Uttorkad ponny, vad göra?

Sv: Uttorkad ponny, vad göra?

Hrm....... Nu hänger jag inte alls med.

Jag citerar ingen studie :confused:

Det jag skrev har jag lärt mig i Plancs fodringsbok.

Har ni slutit fred? Mycket ska man höra innan öronen trillar av... Det finns nog hopp för mänskligheten ändå! :D

Vid närmare eftertanke så stod det nåt om tävlingshästar i boken men med tanke på hur mycket en häst kan svettas vid varm väderlek och hästen av någon anledning inte slickar tillräckligt på saltstenen eller får i sig salt på annat vis så kan Na-halten sjunka fort.
Klart om hästen är dehydrerad så behöver man ta till så drastiska metoder som dropp men det är väl ändån väldigt ovanligt?
De hästar jag sett som varit rynkiga räcker det med att ge uträknad dagsdos med salt så sätter de igång o dricker.

Frågan är väl om ts häst är en högpresterande sporthäst som har svettats otroligt mycket och behöver extra salt.

Det behövs inte.
Jag citerar:
"Hos sex av de åtta hästarna täckte det frivilliga saltintaget inte ens deras underhållsbehov om 50 mg/kg kroppsvikt (25 g till 500 kg häst), dvs de förluster som de dagligen gör med urin och träck."

Inte ens underhållsbehovet täcktes av det frivilliga intaget på majoriteten av hästarna.

6 av 8 hästar är inte dehydrerade. Att man ska se till att ersätta elektrolytförluster är välkänt sedan länge, det stod redan i den simpla litteratur jag studerade.

I den, för övrigt mycket bra, artikeln du hänvisar till står det mycket tydligt hur det fungerar. Läs den igen och begrunda!

Alltså jag kan ingenstans läsa att hästar skulle förlora vätska av att få för mycket salt.
Utan att njurarna kan koncentrera urinen och släppa ut saltet.

Dessutom så borde hästen vara törstig då.

Men du får gärna förklara i dessa tider av elektrolyt-tjat från alla håll och kanter.
Det verkar nästan som om hästar alltid måste ha extra elektrolyter - i alla fal om man läser vad försäljare av elektrolyter påstår.

På människor så har jag bara hört/läst att de samlar på sig vätska av för mycket salt.
Och njurarna borde fungera likadant fast olika stort.

Har haft en ponny som en vacker dag bara slutade dricka. Inget fel på vare sig vatten eller vattenbehållare. (Inte henne heller genom alla tester de tog på henne). Ville inte ha betforvatten eller dylikt. Åkte givetvis till veterinären ganska omgående. ( Vi pratar några dagar). 15 liter dropp och så småningom "fit for fight". Låter som din häst är uttorkad och som veterinären förklarade så fattade jag att en häst som är på väg att bli uttorkad känner ingen törst och torkar på så vis ut sig själv. Det var vad han sade i alla fall. Så ett besök på kliniken är nog det bästa.........

Njet, faktiskt inte.. :angel: Wore jag statligt anställd skulle jag wäl ändock ha råd att köpa mig en ny hemmadator... :D

Det stämmer utmärkt att man i studier har wisat att hästar återhämtar sig snabbare efter hårt arbete om de får elektrolytersättning i någon form. Orsaken är, precis som MR skriwer, att det hos häst är natriumkoncentrationen som styr törstcentrum, så stora förluster wia swetten gör att hästen inte tillräckligt känner aw behowet aw watten. Nu finns det ju emellertid andra regleringsmöjligheter, bland annat hormonet aldosteron som kan öka natriumretentionen i njurarna = kroppen sparar på natrium. Nu dör ju inte hästarna som gått ett löp utan påföljande elektrolyttillförsel, de återhämtar sig också och återställer sin wätskabalans, men det tar längre tid och kostar på mer för kroppen.

Sedan talar man om STORA mängder swett. Warma dagar och hårt arbete, inte en timme i paddocken precis.

I ts fall handlar det dock om en häst som inte dricker som det ska. Har den för låga halter natrium i blodet? Kanske. Men det har wi inte en aning om. Det kan finnas andra anledningar till att den inte dricker. Ger wi denna häst en dl salt, som någon föreslog, så kommer det saltet att behöwa utsöndras. Wia njurarna. Inom några timmar. Watten kommer att följa med ut eftersom njurens förmåga att koncentrera urinen är begränsad hos de flesta däggdjur. Där har du den "urindriwande" effekten.

Ger man för mycket salt är det också skadligt. För att utsöndra öwerintaget kommer mycket watten att följa med ut och detta kan leda till dehydrering. Därför dricker man inte saltwatten - man kommer helt enkelt att behöwa kissa ut lika mycket som man dricker för att korrigera elektrolytbalansen i blodet. Om ts häst inte dricker trots att wi ger salt har wi ställt till det. Den kanske har en swalgpares. Ett magsår. Wattnet kanske är dåligt.

Du skriwer att salt samlar wätska i kroppen. Mja. Bibehåller wätskebalansen och plasmwolymen, men blir blodets osmolalitet för hög utsöndras det wia njurarna och drar watten med sig.

Det stämmer utmärkt att man i studier har wisat att hästar återhämtar sig snabbare efter hårt arbete om de får elektrolytersättning i någon form. Orsaken är, precis som MR skriwer, att det hos häst är natriumkoncentrationen som styr törstcentrum, så stora förluster wia swetten gör att hästen inte tillräckligt känner aw behowet aw watten. Nu finns det ju emellertid andra regleringsmöjligheter, bland annat hormonet aldosteron som kan öka natriumretentionen i njurarna = kroppen sparar på natrium. Nu dör ju inte hästarna som gått ett löp utan påföljande elektrolyttillförsel, de återhämtar sig också och återställer sin wätskabalans, men det tar längre tid och kostar på mer för kroppen.

Sedan talar man om STORA mängder swett. Warma dagar och hårt arbete, inte en timme i paddocken precis.

I ts fall handlar det dock om en häst som inte dricker som det ska. Har den för låga halter natrium i blodet? Kanske. Men det har wi inte en aning om. Det kan finnas andra anledningar till att den inte dricker. Ger wi denna häst en dl salt, som någon föreslog, så kommer det saltet att behöwa utsöndras. Wia njurarna. Inom några timmar. Watten kommer att följa med ut eftersom njurens förmåga att koncentrera urinen är begränsad hos de flesta däggdjur. Där har du den "urindriwande" effekten.

Ger man för mycket salt är det också skadligt. För att utsöndra öwerintaget kommer mycket watten att följa med ut och detta kan leda till dehydrering. Därför dricker man inte saltwatten - man kommer helt enkelt att behöwa kissa ut lika mycket som man dricker för att korrigera elektrolytbalansen i blodet. Om ts häst inte dricker trots att wi ger salt har wi ställt till det. Den kanske har en swalgpares. Ett magsår. Wattnet kanske är dåligt.

Du skriwer att salt samlar wätska i kroppen. Mja. Bibehåller wätskebalansen och plasmwolymen, men blir blodets osmolalitet för hög utsöndras det wia njurarna och drar watten med sig.

Kunde inte ha sagt det bättre själw. Citerar och bugar. Titta här: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar