vaccinera äldre promenad häst?

T

toketossan

Hejsan!
Har en pålle på 18 år som numera är pensionerad från träningar och tävlingar.
Han går enbart hemma på gården, åker alltså inte ut och träffar andra hästar, och promenad rids enbart detta då ute i naturen.
Funderar nu på om jag ska fortsätta med den årliga vaccinationen eller ej eftersom han enbart är hemma vid.
Hur gör ni som har äldre promenad hästar?

Mvh

Sv: vaccinera äldre promenad häst?

Jag vet många som ej vaccinerar mot influensa när dom bara har hästen hemmavid och aldrig åker någonstans, men däremot bör du vaccinera mot stelkramp. Influensa är ju inget dödligt hot presis, men stelkramp.

Har ni andra hästar hemma som åker iväg på träning/tävling? För även om dom är vaccinerade så kan dom ta hem smittan. Och en ovaccinerad häst kan bli väldigt sjuk om den blir smittad, ffa om det är en äldre häst. I så fall skulle inte jag låa bli, det är en så liten kostnad i den stora konkursen att ha häst....
Har ni däremot bara "hemmahästar" i stallet ser jag ingen anledning att vaccinera.

Jag vaccinerar alla mina hästar både mot hästinfluensa och stelkramp. Det är ju för hästens skull man vaccinerar tycker jag, inte för att man ska tävla och träna där man måste ha den vaccinerad. Det är ju främst yngre och äldre hästar som kan bli RIKTIGT sjuka om dom är ovaccinerade. Även om hästen inte träffar andra hästar kan det ju komma med kläder från människor, kanske du möter någon annan i skogen osv, A2 är väl dessutom luftburet så det smittar inte bara genom kontakt utan kan färdas i luften. Stelkramp anser jag är ett måste, det är oerhört plågsamt för hästen om den drabbas och i princip alltid dödligt.

Min "gamling" när jag hade ute vetrinären för vaccination fick bara för stelkramp. Jag frågade om han behövde influensa men hon tyckte att var man inte ute och tävlade så var det inte nödvändigt.

Jag håller med Jezzie! Min nu snart 24-åriga häst vaccineras fortfarande som han gjort i alla år, tycker det är onödigt att chansa. Jag vill nämligen att han ska leva så länge som möjligt, även om han är pensionär och bara går och kostar pengar.... :smirk:

Tänk om man behöver resa till veterinärklinik t.ex.??? Där finns massa smitta!! Idiotisk att inte vacca tycker jag... :crazy:

Vad 17, det kostar ju inte mycket om man räknar på vad hästen kostar totalt. Jag vaccinerar mina två gamlingar, inte tal om annat. däremot gjorde jag ingen ny grundvaccination när det gick en vecka för mkt på en av dem. DET tyckte jag var overkill.

Min gamla dam är 25 år men självklart vaccineras hon fortfarande. Det finns INGEN anledning att inte göra det men MASSOR för att göra det(eller, hur lät det) Ni förstår.....

Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade, oavsett om de träffar andra hästar/åker till anläggningar osv eller inte.

Om din häst inte träffar några andra hästar så finns ju faktiskt ingen anledning till influensa vaccin...Influensa är som jag sagt förut ingenting dom dör av..stelkrampen är bra mcyket viktigare än influensa, men det verkar som de flesta hästfolk trots detta inriktar sig enormt på influensa och stelkrampen glöms bort...

Mynta2 skrev:
Om din häst inte träffar några andra hästar så finns ju faktiskt ingen anledning till influensa vaccin...Influensa är som jag sagt förut ingenting dom dör av..stelkrampen är bra mcyket viktigare än influensa, men det verkar som de flesta hästfolk trots detta inriktar sig enormt på influensa och stelkrampen glöms bort...

En äldre häst kan dö av influensa.

Håller fö helt med dig ang stelkrampen, och det är en vacc som FÖRSÄKRINGSBOLAGEN dessutom kräver för att bekosta stelkrampsrelaterad behandling eller betala ut livvärde för häst som dör i stelkramp-.

Men nu träffar ju inte hästen andra hästar, så jag har svårt att förstå vart influensan då skulle komma ifrån ?

Fast, nog 17 träffar hästen andra hästar någon gång!? Med riktig otur kan dessutom influensa spridas via kläder o d och som Du själv skriver så är ju iaf stelkrampsvaccinationen jätteviktig, så varför i all världen ska man vara så dumsnål att man bara ger den och hoppar över influensasprutan??? Det ena utesluter väl absolut inte det andra? Visserligen ska influensan ges varje år och stelkrampen vart tredje, men ändå.

Och jag tror faktiskt inte att någon vaccinerar mot influensa o glömmer /struntar i stelkrampen. De flesta vet brukar ju t o m fråga om man ska ge P/T eller bara P.

Nja, influesna brukar överföras via vätskedroppar mellan hästar men i sällsynta fall även via transporter där sjuk häst åkt...så, så himla lätt smittas det inte på en häst som bara är hemma på gården. Det är väl inget ovanligt att man aldrig träffar på andra hästar...har själv stått själv i ett stall och där fanns bara 1 häst och området runtom fanns inga hästar. Man träffade aldrig på någon häst...åtminstone inte jag, och jag stod där i 1 1/2 år...Grejjen med en ovaccinerad häst och den får influensa är att det kan bli följdsjukdomar av detta...typ lunginflammation eller hjärtmuskelinflammation, men att den dör av en influensa håller jag inte med om. Jodå...det är ganska vanligt folk är hysteriska med att vaccinera influensa men totalt skiter i stelkrampen...

Senast ändrad:

Tja, eller via smittat snor (=vätskedroppar) på kläder på någon som varit i annat stall.

Visst är det osannolikt att en häst som bor isolerat ska få influensa, men jag tycker ändå att det känns som om snålheten bedrar visheten om man slutar vaccinera sin pensionär. DET är väl inte den största kostnaden som hästägandet för med sig, direkt...

Och, jo, äldre, ovaccinerade hästar dör faktiskt i akut influensa även om det inte är så vanligt. Vanligare är, precis som Du skriver, att de stryker med i följdsjukdomar som ju även de hade undvikits om man vaccinerat. Det tar dessutom väldigt lång tid för vilken häst som helst att återhämta sig, och troligen ännu längre för en äldre.

Tråkigt att Du känner folk som struntar i stelkrampssprutorna. De måste verkligen vara korkade. Anser dock inte detta vara ett argument för att inte influensavaccinera.

Vad folk kanske är "hysteriska" med är väl i såfall datumet på influensavacc. Ska man tävla måste det ju vara inom tiden - en dags miss o man får göra om för att få starta. Stelkrampen kan man ju ta när som, men max med en treårsintervall, därav kanske mindre snack om denna vaccination. Har otroligt svårt att tro att speciellt många struntar i det, och som sagt, det är ju så enkelt att ge dubbelvaccin vart tredje år. Alla vet jag har haft att vaccinera under årens lopp (o det är många år o många veterinärer) har frågat om jag vill ha P eller PT, och då är det ju bara att titta i vaccintyget om mabn inte kommer i håg om det är dax för T igen eller ej.

Men, som sagt, min poäng i denna debatt är bara att jag tycker det verkar dumsnålt att sluta vaccinera. Det kostar så lite i det stora hela, att det kan vara värt det även om hästen inte löper någon större risk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 530
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 929
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka