Uttråkade hästar i hagen

milly

Trådstartare
Hur är era hästar i hagen? Vad gör dom? Jag tycker att våra bara står o hänger och väntar på mat... håller sig nära grinden och väntar... De ser så uttråkade ut! Någon gång går de omkring lite. Knallar till andra änden av hagen och hänger där...

Min häst o hennes kompis går i en STOR skogshage, lite knöggligt och en massa träd men stort iaf. (man kan ibland inte se dom från grinden)
De andra tre går i en lite mindre hage med några träd och lite kuperat... Det är inga s k "frimärkshagar"!

Så har jag inte upplevt det förut när min häst o jag vart i andra stall. Då har det hänt lite mer i hagarna! :confused:

Sv: Uttråkade hästar i hagen

Vi har två hästar hemma nu, och dom har en stor kuperad skogshage med massa träd och sånt. Dom brukar visserligen stå och hänga vid grinden när det nalkas mat, men annars brukar dom vara högst upp i hagen och pyssla med saker. Hittar lite mossa, gnager på träden, busar med varandra och så. Tycker inte dom ser uttråkade ut.

Jag vet ju i och för sig inte vad dom gör 90% av dagen... :angel: Jag ser dom bara ca 2-3timmar/dag då jag är i stallet. MEn tycker att när jag än kommer till stallet (ibland tidigt, ibland mitt på dagen, ibland kvällen) så är det samma sak = står o GLOR.
jag menar, jag har sett hästar i hagar förut och tycker att de brukar GÖRA NÅT... springa omkring lite, busa, greja, gnaga på träd...

Hästarna är i åldrarna 7, 14, 15, 22 och 23 år.

jag vet inte vad min häst gör i hagen men när jag ska hämta henne står hon ibland längst bort och tittar utåt, eller så äter hon, eller så står hon vid grinden osv.

Min pålle går själv nu. Har en hingst i hagen brevid som han gick med först. Hagen är kuperad med lite skog i ena delen och han rör sig i hela, går och plockar med pinnar, letar mat osv eller står och småsover. Han ser inte uttråkad ut iaf. Nu ser jag han ju inte hela dagen men tror han gör ungefär det jag beskrev större delen av hagtiden.

I min häst hage så är det lite olika. Ibland så stor de och glor, bussar, bråkar, går och kollar hagen, petar med pinnar, när det har varit soligt så har de solat sig. Men när det är dags för mat står de och hänger vid insläppet och väntar. Sen så kan man ju också rymma ibland när det är tråkigt. Men nu är stömen på så nu håller de sig inne i hagen, hoppas jag.....

Min häst är lite seg i hagen tror jag, han får nästan aldrig för sig att springa "bara för att det är kul" eller så. Han lufsar runt, äter, krafsar i snön, bråkar lite med hagkompisen, sover osv. Han är inte särskilt vild och galen av sig... :D :love:

min häst leker med grannarna, äter mat, står och hänger i ena höret, springer lite ibland, osv
gör en massa saker och har jättekul.. =)

Kanske knorrar det lite för mycket i magen. Hungriga hästar väntar på mat och har då svårt att göra något annat.

Mina hästar har fri tillgång till grovfoder i hagen. Jag upplever inte att de står och väntar på något. Men de står ofta och vilar i olika delar av hagen och gärna vid grindhålet där det kan finns mesta aktiviteter att titta på. De vilar dock mycket och har det gott. Hästar sover ju inte som vi. Under deras "vakna" stunder så vandrar de runt och plockar med saker, drar en vända eller äter.

Hälsning Maja

Just nu går min grabb själv i hagen bara för han nyss flyttat till ett nytt stall, så han tycker det är jättetråkigt tyvärr! Han går mest vid staketen och söker kontakt med de andra hästarna som går bredvid... När han inte äter förstås! :)

Men nu i veckan som kommer ska han släppas ihop med ett par ston, så då får han nog skojigare i hagen! ;)

Mina hästar har en hage modell mindre, tyvärr. Dock innehåller den lite backar, träd och buskage. Och i gengäld har de ett uterum som de kan gå in i när det är dåligt väder. Uterummet har en dörr i engelsk modell inåt gården. Dvs den är delad på mitten, och överdelen är alltid öppen så att de kan titta ut mot gården. Där står det nästan alltid en häst och kikar, tyvärr oftast den ranghöga förstås.. :smirk:
Annars har de börjat busa ovanligt mycket med varandra nu på slutet. Inbillar mig att det kan bero på att den ranghögste har flyttat, det är en annan stämning överhuvudtaget i hagen märker man. De gnager också en del på träd osv. MEN däremot så har de (bägge två, vilket jag aldrig lagt märke till förut) börjat äta av sitt eget bajs. Det gör ju att man funderar lite över vad de kan lida brist på. En väninna sa att hon trodde att det var något slags tics.. :confused:
Hästarna och jag längtar till sommaren då de ska få komma till sin superstora sommarhage med egen källa... :)

Vi har hyfsat platta hagar och oftast står kusarna o snackar med varandra över staketet eller så går de och betar.
Är det snö går de runt och gräver i snön. Ibland tar de sig en sväng över hagen och kikar i ett annant hörn.
Sen vankas det ju lunch och då har de att göra en stund med höet.

Min häst och hagkompisen står också mest och hänger... de går i en kuperad hage med lite skog och så men står mest vid grinden. ibland går detill andra sidan och kollar lite där men mest så står dom bara still...

Våra hästar verkar faktiskt vara ganska aktiva. Dom går i en ganska stor hage där det både finns en liten "äng" och skog. För det mesta går dom runt och betar (nu gräver i snön) eller gnager på träd, ibland busar dom, biter på varandra, drar i pinnar, har sönder varandras täcken :devil:, står och solar eller hänger under deras favoritträd (det står på en liten höjd så man kan se jättelångt). En av dom brukar stå och gräva i marken brevid ett träd. (min kompis tror att han försöker gräva en tunnel under staketet..... :angel: ) Märker dom att man kommer till stallet brukar dom ställa sig vid grinden och vänta på en :D .

Våra har fri tillgång på grovfoder, så dom står mest och äter. ;) Gör dom inte det så står dom och vilar.

Min häst har fri tillgång till hösilage, så oftast står han och käkar, eller så står han nere i ett hörn i hagen och kikar ner över stallplanen och hagarna längre ner.
Ofta står han alldeles utanför sitt vindskydd också.
Så det ser oftast ut som att han är väldigt lugn, men speciellt på somrarna så drar han ordentliga rajder runt i hagen som en blådåre...

stona går tillsammans i en stor hage och har "fri" tillgång på ensilage.
"fri" tillgång innebär att jag slänger ut så mkt som jag tror att de hinner/orkar äta upp innan det är dags att komma in. vilket gör att ibland så är det faktiskt slut de sista timmarna.
antingen så äter de, gräver i snön och pillar i sig de gräsrester som finns, och solar sig om det är vackert väder, och sover o vilar sig. dom springer inte så mkt i hagen utan promenerar mest.

Hingsten och valacken har inte fri tillgång de får kanske totalt 14 kg tillsammans att äta på , de går i en lite mindre hage (dock inte frimärkshage ändå) med stora fina jordhögar i som är jätteroliga att stå på och gräva i, de springer och busar, står och biter i varandras grimmor spanar in tjejerna osv där är det full rulle hela tiden när det inte är mat för då äter man. De vilar sig dock inland även dom.

Huntress skrev:
Min häst är lite seg i hagen tror jag, han får nästan aldrig för sig att springa "bara för att det är kul" eller så. Han lufsar runt, äter, krafsar i snön, bråkar lite med hagkompisen, sover osv. Han är inte särskilt vild och galen av sig... :D :love:
Låter som min Brisse :D

mina stor med huvet nergrävda i sina höbalar (fri tillgång)

Ibland så står dom faktiskt och bara hänger, men det ser mer ut som att dom tar en liten vila. vid grinden hänger dom bara vid matdags, annars tycker jag dom pysslar på alltid med nått eller varann.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama