Sv: Uttråkade hästar i hagen
Jag tycker det kan bero lite på "grupp dynamiken" olika häst individer emellan, på hur aktiverat/livat det går till i hagarna. Den ranghöga hästen brukar sätta lite prägel på resten av flocken, men ibland är det även de rang låga som ändå lyckas prägla atmosfären hos resten. Fram tills för en månad sedan så har min valack gått med 4 andra valacker, varav två är riktiga bus stakar. det var KONSTANT high chaparall i hagen från morgon till kväll. De två bus makarna lekte, stegrade, sprang, bockade. drog i STOR mån med sig de andra, även om min och hans bästis som bägge var rang höga, ofta drog sig undan det värsta livet och gick för sig själva när de inte orkade mer mera spring och liv som det verkade. En del av livet var även irritation bland de 2 värsta bråkmakarna, som slogs lite om rang, samtidigt som de busade.
Nu har en av bråkstakarna samt den ranghögsta valacken (min hästs bästis
flyttat, så de är 3 kvar, varav min 5 åring nu är den ranghögsta. Det råder frid och väääldigt låg profil i hagen jämfört med tidigare. visst busar dom lite av och till, men inte tillnärmelse vis lika mycket som tidigare. Mest går dom nu och gnager på träd, pinnar, samt "gos busar" med varann, dvs står och pillar på varann, nafsar och stojar lite då och då. däremellan står de oxå och glor, särskilt runt matdags, de har stenkoll på vinter fodrings tiderna