Vaccination och autism

Sv: Vaccination och autism

Jag svarar fast jag tänkt att inte skriva mer i denna tråd.

Jag fick ett för tidigt fött barn och började fundera på varför man ger lika stor dos till ett barn på 1.5-2 kg som till ett på 10 kg. Vi funderade på att ge enbart stelkrampen men kan inte välja enbart det eftersom det är en kombinationsspruta.

När jag pratade om min oro med läkaren om PSD så var hennes enda kommentar till det, -men du har ju andningslarm på ditt barn. Ja, och jag hade flera larm på det då mitt barn hade andningsuppehåll och ville inte riskera något genom att tillföra främande ämnen.

Familjeliv är inte min källa ifall någon trodde det.
Vaccin ger inte 100% skydd.

Alla våra barn är vaccinerade enligt barnvaccinationsprogrammet. Smittskyddsinstitutet har en utmärkt sida med information där man både kan läsa om ev. vaccinbiverkningar samt sjukdomsförlopp och exakt vad som finns i sprutorna.
Väljer man att läsa "kloka gubbens" sida och andra oseriösa aktörer finner man ovederhäftig information samt ett gäng hänvisningar och länkar som gäller andra länders vaccination (främst USA) trots att det inte är samma sorts vaccin det handlar om.

Jag har 3 skäl som gör att jag vill vaccinera enligt rekommenderat program.

1. Ev. biverkningar av vaccinet är en fis i rymden jämfört med en fullgången sjukdom med komplikationer som faktiskt kan leda till döden för barnet. Jag tycker det är skrämmande att det finns föräldrar som medvetet utsätter sina barn för risken.

2. Jag känner solidaritet med de barn som p.g.a. sjukdom, svagt immunförsvar, är bosatt i land där de inte har råd med vaccination o.s.v. som faktiskt inte har valet att vaccinera sig. Jag skulle ha svårt att förlåta mig själv om mina barn smittar ett sådant barn så att det dör.

3. Genom vår medverkan kan förhoppningsvis sjukdomen utrotas (detta gäller de sjukdomar som faktiskt kan utrotas, inte ex.vis stelkramp) och mina barnbarnsbarnbarn kanske slipper vaccinera sig.
Detta är tyvärr inte möjligt om inte de allra flesta vaccinerar sig.

Du behöver inte gå så hemskt i försvarsställning, det är väl ingen som går på dig här? Jag vet att stämningen på familjeliv är rätt hätsk (därför läser jag aldrig där), men låt inte det förstöra det här forumet :). Jag respekterar ditt beslut och är ärligt intresserad av vad som fick dig att ta det, ingen annat.

Konstigt att stelkrampen inte finns som egen spruta? Det borde det göra, kan jag tycka. Den är ju den mest reella av alla på något sätt.

När jag pratade om min oro med läkaren om PSD så var hennes enda kommentar till det, -men du har ju andningslarm på ditt barn. Ja, och jag hade flera larm på det då mitt barn hade andningsuppehåll och ville inte riskera något genom att tillföra främande ämnen.

Konstigt argument (av läkaren menar jag). Jag hade också andningslarm och var orolig för PSD. Men skulle vaccinet öka risken då? Är det något du själv var rädd för eller något du läst/hört?
Att ta vaccinet när barnet är äldre, 2-3 år, är det också uteslutet?

Senast ändrad:

Att fler ska följa ditt exempel så att vi får tillbaka dessa sjukdomar skulle jag tro att Mitten är orolig för, iallafall jag är det :)

Här är orsaken som exempel...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/masslingepidemi-hotar-ovaccinerade

Notera att i området var bara 61-63 procent vaccinerade... men på söder är siffran nu 75% och sjunker. Det tycker jag är lite läskigt. Det är som om vi glömmer bort att det är farliga sjukdomar bara för att ingen haft det i vår närhet på ett tag.

Senast ändrad:

Jag tror att det går att få som egen ifall man betalar för den, för det är väl enbart stelkramp i den de ger på sjukhus ifall man fått en skada? På BVC kunde man inte få den ren i alla fall.

Klart att jag läst på familjeliv då jag sökte information, jag läste allt som kom i min väg. Annars läser jag inte där.

Jag känner att jag måste försvara mig eftersom alla går på och berättar hur hemsk man är som avstår ifrån en sak. Jag har även avstått ifrån tokak och alkohol (för att jag inte tycker det är gott). Men jag tycker inte att de som valt det är knäppa. De är fullt medvetna om bieffekter av t ex rökningen och har valt det själva.

Något jag var/är rädd för. Tog bort larmet vid 6 månaders ålder då den inte larmat på en månad. Konstigt argument? Nä, men jag blev fundersam när många fall av PSD inträffar strax efter vaccinering, runt 6 månaders ålder.

Vem vet kanske väljer jag att följa programet då? Hon är bara 1 år så det finns tid att fundera.

Kan skriva under på det du skriver!

Kl

Mina barn är fullt vaccinerade. My (och vi jag och maken) vaccinerades även mot svininfluensan, och det är inget jag ångrar. Vi tog ett beslut utifrån den info som fanns då.

Cala: Vadå 2-års vaccin? Det har inte My fått något!

//Julia

Som läkaren sa: du har valt sjukdom i stället. Och ja, jag hoppas min flicka får röda hund så hon slipper vaccineras när hon någon gång ska ha barn.

Och jag hoppas att du när hon i så fall har röda hund håller henne väldigt långt borta från människor, med marginal. Så att hon inte smittar någon gravid kvinna som då får ett missbildat barn.

En hake med att färre vaccinerar är att enstaka individer som är vaccinerade ändå inte fått fullgott skydd och även dessa är beroende av flockimmuniteten.

jag avstår av egoistiska skäl.

Det måste ju kännas bra för dig att veta om att så många andra vaccinerar sig så att det är relativt riskfritt för dina barn att vara ovaccinerade. Ja, stelkramp undantaget, då, eftersom det inte smittar riktigt på samma sätt. Men eftersom varken du eller barnen vistas bland hästar, rimligtvis, så är ju i alla fall den delen av riskerna för stelkramp borta.

För övrigt behöver du inte gå särskilt långt tillbaka i historien för att hitta svenskar som drabbats av polio. Personer som är runt 70 idag kan vara drabbade, eller minnas andra, jämnåriga, som drabbades.

Det händer också fortfarande att det kommer barn till Sverige som drabbats av polio i andra länder.

Tack vare omfattande globala poliovaccinationsprogram (billigt och effektivt vaccin) har vi praktiskt taget inga polioepidemier globalt idag. Skulle man nu sluta att vaccinera, skulle nya epidemier bryta ut, med döda och kroniskt handikappade barn som följd. Jag antar att du vet om att skadorna är verksamma i kroppen hela livet, och att även försämringen fortgår genom hela livet? Personer som varit hjälpligt starka efter sin polio, hamnar numera, några decennier senare, i rullstol på grund av samma polio.

Planerar du inga resor? Skulle du vaccinera ditt barn mot hepatit om ni reste till ett land där det var rekommenderat? Om ni reser till ett land där det finns poliosmitta, hur gör du då? Malaria? Etc.

Hoppas du att hon ska få stelkramp och polio också?

Jag grät när jag läste om polio och om skaparen av poliovaccinet. De rang samtidigt i alla kyrkklockor i hela USA dagen hans testresultat tillkännagavs. Han lyckades knappt ta sig ur en "ticker tape parade"

The nation celebrates
Dr. Jonas Salk receiving a Gold Medal from President Eisenhower (27 January 1956).Within minutes of Francis's declaration that the vaccine was safe and effective, the news of the event was carried coast to coast by wire services and radio and television newscasts. According to Debbie Bookchin, "across the nation there were spontaneous celebrations... business came to a halt as the news spread. The mayor of New York City interrupted a city council meeting to announce the news, adding, 'I think we are all quite proud that Dr. Salk is a graduate of City College.'"[4]:46 "By the next morning", writes Bookchin, "politicians around the country were falling over themselves trying to figure out ways they could congratulate Salk, with several suggesting special medals and honors be awarded.... In the Eisenhower White House, plans were already afoot to present Salk a special presidential medal designating him "a benefactor of mankind" in a Rose Garden ceremony.

It was also declared "a victory for the whole nation." Jonas Salk became "world famous overnight and was showered with awards", writes O'Neill. The governor of Pennsylvania had a medal struck, and the state legislature gave him a chaired professorship. However, New York City could not get him to accept a ticker tape parade. Instead New York created eight "Jonas Salk Scholarships" for future medical students. He received a Presidential Citation, the nation's first Congressional Medal for Distinguished Civilian Service, and a large number of honorary degrees and related honors.[9]:138

According to O'Neill, "April 12th had almost become a national holiday: people observed moments of silence, rang bells, honked horns, blew factory whistles, fired salutes, kept their red lights red in brief periods of tribute, took the rest of the day off, closed their schools or convoked fervid assemblies therein, drank toasts, hugged children, attended church, smiled at strangers, and forgave enemies."[9]:138

By July, movie studios were already fighting for the motion-picture rights to his film biography. Twentieth Century-Fox began writing a screenplay and Warner Brothers filed a claim to the title The Triumph of Dr. Jonas Salk shortly after the formal announcement of the vaccine.[20]

Jag kommer hålla mitt barn hemma när/om hon blir sjuk. Det är något som många föräldrar inte gör. Har jobbat i skola där barn i 6 årsåldern får med alvedon att ta under dagen för att de hade feber på morgonen.

För övrigt behöver du inte gå särskilt långt tillbaka i historien för att hitta svenskar som drabbats av polio. Personer som är runt 70 idag kan vara drabbade, eller minnas andra, jämnåriga, som drabbades.

Yngre än så verkar det som. En kollega till mig är ca 50-60 och har haft polio, men han har bara problem med en arm, att använda den på vissa sätt, så det är inte så farligt.

Yngre än så verkar det som.

Du har rätt vaccinet kom -57, visar det sig ju ovan. Jag hade för mig att det var -51.

En släkting till mig fick polio ca -50. Släktingen var den enda i hela trakten som fick det, till synes. Det stämmer dock inte, men de flesta som smittas blir bara som förkylda, och en relativt liten andel utvecklar det vi kallar polio (förlamningar).

Häromdagen, 60 år senare, träffade jag på en jämnårig man från samma trakt, en man som inte känner min släkting överhuvudtaget, de har aldrig träffats och har alltid levat i helt olika kretsar (min släkting fattig från början, denna man rik från början). Trots detta visste han genast vem min släkting var, mindes paniken när det spred sig att en fattig bondunge i trakten hade fått polio, mindes hur de hade en massa huskurer för att skydda sig.

Och min släkting blev genom mig omedelbart hembjuden till den här mannen (som har en del historiska grejer som min släkting är intresserad av).

Rädslan för polio sitter verkligen fascinerande djupt.

Pga min släkting är jag också med i den där rädslan, jag skakar nästan av vrede-skräck när jag läser om någon som inte vill vaccinera sitt barn mot polio. Hela livet i rullstol är väl att föredra, kan jag tro.

Hu ja.. detta händer på mitt jobb med, folk tänker inte på att barnet ska orka jobba en hel dag, plus att vara på fritids förre och efter förälderns arbetstider :devil:

Vaccinationsdebatten kommer nog alltid gå het. Vi funderade mycket och länge innan vi valde att ge lilleman första sprutan (den med stelkramp, difteri...) och han kommer då givetvis få andra dosen också. Jag har dock gett honom homeopatmedel för att motverka ev. (framtida) biverkningar från vaccinet. Jag är skeptisk av naturen och är tveksam till att vaccinera. MPR är jag mycket tveksam till och kommer nog antingen be om att få varje sjukdom för sig som enkla vaccinationer (det enda bvc hade emot detta var att man fick sticka flera gånger) eller att vänta till han är något år äldre. Vi har fått mycket bra samtalsbollning på bvc av en duktig läkare, som menar att vaccinationen är ett erbjudande som vi själva får ta ställning till.

När det gäller svininfluensan är vi inte vaccinerade fast jag har problem med astma. Jag resonerade i detta fall kring hur många som dör av den vanliga influensan årligen, hur många som dör av cancer och hjärtproblem, sedan har vi kategorin som dör i trafiken... Det är farligt att leva, vi kan faktiskt dö (eller tvingas inse att vi inte är odödliga)! Det jmfrt med riskerna med ett vaccin som inte var tillräckligt testat tilltalade inte mig!

Vi har hästar och hundar. Vi reser inte.

Se då åtminstone till att barnen verkligen vet om att de inte är vaccinerade och vad det innebär när de blir stora, så att de kan fatta realistiska beslut om sin hälsa själva.

Att skicka ut helt ovaccinerade personer i vuxenlivet utan att ha gett dem full information om läget, vore för oansvarigt, det måste ju även du hålla med om.

Intressant att man kan koppla alzheimers och vaccinering - det blir lite absurt i mina öron. Alzheimers är ju en sjukdom som debuterar väldigt sent, kroppen har nog utsatts för andra saker mellan vaccineringen och att A börjar. Plus att visst kan man säkert säga att de flesta som får Alzheimer eller cancer för den delen är vaccinerade - men det är ju de flesta andra också. Näe, det där låter som en yada-yada undersökning.

Jag undrar hur det funkar med "det känns fel att vaccinera". På vilket sätt känns det fel ?

(Alltså jag är upprikgtigt nyfiken)

När jag hade fått mitt första barn så gick jag och vaccinerade henne. Sedan ville farmor ha henne en stund och gå ut och gå med henne. Jag var redan trött på att hon hela tiden kom och tog mitt barn. (hade en svår förlossning och låg kvar på sjukan i elva dagar. Då passade hon dottern och fick väl för sig att det var hennes barn eller nåt.)
I alla fall, jag skyllde på att hon hade lite feber efter vaccinationen... Jädrans vilken utskällning jag fick! Hon kallade mig för idiot och ansvarslös. Hon sa att hon borde anmäla mig till soc eftersom jag inte brydde mig om mitt barn, jag började grina och sa att jag tyckte at hon var orättvis. Då slängde hon på luren!
Jag satt i chocktillstånd. Vi hade inte kännt varandra så länge, jag visste i och för sig att hon var knäpp men inte att hon var skogstokig!
Det visade sig att antroposofer inte vaccinerar sina barn. Efter att ha lärt känna denna människa och fler antroposofer där till så tror jag helt seriöst att det är mer en sekt än ett sätt att leva.
Jag vaccinerade inte mot svininfluensan pga att det var ett så nytt vaccin men de vacciner som man ger bebisen har funnits länge och jag har suttit på nätet och googlat. De enda jag ser som är emot vaccin är antroposofer. De tror även att man ska gräva ner ett horn i marken för att få god skörd samt på den heliga anden, solkalendern, och en massa annat hokuspokus.

Sedan tycker jag att de har en bra grundsyn på miljön och maten är fantastisk. Jag tror snarare att det är en sund livsstil framför att man inte vaccinerar som gör att man slipper undan autism (om det finns något)
Förlåt alla antroposofer där ute som jag bara drog över en kam nu, men jag har bara dåliga erfarenheter av antroposofer som personer tyvärr men jag förstår att det är fördomar så upplys mig gärna!

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 867
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar