Vaccination och autism

Sv: Vaccination och autism

Att fler ska följa ditt exempel så att vi får tillbaka dessa sjukdomar skulle jag tro att Mitten är orolig för, iallafall jag är det :)

Ni behöver nog inte vara oroliga för jag verkar vara den enda på hela buke som inte vaccinerat.

Nu representerar inte buke hela svenska befolkningen ( småbarnsföräldrar ) i detta avseende, jag vet att du inte är ensam om att inte vaccinera..

Det vet jag. Och jag vet att det finns folk där ute som önskar så att de inte gett en spruta och nu sitter med ett sjukt barn, tänk bara de som tog svininfluensan efter medias skrämselpropaganda och nu har barn som har fått diverse biverkningar. (eller de själva)

Det finns alltid två sidor och så kommer det vara.

Men har dom människorna du pratar fått ett svar på att det var just vaccinering som gjorde barnen så sjuka ( nu pratar jag inte om svininfluensavaccinet )?

Annars kan det ju vara vad som helst egentligen, men enklast att skylla på något ?

Det kommer alltid att finnas två läger, så länge det ena lägret ( dom som inte vaccinerar ) är förhållandevis få så är jag glad, då får diskussionen hållas vid liv för att det är nyttigt.

Hur många fyller på sin dos i vuxen ålder?

Jag vet inte, men jag har gjort det för några år sen. Och min sambo gjorde det häromdagen. Jag vet också några kollegor på jobbet som gjort det (när samtalsämnet dök upp). Och mina föräldrar.

Så; helt ovanligt är det nog inte.

Vad har du att vara orolig för ifall du har vaccinerat dina barn? Det är väl i så fall jag som borde vara orolig?

Jag är mer rädd för biverkningarna av vaccinet ja.

Jag är orolig för att fler kommer göra som du och att jag kommer få ett barn som pga. sjukdom inte kan vaccineras mot MPR. Det är av helt egoistiska skäl jag vill att så många som möjligt vaccinerar. Jag vill att samhällets svagaste ska skyddas av "flockeffekten".

Hur många vuxna har skydd mot stelkramp idag? den sista sprutan får man under skoltid och de män som gjort militärtjänsten har fått där. De som skadat sig illa lär få en spruta på sjukhuset, men resten då? De säger att en boost håller ca 30 år. Hur många fyller på sin dos i vuxen ålder?

Alla vuxna som är födda i Sverige har ett grundskydd mot stelkramp som man fyller på vid skada. En boosterdos räcker.

Är man inte grundskyddad har man inget att boostra, och dör av stelkramp om man inte kan behandla med antikroppar tillräckligt snabbt.

Klart att jag inte hoppas att hon får en massa sjukdomar. Helst vill man väl vaddera in sitt barn i bomull så det inte kan skada sig. Jag kan däremot låta henne tex få röda hund för att hon inte ska riskera att bli smittad ifall hon blir gravid. Alternativt får hon välja själv ifall hon vill ta vaccin då.

Jag kör faktiskt bil fasten jag vet att det dör 400-500 st om året.

Röda hund är en sjukdom man överlever. Hur ska du låta henne få röda hund om de flesta andra är vaccinerade? Ska du resa med henne till ett land där man inte vaccinerar? Eller bara hoppas att hon hittar nån som kan smitta henne som liten men inte som gravid?

Påssjuka kan orsaka sterilitet hos män, mässling kan ge en otäck hjärninflammation. Stelkramp kan man dö av, polio kan man bli rejält handikappad av. Kikhosta....

Smitta bryr sig inte om inbäddning i bomull. Eller ska din dotter bo i en plastbubbla?

Ja jag ska ha henne i en plastbubbla.

Tänker lägga ner och svara nu eftersom jag inte kommer ändra mig. Behöver inte sitta och försvara mitt val för er, detta har vi ältat om och om igen hemma och kommit fram till det vi kommit fram till. Ni vill att folk vaccinerar sig av egoistiska skäl och jag avstår av egoistiska skäl.
Jag tog aldrig (som ni förstår) svininfluensvaccinet fasten jag fanns med i två olika riskgrupper.

Ja jag ska ha henne i en plastbubbla.

Tänker lägga ner och svara nu eftersom jag inte kommer ändra mig. Behöver inte sitta och försvara mitt val för er, detta har vi ältat om och om igen hemma och kommit fram till det vi kommit fram till. Ni vill att folk vaccinerar sig av egoistiska skäl och jag avstår av egoistiska skäl.
Jag tog aldrig (som ni förstår) svininfluensvaccinet fasten jag fanns med i två olika riskgrupper.

Jag tycker att det är egoistiskt att överleva, men det kanske bara är jag...

Jag har valt att INTE vaccinera.

Mitt/mina barn kommer inte få någon typ av vaccinering. Jag och min man bedömmer att riskerna är större att få någon biverkning av vaccin än att få sjukdomarna/biverkning av sjukdomar.

Detta är vårat val och jag kommer varken argumentera för eller emot. Ifall man är intresserad finns det massa att läsa på nätet, bara att googla. För det kommer alltid finnas förespråkare och motståndare till vaccin.

Hur kan du och din man rent matematiskt ha kommit fram till den slutsatsen? Poängen med vaccin är att biverkningarna - de högst eventuella, typ feber - är att föredra framför sjukdom. Så hur räknade ni då?

Vilka är biverkningarna på MPR vaccinet ? Polio ? Stelkramp ?

Vilka mera har vi vaccinationsprogram emot ?

Googlade och jag undrar verkligen hur man kan komma fram till att inte vaccinera.

"De allra flesta barn som vaccineras får inga eller lindriga biverkningar av sina vaccinationer. De biverkningar som är vanliga är bra att känna till.

När barnet vaccineras mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio Hib och pneumokocker kan området där vaccinet gavs bli rött och ömt och barnet kan få lättare feber i några dagar. På en del barn kan man känna en liten knöl under huden vid stickstället. Hög feber är ovanligt och allergiska reaktioner ytterst sällsynta.

Vid vaccination mot mässling, påssjuka och röda hund eller vattkoppor händer det att en del barn får något som liknar en lättare form av dessa sjukdomar med feber och/eller utslag. Symptomen brukar dyka upp cirka en vecka efter vaccinationen."

Om du googlar fritt och inte söker efter säkra källor går det dock att hitta en mängs skrämseltext kring vaccinering.

Om du googlar fritt och inte söker efter säkra källor går det dock att hitta en mängs skrämseltext kring vaccinering.

Ja och har man "folk på familjeliv" som källa är det nog väldigt lätt att hitta skrämselpropaganda.

Att någon fortfarande ens hänvisar till den där studien om autism är ju verkligen ett bevis på att folk inte läser på. :crazy: En bluffstudie med jäv så det skriker om det och man väljer att hellre tro på den och liknande istället för att se riskerna med att låta bli att vaccinera. Nu är klockan för mycket för att jag ska orka leta bland mina pappershögar här men jag har en sammanställning nånstans över vad vacciner lett till och sjukdomarna vi vaccinerar mot lett till, so far.

Jag kan mer förstå rädslan för svininfl-vaccinet eftersom det kom så snabbt, men har man sett dem som hamnat i ECMO så känns riskerna med nämnda influensa inte längre överdrivna.. Men det är en annan diskussion. MPR har vi ju haft i riktigt många år liksom poliovaccin mm. (Jag kan dessutom intyga hur jävligt det kan vara att råka ut för ett par av de här sjukdomarna som man nu idag vaccinerar mot då jag är tillräckligt gammal för att ha missat några.) Och man ser ju en del från andra länder som kommer med men efter dessa sjukdomar de flesta i Sverige slipper tack vare vaccin, tex polio.

Hur kan du och din man rent matematiskt ha kommit fram till den slutsatsen? Poängen med vaccin är att biverkningarna - de högst eventuella, typ feber - är att föredra framför sjukdom. Så hur räknade ni då?

Det var precis det här jag också var nyfiken på. Det är inte meningen att döma och klanka på de som gjort andra val, jag vill veta hur de tänker och om de vet något jag inte vet, eller tror på något som jag inte tror på.

Hur kan man säkert veta att innehållet i vaccinet inte ger långsiktiga biverkningar, som cancer?

Jag har försökt hitta bra argument till att inte vaccinera då det känns fel för mig. Har dock inte hittat nåt som varit tillräckligt starkt för att jag ska vilja avstå från från just stelkramp tex. Att det känns fel är inte ett tillräckligt bra argument.
Men jag har hittat artiklar skrivna av läkare som menar på att vaccin kan orsaka just cancer och alzheimers.

Hur kan man säkert veta att innehållet i vaccinet inte ger långsiktiga biverkningar, som cancer?

Jag har försökt hitta bra argument till att inte vaccinera då det känns fel för mig. Har dock inte hittat nåt som varit tillräckligt starkt för att jag ska vilja avstå från från just stelkramp tex. Att det känns fel är inte ett tillräckligt bra argument.
Men jag har hittat artiklar skrivna av läkare som menar på att vaccin kan orsaka just cancer och alzheimers.

Som sagt, jag kände också lite så... men sedan resonerade jag som så att vaccin kanske höjer risken något för någon sjukdom, men det måste ju ställas mot sannolikhet/risk för vad som händer då man fått sjukdomarna? Det är ju inte bevisat att vaccinet orsakar något av det som påstås. Medan sjukdomarnas efterverkningar är ju dokumenterade.

En släkting på min mans sida (som inte bor i Sverige) avstod från tbcvaccinet som man kan få i det landet. Sonen dog vid 16 års ålder av - tbc. Eftersom det är så nära oss, att vi känner personerna i fråga, gör att vi väljer vaccinet.

(Nu vaccineras ju inte alla i Sverige mot just tbc, jag vet, men det här var ett annat land. Min dotter har fått tbcspruta för att hon har rötter i utlandet.)

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 867
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar