Uttråkad på mammaledigheten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

*Mimmipigg, du ville ha det till en kvinnofråga... Ja, kanske, men det är inte det att jag är less på att stryka tvätt etc. Problemet är ju att allt här hemma redan är gjort (tvätten är tvättad, disken är diskad, gardinerna är sydda osv osv osv...). Har du sett mina husbilder förstår du nog

Kvinnofråga vet jag inte om det är men att vi på något sätt är "omprogramerade" mot de som hade barn på 50-60-talet vi är vana vid att ha ett arbete som ger stimulans vi är vana vid att ha arbetskamrater och utan detta har vi helt plötsligt inget att prata om.
Jag är ju sjukpensionär och har samma känningar som vid barnledigheterna att jag har inget att samtala om, jag har inget att berätta. För hur kul är det att berätta att idag har jag orkat stoppa i diskmaskinen och dammsuga fast jag var tvungen att vila lite emellan.
Det är ungefär lika kul som att redovisa antalet blöjor man bytt och hur många nerkräkta tshirtar man bytt under dagen.

Jag kände mig aldrig ensam trots att jag bor i en by som förmodligen har mindre befolkning än din gata i Stockholm, men jag kände mig utan händelser att prata om.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Fast de hemmafruarna blev ju deprimerade också, och mycket valium skrevs ut. Och att kvinnorna faktiskt ville ut på arbetsmarknaden eftersom det är ganska förminskande att vara hemma.

Jag har funderat mycket på just att "vara hemma" och precis som du skriver, vem frågar efter vad jag har gjort? Hur mycekt jag tvättat och om det fanns något på extrapris som jag handlade?

Och familjen som jag då servar, de motarbetar mig. Jag tvättar, de skitar ner, jag diskar, de använder min rena disk osv.

Nej fy sjutton för reproduktion, nyproduktion är mycket roligare.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag känner precis likadant! Jag pratar med dottern på 3 månader och hunden hela dagarna, så det blir inga livliga diskussioner om man säger så.. ;)

Jag har löst det genom att hoppa in på jobbet när det krisar sig, och då på kvällar och helger, när sambon är hemma med dottern. Då får jag komma iväg lite då och då och använda huvudet lite.

Nu vet jag inte vad du jobbar med, men jag tycker att det är jätteskönt,+ att jag flyttar fram en mammadag för varje pass jag jobbar. :)
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

*knapplån*

Jag tyckte att det var, för att citera Askungen,"Alldeles, alldeles underbart" att vara föräldraledig!
Orsakerna till det var nog flera; Jag njöt av att vara med min son hela dagarna, jag hade/har nära till svärföräldrarna som var/är pensionärer och alltså hemma nästan jämt, jag var rätt ung när sonen föddes (23), jag gillar att pyssla hemma, jag hade ett jobb som inte gav mig något mer spännande att berätta än det som hände varje dag hemma osv. osv. Jag var hemma i 1 1/2 år med uppehåll 3 sommarmånader då gubben var hemma.

Däremot kan jag tänka mig att jag skulle känna annorlunda om jag fick barn idag i och med att jag har ett annat jobb med mer stimulans, är äldre och mer "självisk" när det gäller vad JAG vill göra osv.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

angående bebis och häst
jag vet inte vem i tråden som skrev att det är inge större problem
och jag håller med
nu har jag i och för sig två mil till stallet så när flickan är trött
och har dragit i sig en flaska välling så sätter jag henne i bilen
och det är ju en garanti att ungen somnar och sedan när jag väl är på stallet ställer jag barnvagnen på gården och ungen i och där sover hon
min häst var lite rädd i början och flåsade och frustade
men nu när jag har visat hästen vad det är är det inga problem

det tycker jag du ska pröva
har du möjlighet att rida ute i paddokken så ställ vagnen brevid
och barn brukar sova bra ute
oavsett väder och vind
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Det som förvånar mig är att du inte kommit på Buketräffar.
De är en bra källa till att hitta socialt umgänge.
Det finns många dagledig där.
Skiftarbetande, sjukpensionärer, egna företagera, studerande o.s.v. som disponerar sin tid litet annorlunda än andra.

Knivstaträffen t.ex. var lätttillgänglig från Stockholm.
Tåg från Stockholm C till Knivsta på under 30min och sedan Grekens Taverna inom synhåll.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Variation tror jag är lösningen!

Jag har varit hemma i tre år nu med min minsta...fast egentligen inte. Jag har jobbat helger och pluggat halvtid på distans varvat, så jag har hela tiden haft något annat. Dessutom har jag hästarna och det har varit en viktig bit, inte minst just att man får iväg och träffa andra vuxna och inte diskutera barn bara. Sen är vi också flera här där jag bor som är "hemma" i varierande grad, så vi har en ganska stor umgängeskrets även dagtid.

Och så har jag ju två stora barn också, som kräver sitt av tid. Jag har på senare tid mest funderat över hur jag ska ha tid att arbeta "på riktigt"?

För att haka på Inte_Ung, så finns det ju flera här på Buke som är hemma...
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Inte_Ung skrev:
Det som förvånar mig är att du inte kommit på Buketräffar.

Jodå jag HAR faktiskt varit på Buketräffar. Fast inte många och det var ett rätt bra tag sen nu. Men jag har träffat Lydia, Fodong, Mirandis, Tassetass, Kalaspinglan, Gern, Zoya och flera andra. Men även om ni alla har varit trevliga så känns situationerna rätt absurda eftersom man inte känner varann egentligen (inte känner till mimik, kroppsspråk, vad man har gemensamt osv). Å så känner jag mig nog rätt nervös inför såna situationer, så jag har dragit mig lite för Buketräffar sen dess... *fegis-smiley*
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Britta68 skrev:
Men hur blir det med trädgården då ;) ?

hälsar Britta - trädgårdsfantast

Just nu har vi bara en lervälling utanför... (eller rättare sagt så har vi en lervälling täckt med snö). :D Vi ska börja anlägga den i vår, så visst tror jag att jag kommer ha en hel del att göra med det. Får väl odla mitt trädgårdsintresse lite (just är det = 0). Men jag ser verkligen fram emot att altanen är byggd och gräsmattan utrullad så att man kan börja tänka på rabatter och annat sånt skoj.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

heineken skrev:
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men jag tycker att det är jätteskönt,+ att jag flyttar fram en mammadag för varje pass jag jobbar. :)

Jag är ekonom.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Kan du inte boka in diverse luncher med jobbande kompisar?

Lämna över dottern till mannen när han kommer hem och åk in och drick drinkar med kompisar på gondolen?
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

ulda skrev:
Å så känner jag mig nog rätt nervös inför såna situationer, så jag har dragit mig lite för Buketräffar sen dess... *fegis-smiley*
Det löser man genom att göra om det igen och igen och igen.
Efter att tag så blir det ju som att träffa "gamla vänner" och då så lyfter det ju.
Första gångerna så kan man ju bara sitta och lyssna in de andra.
Om man nu inte är lika mycket av "buller och bång" som jag är.
Vi är ganska så många som umgås på en mera regelbunden basis.
Och det blir många spinoffer av träffarna.
Ridaktiviteter och annat.
Många av oss har ju egna gårdar och en klase hästar som man kan samlas på och omkring.
För några somrar sedan så hade vi "kliniq" hemma hos mig t.ex.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

mino skrev:
Kan du inte boka in diverse luncher med jobbande kompisar?

Lämna över dottern till mannen när han kommer hem och åk in och drick drinkar med kompisar på gondolen?

Jodå. Jag har försökt boka en lunchdate med min bästa kompis i flera veckor. Hon är så stressad att hon inte hinner med det bara. Hon ska ha barn 19 april... :crazy: Men sen ska hon vara mammaledig, hurra!!! :bump: :bump: :bump: I övrigt bor mina kompisar mest i Uppsala. Fast du har rätt, det finns ett par killkompisar som jag nog skulle kunna käka lunch med också, ska kolla upp det.

Helst skulle jag faktiskt dricka drinkar med mannen... :smirk:
Fast problemet är ju dagtid - på kvällen är jag gärna hemma och träffar mannen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp