Sv: vaccinera äldre promenad häst?
Tja, eller via smittat snor (=vätskedroppar) på kläder på någon som varit i annat stall.
Visst är det osannolikt att en häst som bor isolerat ska få influensa, men jag tycker ändå att det känns som om snålheten bedrar visheten om man slutar vaccinera sin pensionär. DET är väl inte den största kostnaden som hästägandet för med sig, direkt...
Och, jo, äldre, ovaccinerade hästar dör faktiskt i akut influensa även om det inte är så vanligt. Vanligare är, precis som Du skriver, att de stryker med i följdsjukdomar som ju även de hade undvikits om man vaccinerat. Det tar dessutom väldigt lång tid för vilken häst som helst att återhämta sig, och troligen ännu längre för en äldre.
Tråkigt att Du känner folk som struntar i stelkrampssprutorna. De måste verkligen vara korkade. Anser dock inte detta vara ett argument för att inte influensavaccinera.
Vad folk kanske är "hysteriska" med är väl i såfall datumet på influensavacc. Ska man tävla måste det ju vara inom tiden - en dags miss o man får göra om för att få starta. Stelkrampen kan man ju ta när som, men max med en treårsintervall, därav kanske mindre snack om denna vaccination. Har otroligt svårt att tro att speciellt många struntar i det, och som sagt, det är ju så enkelt att ge dubbelvaccin vart tredje år. Alla vet jag har haft att vaccinera under årens lopp (o det är många år o många veterinärer) har frågat om jag vill ha P eller PT, och då är det ju bara att titta i vaccintyget om mabn inte kommer i håg om det är dax för T igen eller ej.
Men, som sagt, min poäng i denna debatt är bara att jag tycker det verkar dumsnålt att sluta vaccinera. Det kostar så lite i det stora hela, att det kan vara värt det även om hästen inte löper någon större risk.