Uttorkad ponny, vad göra?

Sv: Uttorkad ponny, vad göra?

Du skriwer att salt samlar wätska i kroppen. Mja. Bibehåller wätskebalansen och plasmwolymen, men blir blodets osmolalitet för hög utsöndras det wia njurarna och drar watten med sig.

Lagom är bäst med andra ord.
Det där avlivar ju också alla de där ideérna som finns om salt som orsak till att människor svullnar upp (utom vid njurproblem då, men då är ju allt annorlunda).

Hur mycket kan njurarna koncentrera upp saltet?

Sv: Uttorkad ponny, vad göra?

Nu kan jag ju inte särskilt mycket om njursjukdomar på människor, men på djursidan innebär flertalet njurskador att djuret förlorar förmågan att koncentrera urinen. Detta innebär att "wattnet rinner rakt igenom" och symptomen som ses är bland andra ökad törst och urinmängd (polydipsi och polyuri) med påföljande uttorkning. Djuret förlorar kan äwen förlora protein och i grawa fall glukos wia urinen. Wid akut njurswikt blir njuren så lamslagen att den inte jobbar alls och då filtreras inte blodet alls. Följden blir en snabbt insättande uremi (förgiftning aw urinämnen) och tillståndet är liwshotande. I inget fall swäller djuret upp, men det är kanske annorlunda på humansidan.

War njurens clearance för natrium går wet jag faktiskt inte. En siffra säger wäl kanske inte heller så mycket, men jag wet iallafall att den mänskliga kroppen inte förmår koncentrera urinen så pass att man kan rehydreras med hawswatten.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 680
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka