Hej
Man kan se olika reaktioner till följd av en vaccination. Den vanligaste, och lindrigaste, är en lokal reaktion på injektionsstället.
I andra fall kan individen reagera med en systemisk allergisk reaktion på vaccinet, oftare på bärarkomponenten än på virusdelen. Bärarkomponenten är tillsatt just för att reta upp immunförsvaret och ge ett kraftigare (och bättre) antikroppssvar.
I och med att vaccinet innehåller virus, antingen avdödade virus/viruspartiklar eller levande försvagat (attenuerat) virus så kan hästen få symptom som vid en lindrig infektion.
Man kan möjligen tänka sig att en nedsatt individ som vaccineras reagerar genom att inte längre orka hålla tillbaka en redan förekommande infektion, t ex hästen som börjar hosta efter en stelkrampsvaccination.
Om vaccination i sig, oavsett mot vad, på sikt kan leda till allergier (alltså mer av typen foder-, pollen-) låter jag vara osagt. Jag vet att det diskuteras, framförallt bland alternativmedicinare som av, för mig okänd anledning, verkar förakta allt vad vaccin heter? Jag har aldrig sett några vetenskapliga bevis på detta.