Utveckling av ryttartest

L

Lea

Jag har ridit ryttartest i ett år nu och jag (och flera med mig) tycker att bedömningssystemet borde utvecklas lite. Ibland kan det kännas som att poängen man får är lite som ett lotteri. Hur tycker ni att vi ska utveckla ryttartestet? Själv är jag lite inne på att man kan ge poäng t. ex. mellan 1 och 10 i vart och ett de fyra nuvarande bedömningsmomenten alltså ryttarens sits, ryttarens hjälpgivning, effekten av inverkan och helhetsintryck. Är säker på att det är fler som har förslag på hur vi kan förbättra denna tävlingsform. FRAM MED DEM!:bump:

Sv: Utveckling av ryttartest

Jag har också ridit dessa dressyrryttartest. Och jag håller med om att de borde utvecklas! Det fungerar inte riktigt bra som det är nu.
Som du säger så är det lite som ett lotteri. Man får lite omdömen och sedan bara en siffra. Man vet inte riktigt hur domarna har kommit fram till just den poängen.
Så jag håller med dig att man kanske skulle ha delpoäng på de olika momenten och att man sedan får det till en slutpoäng.

Jag tycker också att poängen har varit väldigt ojämna. Jag vet inte om detta beror på dålig utbildning i bedömningen av domarna eller om det är något annat. Men detta måste det också göras något åt enligt mig.

Men ja det är ju en bra tanke med denna bedömning. Att man verkligen fokuserar på ryttaren. Men då måste det också fungera bra och jag har stött på mycket kritik mot denna bedömningsform.

Jag håller verkligen med! Man får en poäng utan att veta direkt varför. Och det är verkligen ojämna poäng. I en tävling kan alla ryttare ligga runt 6.0 - 6.5 medan resultaten i en annan tävling kan ligga en hel poäng över. Ett sätt att dela upp och motivera poängen behövs, inte bara för att bättre förstå utan för att kunna ha tävlingar med många deltagare. Tänk vad många som kommer på delad plats så som det är nu.

Jag har också ridit dessa dressyrryttartest. Och jag håller med om att de borde utvecklas! Det fungerar inte riktigt bra som det är nu.
Som du säger så är det lite som ett lotteri. Man får lite omdömen och sedan bara en siffra. Man vet inte riktigt hur domarna har kommit fram till just den poängen.
Så jag håller med dig att man kanske skulle ha delpoäng på de olika momenten och att man sedan får det till en slutpoäng.

Jag tycker också att poängen har varit väldigt ojämna. Jag vet inte om detta beror på dålig utbildning i bedömningen av domarna eller om det är något annat. Men detta måste det också göras något åt enligt mig.

Men ja det är ju en bra tanke med denna bedömning. Att man verkligen fokuserar på ryttaren. Men då måste det också fungera bra och jag har stött på mycket kritik mot denna bedömningsform.

Det du beskriver här är "barnsjukdomar" vad gäller denna typ av bedömning. Dessa test är ännu så nya i Sverige och så få domare har hunnit utbildas i denna typ av bedömning så det är inte konstigt att ryttare inte ännu kan se någon röd tråd i bedömningen. När jag gick utbildningen fick vi rådet att inte bekymra oss så mycket om den exakta siffran vi gett på ekipagen är korrekt enligt vad skalan säjer utan att mer bekymra oss över om ryttarna faktiskt hamnat i rätt ordning. Har verkligen den ryttare med den mest korrekta sitsen och den mest korrekta inverkan hamnat överst i listan? Sedan om jag som domare ger denna ryttare 7.3 i slutpoäng, och en annan domare ger samma ryttare 8.3 i slutpoäng nästa helg, anses detta som ett mindre problem just nu. Just nu är det mest viktiga att denna tävlingsform accepteras och används av arrangörer då den i det långa loppet anses utveckla ryttare på ett bra sätt. Förhoppningsvis kan tävlingsformen befästas och utvecklas så att domare blir mer likriktade vad gäller den faktiska poängen men tills vi är där hoppas man att ryttarna skall ha överseende med eventuella svängningar i poängen bara prislistan i slutänden är korrekt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 023
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Min nuvarande medryttarhäst är jättesnäll och trevlig men jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig...
2
Svar
30
· Visningar
3 734
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar