Uttorkad ponny, vad göra?

poniihest

Trådstartare
Hej.
Min C-ponny är uttorkad, men vill inte dricka när jag erbjuder honom med hink..? Vet inte om han får i sig nått i hagen, det finns färscht vatten på tre ställen så man tycker ju att han borde få i sig det... Vad ska man göra? :cry:
Hälla vatten PÅ honom hjälper väl knappast? :p

Sv: Uttorkad ponny, vad göra?

Oftast klarar de sig längre än man tror på vattnet som finns i gräset, men om han börjar bli uttorkad så det syns när man "nyper" i halsen så kan det vara en idé att ge betforvatten t.ex.

När vi är på tävling brukar min häst få vatten med melass i, annars slarvar han med att dricka. Då blir det sockerdricka, tycker hästen är gottgott.

Hur vet du att hästen är uttorkad det skall mycket till.
Att känna törst och dricka så mycket man behöver är det bäst utvecklade sinnet hos djur och människor.
Det förutsätter friskt vatten och att det finns tillgång samt att hästen inte har en allvarlig sjukdom.
Min häst kunde inte svälja på 1 vecka + 40 graders feber, åt inte och det han drack rann ut genom näsan, han behövde inte få vätska intravenöst enl vet.
Han var inte uttorkad trots det.

Blanda ut betfor med mycket vatten, då brukar de dricka och betfor är bra för att återställa vätskebalansen. Kan även funka med lite lite koncentrerad äppeljuice i vattnet så att det smakar bättre. Min häst går på betfortricket, han kan vara dålig på att dricka på tävling etc men inte om det är betfor i vattnet.
När min häst kommer in i boxen de varmaste dagarna erbjuds han först vatten i hink och sedan hö, han brukar dricka ordentligt 2-3 ggr/dygn (tror att det är ganska vanligt att de gör så) varav en gång är på morgonen i hagen, sen när han går in och så efter arbete.

Hur vet du att hästen är uttorkad det skall mycket till.
Att känna törst och dricka så mycket man behöver är det bäst utvecklade sinnet hos djur och människor.
Det förutsätter friskt vatten och att det finns tillgång samt att hästen inte har en allvarlig sjukdom.
Min häst kunde inte svälja på 1 vecka + 40 graders feber, åt inte och det han drack rann ut genom näsan, han behövde inte få vätska intravenöst enl vet.
Han var inte uttorkad trots det.

Hans päls/skinn går inte tillbaka när man nyper i det o det är "rynkigt" på vissa ställen. Antar att det är uttorkning..?

Tack för tipsen som kommit in än så länge, ska testas, tacksam för fler! :)

man kan även blanda i lite äppeljuice i vattnet också det brukar de tycka om

o får man inte i vatten o är orolig så får man ta ut vet.

Svettas han mycket?
Vet du om han får i sig tillräckligt mycket salt?
Annars kan du ge honom en matsked vanligt salt (utan jod) i maten.
Överskott av salt är inte farligt för hästar på samma sätt som för människor.
Saltet gör att hästen blir törstig och därmed dricker mer.

Ngt fel på vattnet? Om han är uttorkad och du inte kan få honom att dricka tycker jag att du ska ringa och snacka med en veterinär.

Min häst var likadan ett tag när han var ung.. ´Det var nog roligare och leka. Jag "gav" honom en matsked salt rätt i munnen, lät honom stå ensam i box med en hink vatten tills han hade druckit ordentligt... Inte uppskattat, men han drack iallafall! Nu har han lärt att slicka på saltstenen och dricka ordentligt!
Om inte dom andra tipsen funkar, ta med en dunk vatten hemifrån och testa om han tycker att stallets vatten smakar illa!

Min ponny får inte äta betfor så därför brukar jag ge honom havrevatten.(Fd fångpolle) Något djupare hink så havren åker på botten så tvingas han dricka upp före han kommer åt havren. Det funkar riktigt bra på honom! :D Det bästa är nog att ge betforvatten.

Svettas han mycket?

Han svettas inte mer än om man ridit långt o länge..
Saltstenen har jag sett honom slicka på i hagen någon enstaka gång och han brukar faktiskt slicka på den han har i sin box när jag tar in honom o ska rida.
Det konstiga är också att ibland försvinner dessa "rynkor" och uttorkningen men sen kommer det tillbaka lite lätt o vise versa.. Nu när jag tänker på det så kissar han ganska mycket. Skit, det går ju inte ihop. Blir nog till att ta ut veterinär :confused:

Svettas han mycket?

Det där vet jag inte om jag vill hålla med om. När det gäller ren salt ska jag inte svära på att att jag har rätt men när det gäller electrolyter så vet jag tvärsäkert på att jag har rätt.

Du skrev: Saltet gör att hästen blir törstig och därmed dricker mer.

Ja under förutsättning att hästen dricker, vilket jag uppfattade från TS att den inte gör, men där har du rätt. En sak du missat är att salt ( i alla fall electrolyter) på många hästar funger som urindrivande oxå, VÄLDIGT urindrivande.

Kort sagt så leder det till att hästen "pissar ut" mer vätska ur kroppen än den tar in via vattenintaget,, detta leder till uttorkning. Detta misstag gjordes av en mkt (i annat fall) skicklig galopptränare på alla sina tävlingshästar för ett par år sedan under ett av seklets varmaste sommar med resultatet att all fick ställas på dropp.

Dricker nu inte denna häst och det bevisligen inte är ngt fel på vattnet och den bevisligen är uttorkad (vilket är mkt lätt att kolla genom att försiktigt nypa i skinnet på halsen, hålla kvar och dra ut skinnet ca 1 cm, därefter släppa skinnet och räkna i 3 sec, har skinnet då inte återgått till normal slät hud mot kroppen ja då är den bevisligen uttorkad.) så skulle jag rekomendera att tillkalla Veterinär omgående och sätta in dropp samt utreda grundorsaken till varför denna häst blivit uttorkad.

Lycka till..

Nu när jag tänker på det så kissar han ganska mycket.

Börja med att försöka få i hästen salt.
Med för litet salt i kroppen så kan hästen (och vi) inte binda vattnet.
Och då så läcker vi det vatten som vi dricker samt dränerar kroppen på ytterligare salt och vatten.
Om det blir akut så kan veterinär vara tvungen att både salta och vätska upp hästen.

Hästens svett innehåller högre halt Na än människans och hästen känner ingen törst om Na-halten blir för låg.
Eftersom törstcentrum reagerar på höjd natriumhalt i blodet störs törstregleringen vid natriumbrist och hästen dricker inte trots vätskebrist.
Svettas hästen mycket pga arbete eller varm väderlek måste man tillföra extra salt för att hästen ska bli törstig.
Det är inte farligt att överdosera salt (NaCl) för överskottet utsöndras direkt.

Min ponny får inte äta betfor så därför brukar jag ge honom havrevatten.(Fd fångpolle) Något djupare hink så havren åker på botten så tvingas han dricka upp före han kommer åt havren. Det funkar riktigt bra på honom! :D Det bästa är nog att ge betforvatten.

Nyfiken varför du ger havre om du ger betfor? Socker i betfor, stärkelse i havren - lika illa ju? Sen spelar så liten mängd säkert ingen roll dock, bara blev lite brydd.

Man kan blöta betfor i alldeles för mkt vatten och slå av vattnet och skölja betforn, då får man bort sockret. Blir inte lika sött (gott) som annars, men min lilla gillar det iaf. Eller om så kan man göra soppa av melassfri lucern, får också i dem rejält med vatten.

Hästen kan vara urlakad på salt och då både otörstig och uttorkad på samma gång.
Ett ganska så farligt tillstånd.
Salt är livsviktigt.

coari skrev:
En sak du missat är att salt ( i alla fall electrolyter) på många hästar funger som urindrivande oxå, VÄLDIGT urindrivande.
Salt är INTE urindrivande.
Det binder vatten i kroppen.
Osmosen fungerar så och kan lätt studeras på en dialysslang.

Det där vet jag inte om jag vill hålla med om. När det gäller ren salt ska jag inte svära på att att jag har rätt men när det gäller electrolyter så vet jag tvärsäkert på att jag har rätt.

Du skrev: Saltet gör att hästen blir törstig och därmed dricker mer.

Ja under förutsättning att hästen dricker, vilket jag uppfattade från TS att den inte gör, men där har du rätt. En sak du missat är att salt ( i alla fall electrolyter) på många hästar funger som urindrivande oxå, VÄLDIGT urindrivande.

Kort sagt så leder det till att hästen "pissar ut" mer vätska ur kroppen än den tar in via vattenintaget,, detta leder till uttorkning. Detta misstag gjordes av en mkt (i annat fall) skicklig galopptränare på alla sina tävlingshästar för ett par år sedan under ett av seklets varmaste sommar med resultatet att all fick ställas på dropp.

Dricker nu inte denna häst och det bevisligen inte är ngt fel på vattnet och den bevisligen är uttorkad (vilket är mkt lätt att kolla genom att försiktigt nypa i skinnet på halsen, hålla kvar och dra ut skinnet ca 1 cm, därefter släppa skinnet och räkna i 3 sec, har skinnet då inte återgått till normal slät hud mot kroppen ja då är den bevisligen uttorkad.) så skulle jag rekomendera att tillkalla Veterinär omgående och sätta in dropp samt utreda grundorsaken till varför denna häst blivit uttorkad.

Lycka till..

Kunde inte ha sagt det bättre själw. Citerar och bugar. Titta här: :bow:

Ja, man måste förstås ersätta för elektrolytförluster och om hästen förlorar mkt natrium wia swett så förlorar den till wiss del sin förmåga att reglera sitt wätskeintag. Men studien du citerar gäller wäl främst hästar i tropiskt klimat? Men har wäl iofs u äwen kommit fram till att swenska hästar får för lite elektrolytersättning och att återhämtningstiderna därför blir längre än nödwändigt efter hårda träningspass (traw och galopphästar).

Är ts häst dehydrerad bör wätske och elektrolytbalans återställas med dropp. Orsaken kanske inte alls är natriumbrist och då kan det få motsatt effekt att hälla i den salt - hästen måste göra sig aw med det e tra intaget och stora mängder wätska filtreras ut.

Senast ändrad:

Kunde inte ha sagt det bättre själw. Citerar och bugar. Titta här: :bow:

Skojjar du??? Skriver jag så illa???

Ha ha ,, alvarligt,, jag blev faktiskt rörd och du ska vara lycklig över att du finns på distans för i annat fall skulle du få en stor kram..

Vill du så kan jag även förklara hur man framställer osmosvatten och vad detta vatten innehåller och hur det påverkar kroppens organ och skelett.

Fan oxå,, Puss på dig!!:d:p

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar