Vaccination förvirrad

Kattennizze

Trådstartare
Jag läste i en unghästbok att grundvaccineringarna för influensa är 3 st, men min häst har bara fått två gånger mot stelkramp och influensa; vacinet heter Equilis Pro T. Kan någon underbar Bukemänniska förklara för mig vad det är och om jag måste vaccinera henne igen? Hästen var vaccinerad med detta innan jag köpte henne.

Sv: Vaccination förvirrad

Jag är inte superduktig på vaccinationer men jag kan svara så mkt att grundvaccineringen är TRE sprutor. Så har din häst bara fått två så är den inte full vaccinerad än. Men jag hoppas du kan få ett fylligare svar av någon annan här.. :-)

Jag läste i en unghästbok att grundvaccineringarna för influensa är 3 st, men min häst har bara fått två gånger mot stelkramp och influensa; vacinet heter Equilis Pro T. Kan någon underbar Bukemänniska förklara för mig vad det är och om jag måste vaccinera henne igen? Hästen var vaccinerad med detta innan jag köpte henne.

Först är det två sprutor som skall ges med 21-91 dagars mellanrum (enligt TR) men det rekommenderas ca 5 veckor mellan. Sedan skall hästen ha ytterligare 1 spruta inom 6 månader. Därefter skall den vaccineras 1 gång per år.

Så har jag också förstått att det är!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 068
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 653
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 144
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 303
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka