Vaccination

C

Clintan

Nästa månad ska min son vaccineras för första gången mot bl a kikhosta. Har nu en fråga. Brukar det vara distriktsköterskan som ger den? Blev lite frågande när jag var på BVC förra vecka då sköterskan (vikarie, som egentligen är skolsjuksköterska) frågade läkaren om hon skulle ge vaccinet när han skulle ha det och så la hon till att hon gjort det en gång förut så det skulle nog gå bra. Läkaren sa ja. Att vaccinera måste ju vara första och andra gången för alla, frågan är alltså om det brukar vara så att sjuksköterska ger vaccinationer?
 
Sv: Vaccination

Här har det varit läkare som vaccinerat under första åren. Sedan har det varit distriktsköterskan.

Det lär ju vara olika från ställe till ställe misstänker jag.
 
Sv: Vaccination

Ja, jag vill minnas att det för vår dotters del varit så att när det gällt "bara" vaccinationer, så har det varit en sköterska som gjort det, medan läkaren gjort det om vaccinationen skett i samband med andra undersökningar/samtal så att läkaren så att säga redan fanns på plats.

Jag skulle se det som i allra högsta grad vanligt och normalt att en sköterska ger en vaccination.
 
Sv: Vaccination

Han skulle egentligen på ett läkarbesök vid 3 mån, men eftersom vi inte har någon läkare på vår vårdcentral, en har slutat och en är föräldraledig, så blir det ingen 3 månaders läkarkoll, det var därför jag är lite undrande, men då verkar det inte vara något ovanligt att sköterskan gör det.
 
Sv: Vaccination

På "vårat" BVC har det varit vår BVC-sköterska som utfört vacc., ibland har en läakre varit närvarande, men långt ifrån alla gångerna.
 
Sv: Vaccination

Jag vaccinerar barn (är distriktssköterska) men helst vill jag ha en läkare "i huset" när jag gör det.
 
Sv: Vaccination

Jag vaccinerar barn (är distriktssköterska) men helst vill jag ha en läkare "i huset" när jag gör det.


Hoppas att de fått tag i en läkare då, men vad jag förstod så skulle vårdcentralen vara "läkarlös". I värsta fall har vi inte långt till en större vårdcentral, ca 10 km.
 
Sv: Vaccination

Men är det bara 10 km så åk dit :)
Det skulle jag ha gjort med mitt barn.
Antagligen så reagerar barnet inte på vaccinet men om, om, om, en allergisk reaktion skulle uppstå så är det ju bra att en läkare finns inom räckhåll!
 
Sv: Vaccination

Får kolla om de har läkare i huset på "vår" vårdcentral först. Diskuterar det annars med distriktssköterska (vikarien). Synd att det inte är ordinarie distriktssköterska för hon umgås med min syster, så jag kanske kan be syrran höra vad hon tycker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 999
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 915
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 779
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp