Vaccination och autism

Sv: Vaccination och autism

Jag tänker inte dömma dig och ditt val, var och en förälder bestämmer över sitt/sina barn. Jag förutsätter att du gjort ditt yttersta i att finna vetenskaplig information som styrker dig i ditt beslut och inte bara läst om biverkningen av vaccinet.

Jag har å andra sidan läst mycket om biverkningarna som sjukdomarna vi vaccinerar mot ger ( ryser ). Jag är evigt tacksam att vi har vaccinationsprogram i Sverige och att så många låter sina barn vaccineras. Det är ju så vi håller dessa sjukdomar på avstånd och då gör det mindre att några få inte vaccinerar. Men om fler går över till sidan som ej vaccinerar så riskerar vi ju att åter få dessa sjukdomar i Sverige.

Jag solidaritetsvaccinerar inte mitt barn, jag gör det ju för att jag anser att det är bästa valet. Men iom det så hjälper jag ju ändå till att hålla dessa sjukdomar borta och det för alla som väljer att vaccinera.

Jag har ägnat många timmar till att läsa om för och emot, har disskuterat med min man om hur vi ska göra, ifall vi ska följa strömmen, vänta några år eller avstå. Det är inget beslut jag tagit ur tomma intet. Vem vet? Kanske har jag valt fel?

Nej det var ju det jag skrev, oavsett vad man valt för "sida" så förutsätter jag att man är påläst :)

Till alla:

Tack för era svar, det är intressant att se hur andra ser på det, och till liten del håller jag med i mångas tankegångar. Det är just därför det är så svårt.

Hur man än gör, gör man ju det som man tror är det bästa för sitt barn.

Jag satt en bra stund och pratade med bvc sköterskan idag, hon sa att jag gör som jag vill, det finns de som väljer att inte vaccinera. Och hon kan ju inte säga så mycket eftersom att det bara är en rekommendation att göra det. Hon visade utbredningen av de olika sjukdomar i världen och konstaterade bara att det är en chansning att göra vilket som. Kanske får hon någon av sjukdomarna (dock trodde hon det var liten risk, men risken finns ju ändå), kanske får hon skador av vaccinet (menar inte endast autism, utan biverkningar som ev kan komma senare i livet).

Jag är ju eg inte emot att vaccinera henne, utan jag vill inte göra det nu, i denna ålder är det då autism börjar utvecklas så det kanske är en extra känslig ålder, vem vet.

Att ursprungsrapporten var fejk vet jag, men det var ju inga fel med svininfluensavaccinet heller.....

Eftersom att man inte vad vad autism uppkommer från har jag svårt att se hur de kan vara så säkra på att det INTE är MPR som kan bidra. Hur vet de vad de ska leta efter då?

Nu bestämdes det iaf att Moa inte vaccinerades idag, utan vi gör det nog på 2 årskontrollen. Det känns som att ju mer tid nervsystemet har att mogna är bättre. + att skulle hon bli så dålig av det som jag hört vissa blir är hon äldre och förstår mer, och blir lättare att vårda :)

Mitten: Jag vill bara förtydliga att
Och att resonera som att det inte är någon fara för alla andra vaccinerar är ju lite läskigt
så tänker jag inte alls, som sagt är det risken att hon ska insjukna som är grejen.

Vänta låter klokt om du är osäker. Som våran barnläkare sa att det var ingen risk att vänta lite sålänge vi inte planerade att åka till något land där sjukdomen/sjukdomarna är vanliga.

Delvis kl

Vi funderade väldigt mycket just på vaccinationen mot meninokocker, i Sverige är den väldigt ovanlig men i området där jag bor dör 5 personer varje år av sjukdomen och flera till får allvarliga skador. Då kändes inte valet så svårt.

Precis som du (Cala) tycker jag att man ska läsa på ordentligt vilket val man än väljer, men läs vetenskapliga atiklar och basera inte beslutet på en studie

Jag har all respekt för ditt val, jag tvekade också. Jag tycker det är nyttigt att diskutera för och emot, utan att dumförklara.
Med riskanalys menade jag att ställa risk för skada utan vaccin med risk för skada med vaccin, vaccin är inte bara bra såklart men det måste ju jämföras med något. Jag vaccinerade inte mot svininfluensan till exempel, för jag tyckte det vaccinet stressades fram.

Som läkaren sa: du har valt sjukdom i stället. Och ja, jag hoppas min flicka får röda hund så hon slipper vaccineras när hon någon gång ska ha barn.

Jag har valt att INTE vaccinera.

Mitt/mina barn kommer inte få någon typ av vaccinering. Jag och min man bedömmer att riskerna är större att få någon biverkning av vaccin än att få sjukdomarna/biverkning av sjukdomar.

Det beror ju på att så många andra barn är vaccinerade att smittspridningen är minimal.
Om du nu tror att vaccination är farligt, tycker du det är schysst att så många andra barn måste utsätta sig för denna fara för att dina barn ska slippa bli sjuka?

Geeeez.... googla på "mässlingsencefalit"...

Eftersom att man inte vad vad autism uppkommer från har jag svårt att se hur de kan vara så säkra på att det INTE är MPR som kan bidra. Hur vet de vad de ska leta efter då?

Hur kan du vara säker på att autism inte orsakas av bananer? Av röda mössor? Av att bo i Västerås?
Enligt samma resonemang då.

Det beror ju på att så många andra barn är vaccinerade att smittspridningen är minimal.
Om du nu tror att vaccination är farligt, tycker du det är schysst att så många andra barn måste utsätta sig för denna fara för att dina barn ska slippa bli sjuka?

Geeeez.... googla på "mässlingsencefalit"...

Deras föräldrar anser tydligen inte att det är en fara eftersom de vaccinerar. Som jag skrev i inlägg tidigare, jag har sagt nej till vaccinering och ja till sjukdom.

Hur många vuxna har skydd mot stelkramp idag? den sista sprutan får man under skoltid och de män som gjort militärtjänsten har fått där. De som skadat sig illa lär få en spruta på sjukhuset, men resten då? De säger att en boost håller ca 30 år. Hur många fyller på sin dos i vuxen ålder?

Och ja, jag hoppas min flicka får röda hund så hon slipper vaccineras när hon någon gång ska ha barn.

Men man vaccineras *inte* som gravid ifall man inte haft röda hund innan. Så om din flicka är ovaccinerad, inte haft röda hund och blir gravid så är det bara att hoppas och be att hon inte råkar på någon smittad :crazy: Jag är inte MPR-vaccinerad som barn, och när jag var gravid med min etta upptäcktes det att jag inte haft röda hund. Det kändes rätt rejält jobbigt. Och ja, mina barn är vaccinerade båda två.

Klart att jag inte hoppas att hon får en massa sjukdomar. Helst vill man väl vaddera in sitt barn i bomull så det inte kan skada sig. Jag kan däremot låta henne tex få röda hund för att hon inte ska riskera att bli smittad ifall hon blir gravid. Alternativt får hon välja själv ifall hon vill ta vaccin då.

Jag kör faktiskt bil fasten jag vet att det dör 400-500 st om året.

Hur många vuxna har skydd mot stelkramp idag?

Ja det vet jag inte men jag har det. Jag har bedömt att i mitt liv är risken för stelkramp relativt stor så jag fyllde på för ungefär 10 år sen. Man får ju gå och vaccinera sig helt på eget bevåg utan att nån säger till en...

Angående diskussionen om vaccination av barn har jag ingen åsikt, jag är inte insatt eftersom det inte varit aktuellt ännu. När det gäller vaccination mot influensa har jag valt att avstå, trots att jag är gravid. Jag har svårt att köpa detta med att influensa helt plötsligt skulle vara så himla farligt.

Jag har foten lite i två läger, jag kan förstå att man inte vill utsätta sitt barn med risken att inte vaccinera, samtidigt som man riskerar att få biverkningar efter en sjukdom.

Jag vill bara påpeka att läs en bipacksedel för vilket vanligt receptfritt läkemedel som helst (gärna som innehåller paracetamol) den listan är ganska lång. Många tror att detta är snällt att ge sina barn, än tex Ibuprofen, men vid en överdos kan det leda till allvarliga leverskador. Kom lite från ämnet, men vill att påpeka att mediciner och vacciner är bra när de behövs. Jag har barn med förkylningsastma som blir jättesjuka så fort de blir sjuka. Jag har vaccinerat mot MPR, hepatit (dock pga utlandsvistelse), samt meningokocker på lilleman. Dessutom är de vaccinerade mot nasseflunsan, inget jag ville, men läkaren rekommenderade det starkt då de har kraftig förkylningsastma, efter mkt resonerande beslutade vi oss för att det vore det bästa alternativet.

Som många andra säger läs på om du är osäker det tycker jag verkar klokt :), det är i slutändan ditt beslut att ta för ditt barn och ingen annans.

Läkemedelsverket brukar ha bra info på sin hemsida. Har bekant som jobbar inom läkemedelsindustrin och hon har berättat att man lägger ner jättemkt tid på just biverkningar för att kartlägga så att medicin/vaccin inte skall skada utan hjälpa. Finns även en nytta/risk balans som man följer, m a o medicin och vaccin får inte finnas till vilka risker som helst. Men visst det är klart att det alltid finns risker.

Till er som resonerar att jag behöver inte vaccinera för att alla andra gör det, resonerar ni så om annat också? Jag behöver inte för någon annan gör det i alla fall. Oerhört egoististk. Om ingen vaccinerade så skulle alla våra barn få väldigt många följdsjukdomar efter MPR-sjukdomarna.

Deras föräldrar anser tydligen inte att det är en fara eftersom de vaccinerar. Som jag skrev i inlägg tidigare, jag har sagt nej till vaccinering och ja till sjukdom.

Jag förstår inte riktigt, du tänker att hon skall få röda hund och det är OK... men mässling då? Påssjuka? Tänker du att det är bättre att barnen får det och därmed blir immuna, och att risken med följdsjukdomar etc är mindre än risken med vaccin?

Och jag anser inte att det 'tydligen inte är en fara', jag har gjort en riskanalys och jämfört faran med det ena mot faran med det andra. Precis som du har vägt riskerna med att köra bil mot livskvaliteten det skulle innebära att låta bli. Krasst tänkt.

Vad har du att vara orolig för ifall du har vaccinerat dina barn? Det är väl i så fall jag som borde vara orolig?

Jag är mer rädd för biverkningarna av vaccinet ja.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 867
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar