VAB och student

Armani__

Trådstartare
ja alltså hur fungerar det? Jag ringer till min lärare och säger att jag tar vård av barn. Sedan anmäler jag till försäkringskassan att jag vabbar. Men sen då? vad händer med CSN? Får jag ta ut VAB som student? Får jag "dubbelt betalt" så att säga; alltså fullt CSN och pengar från försäkringskassan?
Eller ska jag helt enkelt strunta i att anmäla VAB till fk och bara ha CSN? Alltså, vad är rätt och vad är fel? Kan det på något vis påverka mig senare?

Har varit hemma med min son hela veckan, minus tisdag då han alltid är ledig med pappan. Sedan har jag pusslat lite med min svärmor och svägerska som har passat honom lite när jag varit tvungen att åka till skolan.
Någon som kan reda ut begreppen åt mig? :)

Sv: VAB och student

Så här står de på csns hemsida

http://www.csn.se/hogskola/sjuk/vard-sjukt-barn

När min son varit sjuk har jag inte anmält de alls, men då studerar jag distans. Då har de ingen större betydelse.

Du får ju inget betalt från fk, eftersom du inte går minus den dagen. Så som jag tolkat de då så behöver du inte anmäla till fk.

Däremot om du själv blir sjuk så tror jag du måste anmäla till fk; iaf enligt dom skolor jag har kollat på så står de så. ( såg nu att de stod på csns hemsida oxå)

Senast ändrad:

Så här står de på csns hemsida

http://www.csn.se/hogskola/sjuk/vard-sjukt-barn

När min son varit sjuk har jag inte anmält de alls, men då studerar jag distans. Då har de ingen större betydelse.

Du får ju inget betalt från fk, eftersom du inte går minus den dagen. Så som jag tolkat de då så behöver du inte anmäla till fk.

Däremot om du själv blir sjuk så tror jag du måste anmäla till fk; iaf enligt dom skolor jag har kollat på så står de så. ( såg nu att de stod på csns hemsida oxå)

Ah, tack så jättemycket! Jag anmälde då första dagen (i måndags), men då behöver jag helt enkelt inte bry mig om att skicka in de där lapparna sen då, eller ens låta dagis fylla i dem, tack =)

När jag pluggade så sa de att man var tvungen och anmäla till fk också.
Dock märktes det aldrig något på csnpengarna.

VI var inne på sjukhuset och nör vi skulle få intyg om tillfällig föräldrapeng så ringde jag FK. Då sa de att min man kunde ta eftersom han avstod från jobb. Jag kunde inte ta tillfällig peng eftersom jag studerar och ändå får mina pengar ifrån csn.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 274
Senast: lizzie
·
Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
26 152
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 557
Senast: Lena_B
·
Övr. Barn Det blev lite långt...hade nog lite behov av att ösa ur mig... Min mamma ska till Soc imorgon då fadern till min nioåriga bror begärt...
Svar
8
· Visningar
1 775
Senast: tipex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka