va trött man blir på försäkringsbolag...

Sv: va trött man blir på försäkringsbolag...

Huvudförfallodagen på försäkringen, inte på fakturan. Sa upp försäkringen för att jag skulle byta bolag men missade sen att teckna mig i ett nytt pga att jag trodde att jag var försäkrad ett tag till.

Helt mitt fel, klantigt värre, det har jag inte sagt något om. :angel:

Om du vill ta det personligt eller ej är helt upp till dig, det var iaf inte min avsikt. Självklart antog jag att du inte hade betalat eftersom du inte hade ngn försäkring. Hur du kan se det som något straff när det är du som klantat dig kan jag däremot inte alls förstå.

Om det är ordet "straff" du hänger upp dig på så kan jag försöka förklara.

Det är frivilligt att ha hästen försäkrad. Om man senare i hästens liv väljer att ha den försäkrad så går det ypperligt bra att välja ett bolag och försäkra hästen upp till ca 75 000:- utan veterinärbesiktning (utgår ifrån mitt försäkringsbolag). Om man sen efter 15 års premieinbetalande märker att hästen har blivit halt och hältan beror på en medfödd defekt så behöver inte försäkringsbolaget betala ut något trots premieinbetalningar på närmare 100 000kr. Behöver inte ens ta kostnaden för veterinärbesöket.

Straff kanske inte är ett bra ord, men det är så där jag tycker att systemet faller. Inför veterinärbesiktning vid nytecknande vid försäkring och "nolla" hästens hälsostatus innan den så känner man sig mkt tryggare.

Till alla: JA, det är mitt fel att jag har ett glapp i försäkringen. Det jag irriterar mig på är ovanstående ex på scenario samt att bolagen inte håller vad dom lovar per telefon. Men nu är jag så nöjd jag kan bli i denna situation.

Fy F*n så förbannad jag blir!:devil:
Det samma hände mej, förs bolaget sa att min klinik undersökning skulle gå på försäkringen, men när det väl kom till kritan fick jag stå hela beloppet själv. Det lovades av förs bolaget över telefon....
Jag överklagade 1 gång, med icket nå pengar.
Vart så Jäkla arg att jag ringde och sa upp försäkringarna på hästarna i det bolaget. Å jag var inte de minsta lilla trevlig.

Förstår precis hur du har det...Inge roligt!!!!
Nu vart jag arg igen på dessa skit bolag:devil:

Senast ändrad:

Hade du inte haft glappet hade tidigare bolag och nuvarande gjort upp.

Hade du inte haft glapp men haft hästen försäkrad i många olika bolag innan så hade det också kunnat bli problem för att reda ut vilket bolag som skadan tillhörde.

Man ska inte byta bolag och man ska inte ha försäkringsglapp.

Du kommer inte kunna få igenom detta.
OM du skulle få det är jag den första att erkänna att jag hade fel.

Då föreslår jag att du läser igenom hela tråden :angel:

Hon har ju fått ersättning, de har ändrat sig!.

*lånar*

Är det om man har ett glapp mellan försäkringarna i de olika bolagen som det kan bli problem?

Om man bara byter företag utan något glapp i mellan så borde det alltså inte vara något problem?

Är det så problematiskt att byta bolag så gynnar det knappast bolagen heller det blir ju mycket svårt att "sno" kunder från varandra.
Fördelen är att man förlorar ju inga kunder heller men man får som sagt inga från andra försäkringsbolag heller.

Mvh

Tora

Jo det kan bli problem om man byter försäkringsbolag även utan glapp, jag har ett par av mina försäkrade sedan födseln i samma så då har jag en sk "dolda fel" försäkring, den försvinner om jag byter bolag, likaså om en skada kommer efter du bytt föräskringbolag och det visar sig att den är gammal (dvs fanns när försäkringen tecknades) trots att du inte märkt några fel på hästen tidigare, så kan det bli problem att få ersättning.

Det är en djungel och ibland lovar nog försäkringagenterna lite för mycket muntligt som inte sedan riktigt stämmer, så man ska vara noggrann med att läsa vilkoren, även om jag inte kan påstå att de är speciellt lätt förstårliga ibland, och du är det ju en tolkningsfråga vad som egentligen gäller.

Då föreslår jag att du läser igenom hela tråden :angel:

Då erkänner jag att jag hade fel.

Helt OTROLIGT.

Deras första ställningstagande med bruten försäkring är korrekt och används ofta. Så även om man haft många olika försäkringsbolag när de reglerar gamla skador.

Helt OTROLIGT.

*knapplån*

Jag har haft mina kaniner försäkrade i Agria. Jag brukar alltid betala premien i Januari. Av någon anledning så hamnade inbetalningskorten under fliken mars i stället och blev alltså inte betald.

I mitten av februari så var jag tvungen att åka till djursjukhuset med den ena kaninen. När jag skulle direktreglera så tog det lite lång tid. Jag var väldigt förvånad då det alltid brukar gå så fort. Efter att receptionisten talat lite med den andra personen i telefonen så kom det alltså fram att premien inte var betald (vilket jag trodde den var). Men de kom överrens att jag skulle betala premien där på plats och så fick jag ut på försäkringen som vanligt.

Ett stort :bow: till Agria som var så generösa trots att jag missat betalningen (dock inte med mening men ändå) med över en månad och trots att de måste ha gått otroligt mycket back på mig. Premien för kanin är 280 kr per år och de pröjsade över 3000 kr på det besöket.

Så visst kan försäkringsbolag vara generösa.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 935
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Piranesi
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka