vaccinerar ni mot botulism?

L

legendarisk

ja som rubriken lyder så undrar jag hur många av ni bukare som vaccinerar mot botulism?

i de stall jag är i råder det nämligen delade meningar och den veterinär vi brukar ha har sagt att hon tkr att de kan vara lite onödigt, hennes hästar e ej vaccinerade. att man måste ha himla dåligt en/hösilage eller hö för att de ska hända..

känner en uppfödare som fött upp hästar i 25 år och aldrig vaccinerat o ingen häst har någonsin drabbats..
är det någon här som varit med om ett botulism-fall? himla många frågor;)

Sv: vaccinerar ni mot botulism?

Jag vaccinerar, resonerar som så att OM det skulle inträffa så har jag iallafall gjort det jag kunnat, dvs vaccinerat. Skyddet är väl inte 100%-igt vad jag förstått men tycker att jag kan kosta på pållarna de kronorna och invagga mig i någon falsk säkerhet;).

det har jag hört utav flera att de kan:crazy:.... men jag vet inte.. har inte så stor koll ;)

haha nää.. de e väl så att de inte är 100% skyddande... men som du säger man inbillar sig nog att man är säker o slipper oroa sig iaf haha ;)..

Nej. Har aldrig gjort det heller och tänker inte göra det!! Tror risken är minimal att något ska hända... känner ingen som har häst som blivit sjuk, inte ens någon som känner någon....

Känner också en uppfödare som förr hade ca 20 ponnies, ingen vaccinerad o ingen som blev sjuk!!

ja som rubriken lyder så undrar jag hur många av ni bukare som vaccinerar mot botulism?

i de stall jag är i råder det nämligen delade meningar och den veterinär vi brukar ha har sagt att hon tkr att de kan vara lite onödigt, hennes hästar e ej vaccinerade. att man måste ha himla dåligt en/hösilage eller hö för att de ska hända..

känner en uppfödare som fött upp hästar i 25 år och aldrig vaccinerat o ingen häst har någonsin drabbats..
är det någon här som varit med om ett botulism-fall? himla många frågor;)

enkelt svar på frågan:
anser du att det är onödigt att vara stelkramps vaccinerad, eller vaccinera dig mot malaria när du åker till afrika, för att det är en mycket liten procent som drabbas, och det "har gått bra i 25 år"?

finns hur mycket trådar som helst om du använder sökfunktionen, ang detta ämne och debatten.

KL
personligen förstår jag inte hur man som privat häst ägare, dvs ägare till ett fåtal hästar/häst, kan skita i att vaccinera. Att grundvaccinera kostar en liten slant, men efter det är det ÖREN uträknat på ett år, som det kostar att vaccinera. Jag tycker det är sjukt att folk laborerar och skiter i det. Har ni sett en häst dö i botulism?

Om man har massor med hästar dvs bedriver stor verksamhet, avel eller annat, ridskola osv, kan jag se hur den låga procenten drabbade, kan spela roll ur ekonomisk aspekt till vad man väljer. Men då ska man stå för att det är ur ekonomisk aspekt man väljer att göra så, inte klä det i något annat, tycker jag.

Senast ändrad:

Min förra häst fick hösilage, och han vaccinerade jag.
En höbal har man ju större chans att se om det skulle vara något dött djur i.
Däremot en hösilagebal el ensilagebal är det ju omöjligt att upptäcka förren dom ätit av det.

Så jag tycker att det är en självklarhet, samma som stelkramp och influensavaccin.

Vaccinerar definitivt. Står uppstallad i stort stall med 80-talet hästar. Ett stort antal storbalar hösilage blir det per år. Olika personal som utfodrar osv, osv. En försvinnande liten kostnad för att hästen skall bli grundskyddad.

Min veterinär rekommenderar definitivt vaccinationen. Han har under alla sina år (över 20) som veternär endast sett 3 ovvacinerade hästar som fått botulism - men det var ingen rolig död som de hästarna mötte.... Enligt honom kan de drabbas av botulism även om de vaccineras, men de dör inte. Bra nog orsak för mig :)

*kl

Jag har alla våra hästar vaccinerade,
Det dog 6 st i närheten för ett 10-tal år sedan av botulism.

KL

JA!! Man ska vaccinera sin häst!!

Vi hade en häst i stallet som dog i Botulism här nu under hösten och jag tycker det är rent oansvarigt att Inte vaccinera!!!! Vaccinet finns ju!
Varför riskera???

Och veterinärer som säger att man inte behöver det är lata ouppdaterade gamla veterinärer som borde uppdatera sig eller söka annat jobb!

Självklart vaccinerar jag min häst mot Botulism! Min vet. rekomenderar det eftersom hon sett en häst dö av det.
Det finns olika typer av botulism men alla fall som skett i Sverige är av just den typ som vaccinet skyddar mot. Så det är knappast onödigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 697
Senast: Snö
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 715
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård