utveckla vinkel-lyften

Venus_in_Furs

Trådstartare
Har en sjuåring som jag jobbat med från scratch och jag tycker det har fungerat väldigt bra. Det verkar som att hon mognar ganska sent och först nu börjar allt falla på plats. Iallafall så har jag lyckats få hennes i början väldigt markbundna tölt att förbättras en hel del. Hon har börjat jobba med bakbenen och vinklar frambenen väldigt fint. Nu tänkte jag höra om ni har några tips på hur jag kan träna henne att börja lyfta mer framåt, uppåt också? Hon är i övrigt väldigt säker i tölten och behärskar alla tempon med bibehållen takt. Jag antar att det är olika från häst till häst, men borde det vara möjligt att kunna utveckla dessa vinkellyft till mer uppåt,framåtlyft?

Sv: utveckla vinkel-lyften

Resultatet av frambensrörselserna får man genom att träna bakbenen, sen är det nog väldigt olika hur mycket lyft som kan tränas fram. Personligen tror jag att lyften i nuläget är en begränsad träningsmöjlighet på, däremot kanske försöka öka volymen på steget och på så sätt ökas rörelserna. Utifrån det kanske man kunde se vad man kunde göra med lyften, en trakt boots ex.vis osv.

Korven skrev:
En fråga till, är det bra att ha tyngre skor permanent fram?
Kan jag inte tänka mig, för då vänjer de sig vid det. Det är ju bättre att sätta på det som en extra effekt, liksom man gör med boots.

Nu kommer jag väl få värsta utskällningen för detta, men såhär har jag förstått det:
En hovslagare sätter på en tyngre sko för att takten ska bli renare. hästen tar upp frambenet, som är "tungt" och bakbenet som är "lätt". hästen hinner få in bakbenet längre in under sig eftersom framhoven måste lyftas mer.

så har jag förstått det.;)

MIn fråga var om det var ok att alltid ha det. Inte bara under en träningsperiod.

Korven skrev:
MIn fråga var om det var ok att alltid ha det. Inte bara under en träningsperiod.

Det är ett val som var och en får göra, personligen tycker jag att det visar på en obalans i hästen som man inte har fått bukt med. I förlängningen funkar det endast i högre tempon, då det är naturens lagar som tar vid sas.

Boj skrev:
Det är ett val som var och en får göra, personligen tycker jag att det visar på en obalans i hästen som man inte har fått bukt med. I förlängningen funkar det endast i högre tempon, då det är naturens lagar som tar vid sas.
Men det sliter inte på kroppen eller är skadligt i långa loppet?

Självklart måste det bli ett slitage, kroppen utsätt ju för obalans vilket är bättre att träna bort än att maskera på konstlad väg. Under en period av träningen kan det ju vara ok, men ambirionen hos mig hade varit att få bukt med problemet.

Min hovslagare sa till mig att det slits att han tunga skor fram en längre period. Dessutom gör dom ju ingen nytta efter mer än en period så varför ska man då ha dom längre? :)

Däremot är det inte lika skadligt att ha tunga skor bak en period som det skulle vara att rida med boots varje dag. Då vikten är placerad på olika vis.

Man kan ju även sänka vikten bak och sko 8.or fram och 6.or bak , dock slits ju sexorna ner snabbare.

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar