lite. Ska höra om de kan ge henne vaccinationssprutan när vi ändå ska ner till Strömsholm för ev ny operation. Just nu är det ca 2 veckor sen hon borde ha haft den.

För att få tävla ska den iaf vara tagen innan. Kommer du till en utställning med en hund som är 1 år och 1 dag får du inte komma in.

Nä det har jag förstått, min hund är konvalescent och kan inte tävla eller ställas ut i dagsläget så för den skull spelar det inte så stor roll. Men vi måste väl inte börja om med sprutorna för att man går över tiden lite eller måste man det.

För hundens skull så räcker det med 12 månader från 12 v sprutan, för aktiviteter inom SKK/SBK krävs det innan hunden fyller 12 månader.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
688
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka