Vaccin mot abortvirus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 490
O

OlleAtlas

Jag har blivit rekommenderat att vaccinera min häst mot abortvirus, och har även gjort det två gånger. Snart är det dags för spruta nummer tre.

Så var mitt sto på vintervila i ett annat distrikt och där ville veterinärerna inte vaccinera. De tyckte att "riskerna" av vaccinationen var större än riskerna för att få viruset.

Hur har ni andra gjort? Vet ni hur de resonerade?

OlleAtlas

Sv: Vaccin mot abortvirus

Jag har vaccinerat mitt sto två gånger, men min veterinär sade inget om någon tredje spruta.
Har inte hört att det ska vara några större risker, men största anledningen till att jag vaccinerade beror på att vi har hästar i vårt stall som åker iväg och tränar och tävlar. På så vis kan ju dom hästarna dra med sej smitta hem, och därför ville jag vaccinera.

Jag har alltid vaccinerat mot abort virus då det är många som åker med sina hästar i stallet. De skall få sin tredje spruta i mars.

Det finns olika sorters vaccin mot abortvirus, själv använder jag Equilis Resequin som man ska ta en gång var 6:e månad. Jag vet att det finns ett annat som man tar tre gånger under dräktigheten med olika intervall.

Jag har även märkt att veterinärer resonerar olika angående vaccination och även vilken sort man ska använda. Den jag använder ger en aktiv immunisering mot EHV-1 som kan ge luftvägssjukdomar och som kan orsaka abort hos dräktiga ston. En annan veterinär sa att den andra sorten motverkar själva aborten i sig mer.

Min veterinär som har uppfödning själv, rekommenderar absolut att man skall vaccinera. När jag jobbade på ridskolan och hade dräktiga ston hemma (utan att alltid ha möjlighet att vara ombytt & duschad) rekommenderade hon att jag även skulle vaccinera övriga hästar hemma i stallet, för att ha ett riktigt gott skydd.

Vi har haft ett sto som reagerat på vaccinet en gång, men som blev vaccinerad året efter igen utan att reagera då. Så visst finns det en risk när man vaccinerar, men jag anser att risken att inte vaccinera
är betydligt större.

Det vaccin vi använder ger man i 5, 7 & 9:e dräktighetsmånaden.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 038
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 012
Senast: mamman
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 103
Senast: monster1
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
995
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?