vaccinera eller inte? Botulism

N

Naggur

Hästen min kommer ha fri tillgång på hösilage i hagen from. 1/9. Innan har vi plockat hösilaget i höpåsar och då tyckte våran veterinär att de var onödigt att vaccinera. hon menade på att man då såg skicket på höt och att de då var nästan omöjligt att hästen skulle bli dålig.

Har hört både bra och dåliga saker om vaccinet. vad tycker ni?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

min häst har ätit hösilage utan vaccin och hon har inte dött.. nu står hon ju på hö iaf men jag vet jättemånga som inte vaccinerar och hästarna lever ändå..
visst man gör som man vill men det verkar ju inte va så stor risk som alla tror att hästen ska få botulism..
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

nä, de e precis de jag menar=)

Har dessutom hört att det är större risk att hästarna blir sjuka av vaccinet...
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

precis.. jag tycker mer att de verkar som att alla har fått botulism på hjärnan.. men allvarligt,, hur ofta händer de liksom.. risken är inte stor och jag har hört många som bara tycker att de e onödiga pengar att vaccinera mot botulism..
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag har vaccinerat min häst och känner att jag har gjort vad jag kan för att hjälpa honom.
OM de får i sig bakterier så är sjukdomsförloppen så snabbt att man oftast inte hinner få ut en veterinär och det är en plågsam död. Därför känns det bra att ha gjort vad jag kan för honom för att slippa detta. Man vaccinerar ju ändå för influensan 1 ggr/år och då tar man botulismen samtidigt.

Ett billigt och enkelt skydd mot en hemsk död tycker jag!!
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag har vaccinerat min häst och känner att jag har gjort vad jag kan för att hjälpa honom.
OM de får i sig bakterier så är sjukdomsförloppen så snabbt att man oftast inte hinner få ut en veterinär och det är en plågsam död. Därför känns det bra att ha gjort vad jag kan för honom för att slippa detta. Man vaccinerar ju ändå för influensan 1 ggr/år och då tar man botulismen samtidigt.

Ett billigt och enkelt skydd mot en hemsk död tycker jag!!

:bow:

Håller på och grundvaccinerar nya hästen mot det nu innan det börjas med hösilage här igen.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

på ridskolan jag stog hade dom hösilage över 5 års tid och det var ingen häst som var vaccinerad mot botulism och det var inte någon häst som vart sjuka av det heller.

jag har även pratat med en vetrinär om detta och han sa att han aldrig hade sett någon häst blivit sjuk av det och fast han har vacinet hemma så sprutar inte han sina djur, han tycker det är onödigt.

jag har aldrig vaccinerat mina hästar mot botulism och alla hästar lever idag :D
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

knapplån!

Om man vaccinerar hästen och OM den blir sjuk av vaccinet. Hur påverkar det hästen?

Vaccinerade honom mot botulism när jag köpte honom för fyra år sendan. och då reagerade han inte på vaccinet. är han "säker" då?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

har suttit och kollat runt lite nu. och det blir vaccinering. skulle aldig förlåta mig själv om han blir sjuk och dör pga att jag inte vaccinerade. tack för era svar!
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Vi har bara vaccinerat våra hästar en gång mot botulism.

Men vad jag har hört så är det inte vaccinet 100% säkert. Utan hästen kan bli sjuk endå men det är mindre risk om man vaccinerar så helt säkert blir det inte.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Det är till och med så att ingen har lyckats bevisa att vaccinet verkligen fungerar. De flesta veterinärer tycker det är slöseri med pengar. Min häst är inte vaccinerad. På rekommendation från veterinär.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ja där ser man ;) Undrar om alla Vet. är så profisionella som din Vet och berätta att det är bort kastade pengar att vaccinera mot botulism.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

jaha!

Men har nån en siffra på hur många hästar som blir sjuka varje år? och hur många av dom som va vaccinerade en blev sjuka ändå?

skulle vara intressant att veta.

Ringde veterinären och frågade om pris. 350 kr för vacinet + 200 kr i framkörningsavgift. det blir sjukt mycket pengar för tre sprutor. och om det är onödigt att vaccinera känns de inge kul att lägga så mycket pengar på de faktiskt=/
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

ja, min vet sa samma sak. men vill folk vaccinera så e de klart hon gör de. hon tjänar ju på de=)
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag tycker det hade varit bort kastade pengar. Blir dem sjuka så blir dem och de hade säkert blivit även om de hade varit vaccinerade mot botulism. Dem pengarna hade man kunnat lägga på annat.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag har oxå tvekat fram och tillbaka om att vaccinera. Men när jag var inne på klinik frågade jag min veterinär som förövrigt är fru till en travtränare och de har MÅNGA hästar i sitt stall.
Hon sa så här...
Dom vaccinerar inga av sina hästar, dels för att det är dyrt och sen är det ingen garanti att dom inte blir sjuka och om de blir sjuka så är det inte säkert att det går att rädda dom trots vaccination.
Risken att de snubblar och bryter benet i hagen är MKT större än att de skulle drabbas av botulism.

Så hon "avrådde" faktiskt mig från att vaccinera och så blir det.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Det är till och med så att ingen har lyckats bevisa att vaccinet verkligen fungerar. De flesta veterinärer tycker det är slöseri med pengar. Min häst är inte vaccinerad. På rekommendation från veterinär.

Ingen fullvaccinerad häst har insjuknat i botulism. Det där de 'bevis' som finns. (Hästar under grundvaccination, som fått 1 eller 2 av de 3 sprutorna däremot har insjuknat).

Hur man gör är en smaksak, det är en väldigt, väldigt liten risk att hästen får botulism av hösilage. Å andra sidan är botulism ett väldigt, väldigt plågsamt sätt att dö på.

Jag valde för flera år sedan att INTE vaccinera. Hämtade in fakta från alla möjliga håll och kanter, och valde att inte vaccinera. Urpsungligen spelade det in att vaccinet då bara gick att köpa i 5 dos. Men även sedan det ändrades så lät jag bli att vaccinera.

Men nu vaccinerar jag. Har ju köpt två nya hästar, båda kom botulismvaccinerade. Och då resonerade jag som så att jag kan lika gärna fortsätta, med vaccinering så är man ju skyddad mot den där lilla, lilla risken med. Och det kostar några hundra/år.

Dock så grundvaccinerade jag valacken nu i sommar med (tredje sprutan om 2 v), för det är EN sak att jag riskerar alla hästarna lika mycket. Men INTE en chans att jag har två vacc och en ovaccinerad. Skulle aldrig förlåta mig själv om han fick botulism då. Men visst är det en kostnad, 1200 kr blir det totalt bara för grundvacc botulism. Och då har jag åkt till vet och vaccinerat i släpet ena gången, vacc när han ändå var här och fipplade tänder andra ggn, och tredje ggn blir i samband med att han ändå är här och vaccinerar alla mot A2 och tetanus. Samtidigt så nu har jag hostat upp de pengarna, och det var/blev ju bara för en häst, och sen kommer kostnaden inte att märkas.

Så, under många år vaccinerade jag INTE, from i år vaccinerar jag alla.

Olika veterinärer tycker olika om vacc, märkte jag redan 2001 då jag faktainsamlade. Hemmavet sa bara 'risken är minimal de får botulism, fast har man en gångs ett de få botulism, då tar man inte ens den risken. Det är en hemsk sjukdom..' Tydligen hade hans pappa en av de första dokumenterade botulismfallen i Sverige, så han har sett med egna ögon vilket lidande dte är, och det färgar naturligtvis hans åsikt.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Om du ska börja ge 1/9 btw hinner du inte få skydd tills dess. Fullt skyd dhar du ungefär en vecka efter tredje sprutan. Det är en månad mellan sprutan, så tar ca 3½ månad från första sprutan innan du har skydd..
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

nej, men om de finns nått dött djur i balen. så resonerade vår vet. om hela balen blir smittad eller bara en del har jag ingen aning om...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp