hanny

Trådstartare
Hej!
Någon som vet något om gården Uxahrygg? Min häst kommer därifrån och är väldigt nyfiken...

Sv: Uxahrygg?

På tidigt 90-tal var gården endast köttproducerande, även om det dök upp en och annan ridhäst därifrån. De första hästarna jag träffade från den gården var tregångare, flera försökte ta fram tölten på dessa hästar men misslyckade gång på gång, det gick helt enkelt inte.
Sen har jag faktiskt inte så mycket mer kännedom om uppfödning etc idag, har sett en och annan häst från Uxahrygg men de är väldigt få så min undran är om de fortfarande är köttproducent eller har börjat satsa på ridhästar istället.

Jag red en häst förut som hette Skuggi från Lövhagen vars mamma heter Lyfting frá Uxahrygg. Hon är enligt WF bedömd till totalt 8,05 (som fyrgångare, rid. 8,08) och är född 1981.

Det finns ju alltid undantag. Lyfting är/var jättefin. Jag har sett henne gå med föl. Dessutom har jag för mig att det finns åtminstone 2 gårdar som heter Uxahrygg brevid varandra.

Kul att du har sett henne!
Enligt WF så lever hon forfarande och fick sin sista avkomma 04.
Söker man på Lyfting frá Uxahrygg på WF så finns det 4 (!) stycken, varav en av de har "efternamnet" Uxahrygg II.
Alla utom en är bedömda.

Kul att du har sett henne!
Enligt WF så lever hon forfarande och fick sin sista avkomma 04.
Söker man på Lyfting frá Uxahrygg på WF så finns det 4 (!) stycken, varav en av de har "efternamnet" Uxahrygg II.
Alla utom en är bedömda.

Om jag förstått saken rätt så finns det 2 Uxahrygg, de du nämner nu Uxahrygg II ligger vägg i vägg med den köttproducerande gården och får därför numera denna beteckning II för att inte förväxlas med köttgården. Denna gård har ingen avel i stor skala, den andra gården producerar ännu främst köttdjur de hästar jag har träffat var skäckar, stora massiva utan varken gång eller rörelser och ej heller tölt. Det kommer säkert en och annan häst därifrån också, sist jag såg någon från Uxahrygg var just från II och på en tävling.

Okej, jag förstår. Stoet jag nämnde i mitt första inlägg var från Uxahrygg "1" om man ska säga så. Men hon var född 81. Kan det vara så att hon föddes innan gården började med köttproduktion eller att hon är en av väldigt få som blev bra som ridhäst?

Nej den hästen är från gården som inte producerar kött, om jag förstått saken så antogs II efter ett tag för att gårdarna inte skulle förväxlas.

Spännande! Vet i alla fall att min kommer från Uxahrygg II, även om han ser ut som en liten köttbulle. Har också hört talas om detta med köttgård, men då kommer min altså från den andra gården...

En häst jag har följt och känt i snart 5 års tid bär gårdsnamnet Uxahrygg II. En relativt stor (ca 140) skimmelvalack av lite smäckrare modell, hade svårt för tölten i början men den börjar lossna nu. Har mycket trav. Världens mysigaste häst som är huuuuur trevlig som helst att rida! Är efter Ofeigur frá Hemru, och undan Lina frá Uxahrygg.

Smyger in en bild på honom.
13991999.jpg

Vet inget om gården direkt, men mitt sto är efter Perla frá Uxahrygg, född -82 och bedömd till 7,72 totalt.

Har tidigare hyrt ett annat sto i några år, som har Bleikur frá Uxahrygg II som morfar. Kan inte säga så mycket mer än att det är två extremt trevliga ston, både när det gäller hantering och ridning. Så jag har bara positiva erfarenheter av hästar med Uxahrygg-stam i alla fall. ;)

Det jag funderar på bara, Boj, du säger ju att "II" lades till senare... Perla, född -82 är från Uxahrygg. Men Bleikur från Uxahrygg II, och han är född -66...

Och nu när jag kikade på WF såg jag att de från Uxahrygg har områdesnr 81, de från Uxahrygg II områdesnr 86. Borde alltså vara två olika gårdar..? Så köttgården borde ha producerat en del bra hästar också... ;)

Alla hästar som fötts upp på gården Uxahrygg II, får den beteckningen även om de har fötts tidigare innan gården fick sin II. I övrigt förstår jag inte ditt inlägg? Men köttgårdar producerar även ridhästar, dock sällan för export utan mer för egen del. Skam den hästbonde som inte skaffar egna riddjur, oavsett vad produktionen består i.

Alla hästar som fötts upp på gården Uxahrygg II, får den beteckningen även om de har fötts tidigare innan gården fick sin II. I övrigt förstår jag inte ditt inlägg? Men köttgårdar producerar även ridhästar, dock sällan för export utan mer för egen del. Skam den hästbonde som inte skaffar egna riddjur, oavsett vad produktionen består i.

Ah okej, då måste jag ha förstått dig fel förut. Så inte så konstigt om du inte förstår mitt inlägg då. ;)

Fattade det som att de som fötts på Uxahrygg II innan benämningen kom till inte fick 'II' efter namnet. Men då är jag med nu igen.

Jag vet ingenting om gården men min hästs mamma är därifrån. Ett superfins musblack skäck sto ! Stor och fin och har bara gett skäckavkommor.

Malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
291
Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
319
Senast: LadySara
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka