Vaccination

L

Lisso

När man missat vaccinationen och måste göra om grundvaccinationen, hur många veckor ska det gå mellan sprutorna då? Och hur många dagar ska hästen ta det lugnt? Nån som vet? :confused:

21-90 dagar mellan sprutorna.
Hur länge hästen skall ta det lugnt finns det massvis av olika uppfattningar om. Hästen får inte tävlas första veckan, jag anser att de flesta ridhästar inte går hårdare än att de kan ridas normalt direkt, dvs undvik extra ansträngning låt bli att rida hästen ordentligt svettig första 2-4 dagarna. Travhästar bör ej köras i maxpuls första dagarna.
PL

hästen skall vila ca 1 vecka har jag alltid fått höra...men efter 3-4 dagar kan du börja skritta!! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
598
Senast: fejt
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Grazing
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?