Vaccination och autism

Sv: Vaccination och autism

Eftersom att man inte vad vad autism uppkommer från har jag svårt att se hur de kan vara så säkra på att det INTE är MPR som kan bidra. Hur vet de vad de ska leta efter då?
Efter att den där studien om MPR och autism kom har det gjorts studier där man har jämfört hur vanligt det är med autism hos vaccinerade respektive ovaccinerade barn. Det finns ingen mätbar skillnad mellan dessa grupper...
DÄR ser åtminstone jag ett tillräckligt bra bevis för att det inte är vaccinet som orsakar det.

Jag tror snarare att det är en sund livsstil framför att man inte vaccinerar som gör att man slipper undan autism (om det finns något)

Skulle inte tro det ! Det där var dagens mest tagna ur luften

Något jag var/är rädd för. Tog bort larmet vid 6 månaders ålder då den inte larmat på en månad. Konstigt argument? Nä, men jag blev fundersam när många fall av PSD inträffar strax efter vaccinering, runt 6 månaders ålder.

Debutåldern för vissa tillstånd/sjukdomar vill ju många koppla till vacciner. Men när något är så grundligt kollat som ex.vis samband mpr/autism (som alltså INTE existerar enligt flertalet studier) så får man kanske acceptera att debutålder ligger just där oavsett vaccinering eller ej.

Vem vet kanske väljer jag att följa programet då? Hon är bara 1 år så det finns tid att fundera.

Det skulle glädja mig! Samt även de med barn som faktiskt inte klarar en vaccination och hela tiden ligger i riskzonen....
I takt med att vi blir ett mer mångkulturellt samhälle och har ett utökat resande så ökar ju smittorisken även om man bara håller sig hemmavid. Ditt barn kan lika gärna bli smittad i lokala matvarubutiken.
Finns ett exempel på smittskyddsintitutes sida om hur snabbt ex.vis mässlingen smittar;

"I Linköping insjuknade i juni 2005 under loppet av någon vecka tre vuxna kvinnor i klassisk mässling. Personerna kände inte varandra. En utredning visade att samtliga tre hade smittats av en 40-årig man som just kommit hem från Thailand, och som insjuknat i en utslagssjukdom och som också blivit inlagd på sjukhus. En av kvinnorna var släkt med mannen och hade följt med honom till sjukhuset. En kvinna hade befunnit sig i samma väntrum som mannen och mindes honom väl. Den tredje kvinnan var en sjukhusanställd. Ingen av kvinnorna hade tidigare haft sjukdomen och ingen var vaccinerad. Ett barn till en av kvinnorna och som var 17 månader gammal fick gammaglobulin och insjuknade tio dagar senare i en mycket lindrig mässling."

Jag har dock gett honom homeopatmedel för att motverka ev. (framtida) biverkningar från vaccinet. Jag är skeptisk av naturen och är tveksam till att vaccinera. MPR är jag mycket tveksam till och kommer nog antingen be om att få varje sjukdom för sig som enkla vaccinationer (det enda bvc hade emot detta var att man fick sticka flera gånger) eller att vänta till han är något år äldre.

/..../

När det gäller svininfluensan är vi inte vaccinerade fast jag har problem med astma. Jag resonerade i detta fall kring hur många som dör av den vanliga influensan årligen, !

Måste fråga, så du tror på homeopatiska medel (verkligen ytterst klent testade om testade öht) och tror att de är ofarliga men tror inte lika mkt på sk skolmedicin? Kan du utveckla det? Det är ju inte sockertabletter du tar. Även naturliga medel kan ha sina bieffekter. Vad är det för medel du tar som kan motverka vilka bieffekter och var har du grunden till detta?

(Vad gäller svininfluensan kan man ha många argument för och emot men att jämföra det med den "vanliga" influensan är inte särskilt vettigt, då kan du lika gärna jämföra det med vattkoppor eller annat virus. Det är inte samma sak. Den slår inte likadant och den vanliga influensan sätter inte i övrigt friska vuxna människor i respirator. Den brukar inte heller försätta njursjuka barn i ECMO. Etc. Inte heller brukar gravida hamna på IVA för att de får den vanliga flunsan.)

Här i Österrike är naturmedicin och homopatiska mediciner väldigt populära.
Vi har fått recept på ngt preparat av vår barnläkare som kan ges i förebyggande syfte, vi har inte hämtat ut det än och vet inte om vi ska göra det heller. Jag vet inte om jag tror på såna preparat.

Iaf, det vi fått heter Thuja B 30 globuli (lite osäker om hela är preparatets namn)

Något jag var/är rädd för. Tog bort larmet vid 6 månaders ålder då den inte larmat på en månad. Konstigt argument? Nä, men jag blev fundersam när många fall av PSD inträffar strax efter vaccinering, runt 6 månaders ålder.

Vem vet kanske väljer jag att följa programet då? Hon är bara 1 år så det finns tid att fundera.

Jag menade att LÄKARENS kommentar var konstig. 'Du har ju andningslarm'. Det betyder ju inte att man utsätter barnet för ökad risk för PSD, liksom. Det var det jag menade :), inte att ditt argument var konstigt.

(Jag hade kvar mitt tills dottern var 14 månader fast det bara larmat en gång, och det är inte ens säkert att det betydde något.)

Det känns helt enkelt inte bra att barnen ska få aluminium och formaldehyd insprutat i sig. Men som sagt så skulle inte stelkramp eller polio heller kännas bra, därför vaccineras mina barn.
Så länge det inte finns bevis för att vacciner orsakar skador av något slag så känns det säkrast med vaccin.

Min man är väldigt skeptisk och vill inte att minstingen vaccineras alls. Han tror att även om det skulle komma fram att det var farligt skulle det tystas ner.
En aning paranoid skulle man kunna kalla honom.

Måste fråga, så du tror på homeopatiska medel (verkligen ytterst klent testade om testade öht) och tror att de är ofarliga men tror inte lika mkt på sk skolmedicin? Kan du utveckla det? Det är ju inte sockertabletter du tar. Även naturliga medel kan ha sina bieffekter. Vad är det för medel du tar som kan motverka vilka bieffekter och var har du grunden till detta?

Precis vad jag tänkte också! Många personer som kallar sig själva skeptiska och att de inte 'blint sväljer vad sjukvården säger' verkar tro på saker som är betydligt mer hokuspokus? Läkemedel är ju betydligt bättre testade och utredda menar jag... (även om det såklart kan gå snett där också).

Jag tror att homeopatiska medel kan fungera bra i förebyggande/friskvårdande syfte och att man absolut inte ska tveka att söka den vanliga sjukvården så fort det bara behövs och fullt ut använda vanliga mediciner med. I de homeopatmedel som används är den verkande substansen så utspädd att den oftast inte går att mäta att den finns öht i pillerna, det brukar vara det klassiska argumentet till att det inte kan fungera, det är ju oftast ingen mätbar substans i dem mer än socker.. Jag vet att i bla tyskland används homeopatin av läkare som specialliserat sig på denna behandlingsform. Jag tror inte att man ska laborera med det själv och det jag använder för eget bruk har jag fått rekommenderat av en riktigt duktig homeopat, och sett goda resultat av att använda. Sedan är det givetvis inte ersättning för skolmedicinen!

Nej, här är det nog lika till båda delar :) skolmedicin är mer testad helt klart är det så här. Tror bara att alla "piller och behandlingsformer" har sina styrkor och svagheter, sen gäller det att vara noga med alternativen för det finns saker som rakt upp och ner är väldigt humbug, men det brukar nog det sunda förnuftet reagera på!!

Tja.. rent spontant så borde han ju veta om han är barnläkare... Vad skrev han ut det förebyggande till?

Det är ju inte sockertabletter du tar. Även naturliga medel kan ha sina bieffekter. Vad är det för medel du tar som kan motverka vilka bieffekter och var har du grunden till detta?

Joo, egentligen ska det ju vara sockertabletter hon tar. Homeopatiska medel ska inte vara möjliga att spåra i tabletterna om man följer de traditionella anvisningarna. Haken är att det verkar som att vissa homeopater blandar ihop homeopatika med naturmedel (det är två helt olika saker) och alltså har verksamma substanser i tabletterna. I vissa fall har det visat sig vara giftiga substanser och man har också hittat homeopatika som innehållit i Sverige hårt reglerade läkemedel. Tror till och med det var morfin i några mot smärta (eller ngn annan opiat, inte konstigt de fungerade). Homeopatika borde alltså vara komplett ofarligt och helt overksamt men eftersom man inte vet vad som är i och de inte är reglerade eller kontrollerade så kan de också vara farliga.

Jag tyckte också att läkarens kommentar var konstig, hon menade nog att ifall mitt barn skulle sluta andas i sömnen så skulle larmet gå. Men det larmar bara, det är ingen garanti att barnet vaknar igen. Hennes kommentar och framför allt sättet hon sa det gjorde mig säker att inte ge någon spruta, jag var bara besvärlig som inte följde normen.

Jisses, blanda ihop homeopatmedel och naturmedel kan ju säkert vara komplett livsfarligt :crazy: undras var de fått sin utbildning, de borde inte ha någon iafl... För precis är det som du skriver om homeopatiska medel. Finns ett stort företag i sverige som tillverkar och även forskar mycket på just effekten av homeopatmedel. Något annat märke skulle jag inte våga använda..

Jag missade lite vad han sa men det var förebyggande för biverkningar iaf sa han, men jag tror att han menade på kortsikt (alltså feber, svullnad och ömhet vid stickstället tex). Skulle börja ge tre dagar innan vaccinationstillfället.

Jag kommer självklart vaccinera mitt barn, det är ju otroligt mycket mindre smärtsamt och farligt att få en spruta, än att få de sjukdomar som vaccinet skyddar mot. Mässlingen t ex har jag haft, och så kul är det inte. Och det är ändå en av de lindrigare sjukdomarna, skulle känna mig rätt hemsk ifall jag t ex skippade poliovaccinet och mitt barn sedan blev handikappat för livet pga ngt en enkel spruta hade kunnat avstyra...

Jag tycker det är synd att det sprids så mycket paranoia och okunskap, som gör att föräldrar inte vågar vaccinera sina barn.

Då är jag med, det är Thuja jag gett inför vaccination! Har fungerat bra och än så länge inga biverkningar :) Spännande att de hos dig rekommenderar samma medel som homeopaten gör här.. Men, men upp till var och en att göra som man vill :)

Ja, det var häftigt att det är samma.

Vi kanske provar till nästa vaccinering, även om jag inte är helt övertygad om att det har någon effekt så tror jag inte heller att det skadar. Så prova kan man ju alltid.

Jag tror inte att man ska laborera med det själv och det jag använder för eget bruk har jag fått rekommenderat av en riktigt duktig homeopat, och sett goda resultat av att använda. Sedan är det givetvis inte ersättning för skolmedicinen!

Jag antar att du tar (vet du ger till barnet men du förstår vad jag menar) dessa medel för att undvika de farliga bieffekter du är rädd för av ett vaccin, eftersom du helst inte vill vaccinera alls och gör det motvilligt (om jag förstått det rätt) och då tar detta som nån form av medelväg. Men vad jag förstår i era andra inlägg ska detta hjälpa mot de lättare som lite feber. Jag är nog trött för får inte riktigt ihop det. Jag menar, vem skulle avstå eller vara motvillig till ett viktigt vaccin för att barnet kan få lite feber? Så då borde ni ju ge homeopatmedlet för att ni är rädda för annat som tex autism som nu en del är rädda för. Hur har ni sett dessa goda resultat? Förstår nån ens vad jag menar är jag glad för nu blev jag lite rörig känner jag ;)

Nä, men jag blev fundersam när många fall av PSD inträffar strax efter vaccinering, runt 6 månaders ålder.

Gör de? Var sägs det? För när jag söker så finner jag direkt motsatt information.
http://se.babycenter.com/baby/health/cotdeath/#8 står:
Plötslig spädbarnsdöd är ovanlig hos barn som är yngre än en månad. Det är mest vanligt mellan tre och fyra månaders ålder. Risken minskar i takt med att barnet växer och 80% av fallen inträffar innan sex månaders ålder.

Och jag finner liknande siffror på de andra siter jag lyckats googla fram.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 867
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar