Vaccinera själv?

Haukur

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att det känns så onödigt att dra ut en veterinär för att ge en spruta, resekostnader, passa tider mm.

Finns det ingen utbildning eller liknande man kan gå för att få vaccinera själv?

Sv: Vaccinera själv?

Vaccination brukar inte vara något problem för veterinären att delegera. Vi brukar åka in och hämta till hästarna i samband med något annat (hundarna går på samma klinik).

Tar med passen, får stämpel och sprutor, åker hem och trycker i hästarna.

Visst förekommer det att det görs på det sätt du beskriver men det strider både mot C15(författningen om läkemedelshandtering) o mot hur vet får skriva intyg.
Svaret till TS är att den enda ubildning som finns för detta är veterinärutbildningen.
PL

Senast ändrad:

Vaccination brukar inte vara något problem för veterinären att delegera. Vi brukar åka in och hämta till hästarna i samband med något annat (hundarna går på samma klinik).

Jo så har det alltid gått att göra när jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar men då kände vi ju veterinärerna bättre.
Svaret till TS är att den enda ubildning som finns för detta är veterinärutbildningen.
Äsch då, gissade nästan att det var så men det var värt en chansning.
Tack för svaren iaf! :bow:

Hur gør ni om någon häst skulle reagera med en akut anafylaxi/allvarlig allergisk reaktion på vaccinet och behøver behandling urakut?

(att de tålt vaccinet tidigare är ingen garanti før att det inte sker vid nästa vaccination)

Grejen med att vaccinera själv är att veterinären inte med gott samvete kan fylla i intyget. Och det är inte giltigt utan veterinärens underskrift.

Så, ska man vaccinera själv men få intyget korrekt ifyllt lär vet i princip stå bredvid. Och då försvann de nämnda fördelarna.

(Jag har dock, innan C15 iofs, gjort så, på en häst som verkligen AVSKYDDE veterinärer. Vet kom ut, gjordeiordning allt, stod en bit ifrån och kikade när jag gav vaccinet, och fyllde sen i intyget. Priset för mig blev exakt samma som om han gjort det, men hästen slapp gå i taket).

Sen har man det som P-L tog upp ang C15, om vaccination är en sådan sak som inte får delegeras om personen inte har utbildning så är ju dörren i princip helt stängd (i princip för det ju görs avstag från C15 nu och då, men det är ju inte tillåtet vilket man ska vara medveten om). DÄREMOT, om man bara vill veta att ens hästar är vaccinerade, men inte ska tävla eller så. Då går det ju fint att skaffa sig C15 utbildning, ochj vaccinera själv. Intygslöst.

En C15 utbildning ger inte dig som hästägare några rättigheter.
C 15 utbildningen krävs för personal i besättningar med delegerad läkemedelsanvändning, samt för anställd klinikpersonal med den typen av uppgifter.
PL

Tar smällen och beställer djurambulans eller nödslakt. Att veterinären är på plats är inte alltid en garanti för ett lyckligt slut.

vi vaccinerade alltid själv när vi bodde i gnesta. veterinären här vet jag inte om hon gör så...

Jag brukar köra iväg me min häst när d e vacc dax! Sparar 400-500:- på att göra så! Kanon tycker jag!:bow:

En C15 utbildning ger inte dig som hästägare några rättigheter.
C 15 utbildningen krävs för personal i besättningar med delegerad läkemedelsanvändning, samt för anställd klinikpersonal med den typen av uppgifter.
PL

Utveckla gärna. Jag bestrider inte att du har fel, men den information jag fått är att utan C15 så det du som djurägare kan göra är att på direkt delegering från veterinär, behandla ditt eget djur med vissa läkemedel och intramuskulär behandling. T ex att spruta din egen häst vet penicillin i.m.

Däremot (fortfarande enligt den info jag fått) så är det inte okej att spruta kompisens häst, om veterinären delegerat det till kompisen, hon tycker 'javisst', får sitt recept, åker hem och tycker 'Alex, kan inte du spruta, jag tycker det är läskigt'.

Och intravenös injektion får ju inte ens delegeras till djurägare, inte heller intramuskulär injktion med vissa preparat.

Men om jag hade C15 så skulle jag t ex - fortfarande enligt den information jag fått - få ge exempelvis pleg intramuskulärt till mina egna hästar, på delegation från veterinär?

Så, är det fel, red gärna ut det för mig. Jag har aldrig 'djupdykt' i det, men det har diskuterats ett par ggr, sist när hemmavet var här och kollade tänder, och jag ju var tvungen att tala om att hästen fått X ml pleg i.m. en timme innan. Varvid vet tyckte 'du det där hörde jag inte, om du har inte C15?'

För det första är delegerad behandling enligt C15 när en besättning har vissa preparat hemma o avänder dem "på eget bevåg". Skriven överenskommelse o instruktion skall finnas, all behandlande personal skall ha C15 utildning o vet skall regelbundet komma på besök, detta får ej användas på häst el mjölkkor.
Vid en uppföljande behandling skall vet först ha undersökt djuret eller gruppen samt lämnat instruktioner om fortsatt behandling, det finns inget i författningen som hindrar att en anställd eller kompis till djurägaren utför själva behandlingen.
Det finns heller inget direkt skrivet som utesluter intravenös behandling även om det ändå faller bort i normalfallet eftersom man måste utgå från att djurägaren inte klarar av det.
Vet får inte lämna ut pleg för någon att ha hemma för eventuella behov även om denna har C15, lugnande medel för injektion får bara tillhandahållas för administration i närvaro av vet.
Läs själv C15 är bara på 9 sidor http://www.sjv.se/download/18.b1bed21121e26684180008271/2007-041.pdf
PL

Tackar tackar, ska läsa det, då tycks det råda viss begreppsförvirring inte bara bland djurägarna. Men nu är jag helt med.

Nyfiken fråga som egentligen inte hör hit egentligen men när vi ändå är och nosar på det - vad avgör vad som djurägare får ge på vet. rekommendation men utan att vet är med, och vad som inte får ges? *nyfiken*

Om vi talar om uppföljande behandling så är det i stort sett upp till den behandlande veterinären.
Annars är det i stort sett stopp utom när det gäller de undantag som står i författningen.
PL

Man får alltså inte vaccinera mot boutulism själv alltså?
Stelkramp på dräktiga ston?
Jag får vaccinet via min klinikvet, men inga intyg fylls i.
Influensa gör vet själv och då med sign i intygen.

Har trott att detta varit ok, men det är det alltså inte.

Visst finns det säkert en risk med akuta reaktioner, men riskerna för att något ska hända känns oerhört mycket större med tex penicillin.

Om vi talar om uppföljande behandling så är det i stort sett upp till den behandlande veterinären.
Annars är det i stort sett stopp utom när det gäller de undantag som står i författningen.
PL

Vet inte om det är uppföljande behandling vi talar om, men jag antar det? Men om jag tar några ex så penicillin, finadyne, hipracin samt kortison (glömt sort) och cartrophen är ju sådant som jag utan problem fått ihop med sprutor och kanyler och med instruktion om dos och när, och gett i.m.

Däremot plegicil, så jag har ju fått det med, men 'på nåder' och som absolut sista 'lösning' när oralt acepromacin inte fungerat och konvalescensens genomförande krävt sedering i viss mån. Dock har det varit med orden 'egentligen gör man inte såhär' (vilket jag ju vet), och som sagt hemmavet tyckte 'har du fått att spruta?? Nåja, jag ska inte skvallra, du kan ju' och så det där med utbildning och C15 men som då var begreppsförvirring då tydligen.

Vad är det som gör att pleg är så 'ajabaja' att ge ut? För att det inte är en regelrätt behandling eller just för att det är sederande? (Det kan ju bli ganska otrevliga effekter även vid en millilitermässigt sett för hög dos, då det är så liten dos i botten liksom)

Hmm, intressant ang intravenös. Så om vet var säker på att jag kunde ge i.v. (vilket jag inte kan, men vi låtasa) så skulle det rent 'regelmässigt' inte vara några hinder att delegera behandling som ska ges i.v.?

Vad gör då att man inte får ge vaccin? Om jag skulle bara vilja ha vaccinerat, men inte behöver/kräver/vill ha något intyg? *nyfiken*

Uppföljande behandling är när vet varit ute o undersökt behandlat först. tydligt definierat i författningen o handboken.
Jag tänker inte ge mig in o detaljdiskutera motiven bakom reglerna , jag satt inte med i gruppen som la ner över ett år på att få till en fungerande författning.
En vanlig missuppfattning är att den nya författningen är hårdare än den som fanns innan, vilket är fel, den ligger snarare nånstans mellan den gamla omoderna o en praxis som utvecklats av sig själv i brist på en modern författning.
PL

Det är fortvarande inte tillåtet med delegerad behandling på häst, däremot uppföljande.
Ta dig tiden att läsa igenom de första sidorna där finns begreppen definierade.
PL

Jag har läst, men förstår inte riktigt ändå. (Sen BEHÖVER jag inte förstå egentligen, men jag är nyfiken).

Okej att årlig revaccination inte faller bort, det är inte uppföljande. Men varför räknas te x inte spruta 2 och 3 i grundvacc till uppföljande behandling? Eller är det för det inte är behandling utan profylax? Samtidigt så B-vitamin vid fällning är väl isf samma gränsfall.

Och jag begriper fortfarande inte, om det inte är som jag nämnde innan för att bara ett litet dosfel kan få stora konsekvenser, varför man inte får ge sederinng med spruta, men oralt. Om vet varit ute och sett och behandlat hästen, och konstaterat att det föreligger ett behov av sedering för den aktuella hästen för att konvalescensen ska kunna genomföras korrekt, är det då inte uppföljande behandling med sedering inför promenad te x?

/Alexandra - funderar för mycket ibland ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Elo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka