vaccinationer viktigt????

Sv: vaccinationer viktigt????

Jag använder ett kombinationsvaccin som är emot pest - snuva och Klamydia.

Mina innekatter kommer inte i kontakt med andra katter, de är sen förut vaccinerade.
Svara på dessa frågor:

1: Hur ofta tycker ni att jag ska vaccinera mot pest?

2: Hur ofta tycker ni att jag ska vaccinera mot snuva?

:banana: :banana: :banana:

Jag skulle vaccinera vart tredje år mot både snuva och pest. Min veterinär är enig med mig om att det är en lämplig rekommendation för innekatter.

Tyvärr har inte reglerna uppdaterats sedan de nya vaccinerna släpptes. Jag vaccinerar mina varje år mot snuva och var tredje mot pest, enligt vaccinationstillverkarens rekommendeationer. De katter som ska ställas ut måste vaccineras oftare mot pest än rekommenderat eftersom reglerna säger varannat :(

kl
SKälet till att det är ovanligt med kattpest är ju att de flesta vaccinerar och därför är smittrycket lågt. Det är alltså ett dåligt argument till att låta bli :)
En innekatt som aldrig träffar andra katyter är det väl inte nödvänligt att vaccinera mot kattsnuva, men däremot kattpest då man kan dra in det med skorna (som det skrevs ovan). De flesta vacciner är dock kombinationer så det kan nästan vara svårt att få tag i enbart kattpest :).
Man kan inte generellt säga ett intervall utan det ska ske enl tillverkarens rekommendationer, det står i FASS så du kan kolla där eller fråga veterinären när du vaccinerar.

kl
SKälet till att det är ovanligt med kattpest är ju att de flesta vaccinerar och därför är smittrycket lågt. Det är alltså ett dåligt argument till att låta bli :)
En innekatt som aldrig träffar andra katyter är det väl inte nödvänligt att vaccinera mot kattsnuva, men däremot kattpest då man kan dra in det med skorna (som det skrevs ovan). De flesta vacciner är dock kombinationer så det kan nästan vara svårt att få tag i enbart kattpest :).
Man kan inte generellt säga ett intervall utan det ska ske enl tillverkarens rekommendationer, det står i FASS så du kan kolla där eller fråga veterinären när du vaccinerar.

Eller så kan man läsa SVAs vaccinationsrapport. Att tillverkarna rekommenderar vaccination med x års intervall innebär ingenting annat än att de bara garanterar skydd under den tiden för det är så långt intervall de har undersökt. Det är inte alls osannolikt att kattpestvaccinen ger skydd i 7 år men inte ett enda företag skulle ju investera i att göra en så lång studie, det skulle ju vara en ren förlust.

Sant, men det är väldans mycket krångligare att läsa den som djurägare :).
Det är ju inte så dyrt att vaccinera att man absolut inte kan göra det en gång per år...

Sant, men det är väldans mycket krångligare att läsa den som djurägare :).
Det är ju inte så dyrt att vaccinera att man absolut inte kan göra det en gång per år...

För min del handlar det inte om pengar utan om att vaccinera lagom eftersom jag inte tror det är bra för katten att vaccineras för ofta. Det finns studier som tyder på att iaf kattpestvaccinet kan ha njurpåverkan och i sådana fall vaccinerar jag hellre lagom än för ofta.

Investigation of the induction of antibodies against Crandell-Rees feline kidney cell lysates and feline renal cell lysates after parenteral administration of vaccines against feline viral rhinotracheitis, calicivirus, and panleukopenia in cats.

Michael R. Lappin et al. American Journal of Veterinary Research
March 2005, Vol. 66, No. 3, Pages 506-511

Interstitial nephritis in cats inoculated with Crandell Rees feline kidney cell lysates.

Michael R. Lappin et al. J Feline Med Surg. 2006 Oct;8(5):353-6. Epub 2006 May 19.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama