Det där vet jag inte om jag vill hålla med om. När det gäller ren salt ska jag inte svära på att att jag har rätt men när det gäller electrolyter så vet jag tvärsäkert på att jag har rätt.
Du skrev: Saltet gör att hästen blir törstig och därmed dricker mer.
Ja under förutsättning att hästen dricker, vilket jag uppfattade från TS att den inte gör, men där har du rätt. En sak du missat är att salt ( i alla fall electrolyter) på många hästar funger som urindrivande oxå, VÄLDIGT urindrivande.
Kort sagt så leder det till att hästen "pissar ut" mer vätska ur kroppen än den tar in via vattenintaget,, detta leder till uttorkning. Detta misstag gjordes av en mkt (i annat fall) skicklig galopptränare på alla sina tävlingshästar för ett par år sedan under ett av seklets varmaste sommar med resultatet att all fick ställas på dropp.
Dricker nu inte denna häst och det bevisligen inte är ngt fel på vattnet och den bevisligen är uttorkad (vilket är mkt lätt att kolla genom att försiktigt nypa i skinnet på halsen, hålla kvar och dra ut skinnet ca 1 cm, därefter släppa skinnet och räkna i 3 sec, har skinnet då inte återgått till normal slät hud mot kroppen ja då är den bevisligen uttorkad.) så skulle jag rekomendera att tillkalla Veterinär omgående och sätta in dropp samt utreda grundorsaken till varför denna häst blivit uttorkad.
Lycka till..