Kanske, jag tyckte typ det var lite svårt att fatta? Om man nyser och hostar lite, men aldrig får feber. Får man gå till jobbet dag två om det inte verkar bli sämre. Och små barn har varit tvungna att vara hemma 7 dagar och efter det får de återgå med restsymptom, det verkar ju borta?Nej som jag fattade det så ska alla fortfarande vara hemma vid tecken på luftvägsinfektion men om man är vaccinerad (eller nyligen haft covid osv) så kan man återgå till jobbet när man är feberfri och allmänt förbättrad. Då är det ok med lindriga restsymptom. Man behöver inte testa sig eller vara hemma två symptomfria dygn.
Det där med lindriga restsymptom har ju gällt ganska länge. Jag får gå tillbaka (efter att ha varit hemma ) till jobbet med lite lätt snuva, rethosta eller liknande men inte liksom vid pågående förkylning.
Så vid lindriga symptom ska man hålla sig hemma iaf några dagar. Blir det inte någon ”rejäl förkylning” kan man återgå om man är vaccinerad. Typ så?
Men om man snörvlar och hela tiden behöver snyta sig, hostar hela tiden, känner sig trött osv så ska man fortsätta vara hemma.
I pressmeddelandet står:
”De nya rekommendationerna innebär att barn i förskoleåldern (yngre än förskoleklass), de som nyligen haft covid-19 och fullvaccinerade personer kan återvända till arbete, skola och förskola om de har varit feberfria i minst ett dygn och känner sig friska. Detta även om vissa luftvägssymtom kvarstår.” Och vidare att var och en avgör när man känner sig frisk, typ.