Uttråkade hästar i hagen

Sv: Uttråkade hästar i hagen

våra hästar springer runt och busar lite då och då... men vi har en unghäst i hagen och oftast är det han som drar igång allt bus... utom honom hade det nog varit jätte lugnt i hagarna...

*lånar*

Ja, ni, jag skulle gärna också ha FRI TILLGÅNG men det funkar inte med detta höet... Min nordis skulle bli smällfet.

Vore suveränt med hö som har LÅGT MJ (och lågt protein) så man kunde ha fri tillgång.

Våra hästar får 2kg/häst på morgon och 2kg/häst till lunch. Sen får alla lite individuellt inne på kvällen... MIN får 4kg hö och 1-2kg halm.(brukar finnas kvar lite på morgonen)
Självklart knorrar det i magen på dom :crazy: , hästar har ju ett enormt behov av att tugga/äta hela tiden... även om de inte är hungriga!

De har ju perioder också.
Min häst går, på vintrarna, i "frimärkshage" tyvärr. Eller det är två frimärkshagar med en öppning mellan och längs ena sidan går höga sly+vass. För tillfället går han dock i egen liten hage pga. skada.

Han brukar gå och leta mat i leran. De andra brukar hänga efter, ibland leker de, och när det är dåligt väder brukar de bara stå tillsammans och tjura. :cool:
Nu när han står själv gör han likadant - även om hagen är en annan och han inte har några kompisar på sin sida av staketet.

Jag tycker det kan bero lite på "grupp dynamiken" olika häst individer emellan, på hur aktiverat/livat det går till i hagarna. Den ranghöga hästen brukar sätta lite prägel på resten av flocken, men ibland är det även de rang låga som ändå lyckas prägla atmosfären hos resten. Fram tills för en månad sedan så har min valack gått med 4 andra valacker, varav två är riktiga bus stakar. det var KONSTANT high chaparall i hagen från morgon till kväll. De två bus makarna lekte, stegrade, sprang, bockade. drog i STOR mån med sig de andra, även om min och hans bästis som bägge var rang höga, ofta drog sig undan det värsta livet och gick för sig själva när de inte orkade mer mera spring och liv som det verkade. En del av livet var även irritation bland de 2 värsta bråkmakarna, som slogs lite om rang, samtidigt som de busade.

Nu har en av bråkstakarna samt den ranghögsta valacken (min hästs bästis :( flyttat, så de är 3 kvar, varav min 5 åring nu är den ranghögsta. Det råder frid och väääldigt låg profil i hagen jämfört med tidigare. visst busar dom lite av och till, men inte tillnärmelse vis lika mycket som tidigare. Mest går dom nu och gnager på träd, pinnar, samt "gos busar" med varann, dvs står och pillar på varann, nafsar och stojar lite då och då. däremellan står de oxå och glor, särskilt runt matdags, de har stenkoll på vinter fodrings tiderna :)

I valack hagen är det full rulle hela dagarna, de går tom ifrån sitt hö för att busa för att senare återgå till ätandet, deras frukost hö räcker lågt fram på dagen. I stohagen står dom bara o stirrar o väntar på mat, o när maten väl kommer så äts den upp omedelbart för att sedan stå o vänta på mera mat.

Våra 4 hästar går tillsammans i en hage. Dom är aldrig stilla dom springer och busar nästan hela dagarna med varandra. Jag har 2 unghästar 3+5år och 2 äldre. Dock står det älde stoet mest still men det kan ju bero på att hon har en bamsemage att bära på har bara 1 månad kvar innan fölning, men visst är även hon med i galopptävlingarna ibland!!! :banana:

Min pålle brukar nog mest stå och pilla efter nåt och äta, under snön, nu för tillfället. När han inte gör det så går hela flocket rätt mycket, för att gå och dricka eller kolla på en annan äng om det finns mer mat där. De har ett schema som de följer lite olika slaviskt så man vet på ett ungefär vart i hagen de är en viss tidspunkt.

Kan tillägga att hagen är gigantisk med tre stora ängar flera skogsdungar och ren skog och en bäck som går genom hagen.

En kväll vid insläpp hade de blivit rädda för något, tror det var jägare, och jag letade i hagen efter dom i 2 timmar :eek: ...inte så jätteglad.

När han inte gör allt detta så busar han med sin halvbror, stegrar sig rusar, biter, bockar mm. Tur att de är två knäppisar, de andra hästarna glor mest på dessa herrar med undrande blick och är inte alls sugna på bus.

Det är förresten dom på kortet i en del av sin hage!

Senast ändrad:

Den ena står just nu bara å hänger läääängst upp i hagen å den andra står vid grinden å väntar på att maten ska komma. Annars är dom väldigt lugna när dom är ute.

Mina har fri tillgång till grovfoder i en hage på minst 2,5 ha. Dom står aldrig vid grinden men ibland nere i skogen. Då ser dom lite "uttråkade" ut men är mer trygga och avkopplade. Hästar sover rätt ofta mellan tuggorna. :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama