Vaccination

E

Esperanza_1980

Har ett par frågor om vaccination som jag vore glad att få svar på :)

Grundvaccinerade min ena häst mot hästinfluensa och stelkramp i slutet av förra året. Sedan fick han en spruta till efter nån månad (?). Vet iaf att andra sprutan var mot hästinfluensa. Måste man vaccinera mot hästinfluensan en tredje gång inom typ ett halvår? Gäller det isf även sprutan mot stelkramp. Är helt lost när det gäller vaccinationer :crazy: En sista fråga, ska vaccinera min andra häst också, spelar det nån roll när på året jag gör det?

Sv: Vaccination

Hmmm...puttar upp lite... Nån mer än jag vaccinerar väl sina hästar :p

Svaret på din första fråga beror på vad du är ute efter? Är du ute efter maximalt skydd, eller att få starta enligt TR? Det skiljer sig nämligen..

Enligt TR, så har din häst fått två sprutor mot A2 (influensa) och sedan revaccineras senast ett år efter andra sprutan, och sen årligen, så är det tillräckligt för TR.

Optimalt skydd däremot så ska du ha två sprutor i grunden, en tredje ett halvår senare och sen revaccinera var sjätte månad.

Vad gäller stelkramp så två sprutor i grunden, och sen går åsikterna isär. Ena tillverkaren tycker en tredje efter 6 månader, en annan tillverkare säger revaccinering med 36-månadersintervall och bara två sprutor i grunden, olika veterinärer tycker olika om man behöver en tredje i grunden. Som om inte detta vore nog har olika veterinärer olika åsikt om när man behöver revaccinera. Vissa anser vartannat år, andra var tredje.

Det bästa att göra är att kika i vaccinationsintyget VAD din häst vaccinerats mot och NÄR, och sen diskutera med 'din' veterinär.

Jag revaccinerar mot A2 var åttonde månad för att behålla högt skydd hela perioden, och antar att botulismvacc blir likadan. Varannan vaccination (dvs var 16:e månad ungefär) revaccinerar jag mot stelkramp.

Ang dina ndra fråga så nej det spelar ingen roll när på året du vaccinerar. Däremot får de inte tävla förrän det gått 7 dagar efter vaccination, och de ska ta det lite lugnare närmsta tiden efter vaccination. Så om du t ex har intensiv tävlingssäsong kan det vara ide att lägga vaccinationen så den hamnar 'offseason'. I övrigt har det ingen som helst betydelse.

Dock, det sparar ju pengar och blir enklare att komma ihåg/mindre risk att missa 'sista datumet' om man ifall man har flera hästar vaccinerar de samtidigt.

Jag t ex kommer samköra mina tre nu. Har ett sto som köptes i nov och som ska vaccineras senast nu i augusti (då är det ett år sen sist), en valack som ska vaccineras senast i oktober, men som ska ha sista sprutan i botulismgrunden nu i augusti. Och så en åring som ska ha botulism i december och A2 i april :crazy: Jag kommer ge både stoet och valacken A2, tetanus och botulism nu i mitten på augusti, då kommer även åringen få botulism. Kvar är hans A2 som det blir alldeles för tätt att ta nu.

Nästa år så ska ju fblstoet och valacken vaccineras mot A2 och botulism i april, och då är det ett år sen åringen fick A2 med, så då kommer han med, och samtliga hästar får botulism och A2 (samt i aktuella fall tetanus) och så är de 'i fas' och rullar på med revaccination mot botulism och A2 var 8:e månad, och mot stelkramp var 16:e månad. Alla nöjda och glada, speciellt matte :devil:

Senast ändrad:

Läser på baksidan av mitt vaccinationsintyg:

Influensa eller influensa + stelkramp
Grundvaccinering: Två vaccinationer med 6 veckors intervall med Equip F eller FT. Därefter ges en tredje vaccination efter 5 månader med Equip F.
Årlig revaccination: Vaccinera kontinuerligt mot influensa med 12 månaders intervall med Equip F vet och vart 3:e år också mot stelkramp med Equip FT vet.
Enbart stelkramp:
Grundvaccinering: Två vaccinationer med 4-6 veckors intervall.
Återvaccinering: Vaccinera kontinuerligt med 36 månaders intervall eller vid sårskada.

Förklaring: Equip F vet = vaccin mot hästinfluensa.
Equip FT vet = vaccin mot hästinfluensa och stelkramp.
Equip T vet = vaccin mot stelkramp.

Så ser det ut i mitt intyg:) Du borde väl också få ett sådant när du vaccinerar?

Tackar :bow: Precis svaren jag sökte. Tror att jag blev lite klokare nu. Det borde innebära att han ska vaccineras mot influensa senast ett år efter sista gången och stelkramp max 3 år efter. Får försöka att samköra någorlunda med russet du. Kanske ska revaccinera honom redan nu.

Tack! Tyvärr har jag inte fått nåt vaccinationsintyg. Borde jag fått det? Vet. bara fäste klistermärken och skrev datum i passet :crazy:

Nej, det är helt korrekt som din veterinär har gjort.

Dessutom, att lita på vaccinationsintygstexten fungerar om det vaccineras med den tillverkarens vaccin hela tiden. Om man har olika veterinärer som vaccinerat under åren så kan de använt olika 'fabrikat' av vaccinet. Och olika tillverkare har olika rekommendationer.

T ex så de andra tetanusvaccinen rek 3 sprutor i grunden, men med equip räcker det med 2. Men då vill det till man använder equip på grundvacc också.

Vad skönt! Då har jag allt under kontroll :)

OK, visste inte ens att det finns olika sorter...:angel:

Nu när hästenarna har pass så finns ju faktiskt inte behov av något separat vaccinationsintyg. Det är ju ganska praktiskt att ha allt samlat i ett enda dokument. Jag har ett vaccinationsintyg eftersom min häst inte hade pass när grundvaccineringen påbörjades. Det ger ju i och för sig bra information om vaccinationen...;)

Jag var inne på www.fass.se och läste om ett par olika fabrikat, bl.a. Duvaxyn.

DUVAXYN IE-T VET. (vaccin mot stelkramp + hästinfluensa)

Grundvaccination: Två vaccinationer med 4-6 veckors mellanrum.

Föl vaccineras första gången vid 5-6 månaders ålder.

Revaccination: En tredje vaccination ges 6 månader efter fullföljd grundvaccination.

Den fjärde vaccinationen ges efter ytterligare 6 månader med vaccinet DUVAXYN IE VET. (vaccin mot hästinfluensa).

Därefter skall revaccination mot hästinfluensa ges minst var 12:e månad.

Revaccination mot stelkramp bör ges vart 3:e år.

När jag ska vaccinera mitt föl kommer jag ge honom två vaccinationer med 4-6 veckors mellanrum av DUVAXYN IE-T VET.
Efter 6 mån ytterligare en vaccination av DUVAXYN IE-T VET. och efter ytterligare 6 mån en vaccination av DUVAXYN IE VET. Han kommer att vaccineras med DUVAXYN IE VET. vart 6:e mån till han är 4 år, därefter vart 10:e mån. Han kommer vaccineras med DUVAXYN T VET. vart annat år.

Avelsstoet kommer jag grundvaccinera som fölet, dvs 2 st DUVAXYN IE-T VET. med 4-6 v mellanrum, efter 6 mån 1 st DUVAXYN IE-T VET. och efter 6 mån 1 st DUVAXYN IE VET. Efter det kommer hon vaccineras med DUVAXYN IE VET. vart 10:e mån och med DUVAXYN T VET. vart annat år (samma år som hon kommer föla).

Duvaxyn IE-T vet = hästinfluensa+stelkramp
Duvaxyn IE vet = hästinfluensa
Duvaxyn T vet = stelkramp

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 746
Senast: Hedinn
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 256
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 425
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka