Uttråkad på mammaledigheten

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Har känt mig rätt deppig den sista tiden. Jag är så grymt uttråkad. Nu har jag varit hemma sen första oktober och ska vara det till september. I början fanns ju en hel del att göra här i huset eftersom vi var nyinflyttade men nu är det ju i princip klart. Vår dotter är vansinnigt rar såklart, men hon är väldigt lättskött (vilket naturligtvis är bra) så jag får en hel del tid över. Jag känner bara två som är föräldralediga, men det är inte mina närmaste kompisar och de bor dessutom på andra sidan stan.

Så jag sitter här och chattar... Och det är inte alls tillräckligt för mig. Men jag behöver mänsklig kontakt (är social och har ALDRIG några behov av att vara ensam) och Buke räcker inte till... Jag har behov av att prata med andra än en fem månaders bebis...

Varje tisdag träffar jag mammorna i min mammagrupp och varje måndag har jag möjlighet att gå på Öppna förskolan. Men ÖF är inte roligt om inte några i mammagruppen är där. Jag är inte intresserad av babysim och har faktiskt inte lust med några övriga babyaktiviteter heller...

När jag beklagar mig för min man försöker han naturligtvis komma med små tips "...men du kan ju ringa och beställa det och det..." eller "...du kan ju gå en promenad..." eller "...du kan ju ringa din mamma..." osv. Men jag ids inte gå promenader och när man pratat med mamma i en timma så finns ändå 23 timmar kvar på dygnet... Det hjälper inte vad han säger, jag hittar alltid nån anledning till att det inte är nån bra idé. Vet inte varför jag är så negativ till allt - visst FINNS det en del att göra, men jag hittar liksom inte sugen till det. T o m shopping är jag less på (jag var en heldag på ett köpcentrum i torsdags t ex men hittade ingenting...).

Tänker att det nog löser sig när våren kommer - då kan man ju sitta ute och sola (och ha tråkigt där istället :( ).

Finns det fler som känner som jag? Och vad kan man göra åt det?

(och jo jag vet att jag är hemma för att finnas till för mitt barn - och det gör jag - men jag kan inte rå för mina känslor)
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag har bara varit mammaledig på heltid i fem månader med andra och två månader med första.

Man blir ju galen om man inte får jobba.

Du som har en snäll och söt bebis - vad säger din arbetsgivare om att du kanske kan jobba lite deltid typ 25% både hemifrån och med bebin med på jobbet (man kan försöka pricka sovtiden) ?

Funkar inte det är det dags att du och din man byter :idea:
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Skaffa häst ;) ? Bli medryttare? Eller du kanske inte är hästintresserad (man utgår liksom från att alla på Buke är det).

Fixa trädgården till huset, det börjar ju närma sig säsong? Där får man tiden att gå, det lovar jag!
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag tycker också du ska byta med din man, eller åtminstone försöka få jobba lite. Jag var hemma helt 6 mån med första och 4 mån med andra och det var max vad jag mäktade med. Jag blir kocko av att gå hemma :crazy: Med andra löste vi det väldigt käckt (tyckte vi) att vi jobbade halva veckor :idea: då får man lite av båda världarna och det känns väldigt bra!
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Nu vet jag inte alls vad du jobbar med, men skulle du kunna sköta en del jobb hemifrån? Fast om det är den sociala biten du är ute efter så kanske hemmajobb inte hjälper.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Aha det är uttråkad man kan bli när man är helt föräldra ledig... Jag har ju aldrig lyckats vara det utan istället sneglat på alla dessa aktiviter man skulle kunna göra man aldrig hittat någon tid till det...:o Jag har jobbat båda vändorna, visserligen inte alltid med lön varje månad, men ändå jobb som måste göras... Jobbar på ett litet familjeföretag med kontoret hemma så är föräldraledig något som inte förstås... Jag har ialla fall lyckats hålla mig ifrån telefonpassningen än så länge...

Så mitt tips är, kolla om du kan börja jobba lite, det beror ju helt och hållet på ditt jobb, men ialla fall!
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag har faktiskt inget bra svar förutom att jag också var extremt uttråkad när jag var hemma med barnen. Tror att det handlar om att inte vara behövd i en grupp och då hjälper nog inte riktigt små utflykter och förströelser.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag har ju mina kaniner. Tar inte mycket tid alls, bara mata 5 min var dag o städa 30 min 2 ggr i veckan trots att jag har 4 st. Men det fina med dem är att de är olika gamla o olika rutinerade så vissa behöver träning! Går alltid en barnfri runda i skogen då o då, hopptränar 1 gång i veckan om jag inte går o tävlar. Var på tävling igår sön och lilleman 4 mån bara sov eller skrattade, pappa bar runt på honom :idea: Utan den sociala biten samt min hobby men oxå att mamma o min syster bor 50 m ifrån mig hade jag dött som varit hemma i 3 år nu:crazy:
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag vet precis hur det känns.

Inte en enda av mina kompisar har fått barn ännu. Vilket har lätt till att vi helt plötsligt har helt olika värderingar vilket i sin tur har lätt till att man glidit ifrån varandra en bra bit.

Nu är min dotter snart 3.5 år. Hon har gått på dagis och jag har jobbat. Men då vi flyttade till en ny kommun där det var väldigt ont om dagisplatser så har jag nu gått hemma med henne sedan sista september. Första månaden flöt på hur bra som helst vi renoverade hennes rum och var ute och handlade en massa saker till rummet och nya kläder.

Sedan så har hon fått rida en hel del så att vi ska komma ut. Öppna förskolan gillade hon inget vidare eftersom det vi aldrig mötte någon med barn i hennes ålder där. Jag har köpt en massa spel. Vi har övat på att räkna och färger och allt jag kan komma på. Jag har försökt att pyssla med henne men det tröttnar hon på efter 10 min.

Sedan december har jag bara kännt att "jag måste få börja jobba snart". Jag ser även detta hos dottern som jag är helt säker på känner "jag vill vara på dagis och leka med barn". Ibland har det verkligen kännts som en riktig pina. Man vill ju komma ut och umgås med vuxna människor.

Nu har jag äntligen fått dagisplats och den 27:e mars så börjar hon äntligen på dagis. Jag tror inte att det bara är jag som är lycklig utan hon har nog själv längtat ihjäl sig efter dagis. Så förhoppningsvis kommer hon inom en snar framtid hitta någon kompis som hom även kan få träffa på helgerna ibland :)

//Lotta som hoppas att hon hittar ett nytt jobb inom rimligt avstånd
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Har inga råd till vad du ska hitta på.
Men det är ju lite sorgligt att så många inte verkar kunna koppla av och njuta av sin föräldraledighet.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag vet att jag kände precis som du ett tag. Minns inte hur gammal Hannah var då, men det kanske var ca 5 månader?? För mig löste det sig som så att jag slutade amma (eller Hannah slutade själv ta bröstet) när hon var 6 månader, sen hoppade jag in lite då och då för att jobba när hennes pappa kunde ta henne när han slutat jobbet. De timmarna någon dag i veckan var fantastiskt sköna att ha!! Har du möjlighet att lämna din dotter till någon (farmor, mormor, syster, bror etc) för att få en timme över för dig själv någon dag i veckan för att sola, träna, gå på biblan, rida eller what ever? Jag hade farmor i närheten som gärna tog Hannah nån timme så jag fick gå på stan en sväng och kanske hinna fika med en kompis (utan barn). Den timman gjorde så jag kunde känna glädje över att vara hemma med lillan ett tag till.

Det är ju faktiskt inte alls konstigt att man känner såhär tycker jag, och inget man ska behöva försvara. Men jag vet hur det är, när man sitter där är det lite svårt ibland.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag känner igen mig väldigt i Uldas berättelse och jag har en teori om att vi kvinnor numera är äldre och mer etablerade på arbetsmarknaden. Nu ska man jobba och det ska vara ett riktigt jobb inget som man har i väntan på att få hem och barn att sköta.
Jobbet är målet numera inte hushållet.
Håller den teorin?
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Våra barn är ju lika gamla och jag känner precis som du! Det är trist att bara ta hand om ett barn hela dagarna, även om det är det sötaste och gulligaste barnet som finns, såklart :)


Men jag behöver mer utmaningar i mitt liv än att amma, byta blöjor, tvätta och städa. Det verkar inte passa mig så värst att vara hemmamamma.

Nu fösöker jag komma iväg på något varje dag: BVC, Öppna förskolan (finns flera att variera med), biblioteket, stallet(såklart), åka och tvätta bilen, handla något gott i affären eller lägga en Dagensdubbelrad, vad som helst bara jag har ett mål och får komma ut lite.

Det är absolut roligare att göra vad som helst än att sitta hemma och ha tråkigt. Då känns det som om jag möglar bort och Elvira tycker inte heller det är kul med en deppig och trist mamma. Bättre att gå ut och fördriva tiden lite!

Hade jag möjlighet så skulle jag börja jobba deltid, men jag är arbetslös så tyvärr går det inte.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

jag håller med föregående talare
och självklart trådskaparen
jag har en flicka på 6 månader hemma och hon måste nog vara en av byns tråkigaste ungar
hon sover hela natten och 4-5 timmar på dagen
jag lovar jag har städat från golv till tak
jag har sytt gardiner
jag har varit på öppna förskolan
jag har skaffat häst
men ibland känns livet jätte tråkigt för du har INGET jäkla socialliv
och inget att berätta för gubben när han kommer hem
så nästa månad DÅ ska jag ut och jobba
varesig dom vill ha mig eller ej
dit ska jag sanna mina ord för jag klättrar på väggen
jag lovar

ja vad är mitt råd
gå och jobba
be gubben vara hemma
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Är just nu hemma på heltid med yngsta dottern 9 månader men jag är i den sitsen att jag inte hinner med nåt alls tycker jag. Då har jag i och för sig flera hästar och bor på en gård så det finns alltid jättemycket att göra, även om det i och för sig inte är så speciellt socialt. Jag har också en tämligen lättskött unge som sover på bestämda tider, så jag har lätt att planera in tex ett ridpass i paddocken, viktiga telefonsamtal tex.
From. hon var 3 månader och till hon var 7 så jobbade jag dock (gjorde lika med stora tjejen fast slutade inte) men nu har min projektanställning gått ut så jag är egentligen arbetslös. Då kändes det helt rätt, men nu så här i backspegeln så tycker jag faktiskt att det var ganska jobbigt att jobba och ha bebis.

Nåt som är mycket bättre och som jag gör nu det är att jag läser en kurs på universitetet på 25%. Föreläsningarna är på kvällstid, en gång varannan vecka vilket betyder att man får komma iväg lite och träffa folk då + att jag har grejer som jag måste göra varje vecka. Har givetvis valt en kurs med rolig kurslitteratur så att det inte ska kännas som tråkigt plugg bara. 25% är lagom för mig som har hästarna också, men annars finns det ju jättemycket kurser på halvtid. I Stockholm måste det väl finnas hur mycket intressant som helst att gå på (inte bara universitet menar jag). Ett tips alltså.

Snart kommer du att märka dock att vilodagarna är över så fort du har en bebis som kryper/går och som ska jagas överallt hela tiden. Då önskar man att man fick sitta och sola i fred...

Vildvittra
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Så olika det kan vara.
Jag hade så mycket att göra när jag var föräldraledig, att det faktiskt var skönt att komma tillbaka till jobbet och bara behöva göra en sak i taget på äkta manligt manér.

Grejjen är nog att mina egna privata projekt har en förmåga att växa till alla möjliga format.
Och att mitt sociala liv utanför arbetsmaknaden är så stort att det ibland t.o.m. är svårt att hinna med.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

*KL*

Tack för alla svar. Det var OTROLIGT SKÖNT att läsa att fler känner som jag. Jag trodde nästan att jag var helt ensam om det...

Jag älskar inte att jobba, förutom att jag trivs på jobbet, men jag inser nu att jag behöver det där sociala och att jag är van att träffa många människor.

Jag har lite kommentarer till det ni skrivit:

*Ni som rekommenderar hästaktiviteter etc: Hur sköter ni det rent praktiskt med en liten bebis. Kan man verkligen ta med en bebis till stallet. Ja, så klart går det, men kan det inte bli farliga situationer där man skrämmer hästen med barnvagnen eller att bebisen börjar skrika när man är på hästryggen och man måste sitta av stup i kvarten?

*Ja jag har alltid tänkt att i Stockholm finns mycket att göra, men konstigt nog kommer jag inte på nåt just nu. Mitt behov är ju framför allt att träffa människor... var gör man det dagtid? Igår började jag t o m prata med en tjej i videobutiken för att få lite mänsklig kontakt (snart blir man väl som panschisarna som står och pratar med kassörskan på Ica :smirk: ).

*Att börja jobba på kanske 25% skulle kanske funka. Man borde nog kolla upp den möjligheten. Jag kan säkert pyssla med lite excelmodeller eller nåt hemifrån... Tyvärr kan jag inte sköta mitt ordinarie jobb hemifrån för jag behöver uppkoppling till ett dataprogram och såna uppkopplingar går inte att få (fler har försökt före mig). Men så socialt blir det inte - men tidsfördriv ändå (håller man på med excel glömmer man ju så lätt bort tid och rum... :D ).

*Fjolltroll, du skrev nåt om att jag inte kan koppla av och njuta av föräldraledigheten. Så är det inte riktigt heller. Det har jag redan gjort och är nu redan inne i nästa fas där jag behöver mer att göra. Avkopplad är jag ju till max...

*Mimmipigg, du ville ha det till en kvinnofråga... Ja, kanske, men det är inte det att jag är less på att stryka tvätt etc. Problemet är ju att allt här hemma redan är gjort (tvätten är tvättad, disken är diskad, gardinerna är sydda osv osv osv...). Har du sett mina husbilder förstår du nog ;)

*Jane_Done: Du skrev "Tror att det handlar om att inte vara behövd i en grupp och då hjälper nog inte riktigt små utflykter och förströelser". Det tycker jag är huvudet på spiken!!! :)

Nåväl, idag känns allt lite bättre och jag ska strax ut och träffa mammagruppen. Måste skynda mig nu - detta vill man ju inte missa! :D
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Jag hade också en period när jag var mammaledig som jag hade abstinens på att umgås med folk. Barnen var dryga halvåret och alla jag kände som var mammalediga hade gått tillbaka till jobbet igen. Jag var inte med på någon organiserad öppen förskola utan hade umgåtts med vänner istället. Umgicks med en tjej som också hade tvillingar en del. I samma veva som jag var lite less så flyttade vi till ett annat område och våra nya grannar hade en pojke i samma ålder som mina. Det var perfekt. När det började våras var vi ute en hel del i den lilla radhusträdgården och barnen "lekte" en hel del. Huset var nybyggt och vi hade två hundar då. Så det fanns liksom inget att göra hemma. Radhusträdgården var roligt pyssel. I dagsläget hade det varit underbart att vara hemma med en liten igen. Nu bor vi på gård med hästar, hundar, katter och snart får och har alltid något att göra. Maken är tyvärr nöjd med två så någon mer mammaledighet blir det inte.
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Men hur blir det med trädgården då ;) ?

hälsar Britta - trädgårdsfantast
 
Sv: Uttråkad på mammaledigheten

Hästen kan ju vänja sig vid barnvagnen, och vid bebis med förstås ;). Så den biten är nog inget problem. Vad gäller avsittning stup i kvarten pga av skrikande bebis varierar det nog från fall till fall. Innan du provat vet du ju inte om din bebis är av den lugna sorten som utan problem sover sig igenom paddockritten.
En annan möjlighet (om du har nån sådan) är ju att lämna bebis till någon av era föräldrar, eller annan barnvakt, under den stund som du rider. Kanske någon av de andra mammalediga du känner? De skulle säkert också behöva lite ledig tid om de saknar barnpassningsmöjligheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp