Uttagning till unghäst VM 2012?

Nallen

Trådstartare
Någon som vet om det blivit några ändringar i uttagningen till VM (för unga hästar)? Förra året var det svenskfödda hästar som var aktuella, vet någon om det blivit någon ändring till svenskägd (dvs tex att tyskfödd skulle vara okej?).

Ska ringa på måndag men är nyfiken om någon här har koll på det?

Sv: Uttagning till unghäst VM 2012?

Vet inte om det kan vara av intresse men jag fick precis reda på hur det ligger till och tydligen så ska det gå utmärkt med importer som tävlar för Sverige i år - bara de omreggas till SWB.

Sist jag pratade med dem (i höstas) så var Unghäst VM en "stambokstävling" och det skulle vara svenskfött......

Hiss eller diss? Vem vet....... ;)

Vem har du fått den informationen ifrån? Efter förra årets diskussioner om och ändringar av de uttagna hästarna tycker jag att det låter väldigt konstigt.

Vem har du fått den informationen ifrån? Efter förra årets diskussioner om och ändringar av de uttagna hästarna tycker jag att det låter väldigt konstigt.

Jag tycker också att det är helkonstigt med tanke på vad som hände förra året! Pratade med Niclas på ASVH som sa att det skulle gå bra? Bara att regga om hästen.
Tycker också att det verkar skumt. Mig veterligen skulle det hållas ett möte kring bla detta inom några veckor och nu fick jag detta beskedet?

Vi har en vän som har en häst som är superfin och som h*n vill matcha mot bla unghäst VM. Hästen är tyskfödd, därav frågan.

Men enligt ASVH ska det gå bra, men jag är skeptiskt..... Någon som vet var jag kan vända mig annars?

Kan det inte vara så att ny styrelse --> nya regler?
Det blev ju även lättare att i år få hingstar godkända via prov i utländska förnbund. Det pågår väl öht en disskussion om hur "öppen" ASVHs stambok skall vara, jag antar att detta även kommer spegla hur öppet det kommer vara för unghästar från andra förbund?

*kl*

Diskussionen uppkom angående valacken Sir Dee som inte var född i Sverige. Och då verkar det som om de kommer köra vidare på det spåret att andra förbunds valacker ska få tävla för SWB. Enligt förra årets cirkus ansåg heller inte de som tog ut SD att de handlat utanför gällande regler. Så det är kanske en förtydling av regelverket som kommer att göras. Fördelen med det är väl att SWB kan öka rankningspoäng som förbund och kanske öka statusen på hästarna. Men det känns onekligen lite konstigt.

*kl*
Diskussionen uppkom angående valacken Sir Dee som inte var född i Sverige. Och då verkar det som om de kommer köra vidare på det spåret att andra förbunds valacker ska få tävla för SWB. Enligt förra årets cirkus ansåg heller inte de som tog ut SD att de handlat utanför gällande regler. Så det är kanske en förtydling av regelverket som kommer att göras. Fördelen med det är väl att SWB kan öka rankningspoäng som förbund och kanske öka statusen på hästarna. Men det känns onekligen lite konstigt.

Jisses!
En häst född i ett annat förbund kan ALDRIG bli en SWB, precis som en SWB ALDRIG kan bli en KWPN eller liknande. Det borde väl inte vara svårt att förstå?
Man kan tilläggsregga sina importhästar som SWB och väljer man att t ex oldenburgregga sin svenskfödda fölunge kan man naturligtvis tilläggsregga den sedan i SWB men den blir inte heller en SWB utan är fortfarande en oldenburgare. De kommer heller aldrig att räknas med i rankingen som SWB.

Unghäst-VM är en tävling (och ett skyltfönster) mellan de olika förbunden och t ex danskarna skulle aldrig ta ut en Hannoveranerreggad häst.
Självklart ska endast svenskfödda hästar från vårt egna förbund vara aktuella till Unghäst-VM, de tyskfödda får försöka att kvala eller erhålla wildcard från sitt egna förbund.
Har vi inte tillräckligt många egna hästar att ta ut till Sveriges platser så ska vi ge bort platserna till någon annan så får de i sin tur ta ut de hästar de tycker.

Jag tycker också att det är helkonstigt med tanke på vad som hände förra året! Pratade med Niclas på ASVH som sa att det skulle gå bra? Bara att regga om hästen.
QUOTE]

Snälla nån, Sir Dee var också tilläggsreggad i ASVH. Det finns inget "regga om". Inreggad som hannoveraner=alltid hannoveraner.
Ett aktivt val man gör som uppfödare av hästen.

Självklart ska endast svenskfödda hästar från vårt egna förbund vara aktuella till Unghäst-VM, de tyskfödda får försöka att kvala eller erhålla wildcard från sitt egna förbund.
Har vi inte tillräckligt många egna hästar att ta ut till Sveriges platser så ska vi ge bort platserna till någon annan så får de i sin tur ta ut de hästar de tycker.

Ja, jag håller ju helt med dig. Men uppenbarligen fungerar det inte så i praktien enligt det svar TS fått av ASVH.

Tävlar våra avelshingstar som startat UVM också för sitt ursprunsförbund, ex Belamour?

¨KL

Så som jag har hört, inte helt hundra på om det stämmer men jag tror det, så finns det tre kriterier och minst två av dessa måste vara uppfyllda för att hästen ska få starta för Sverige.

Svensk ryttare
Svenskfödd
Svenskägd

Så en svenskägd häst med en svensk ryttare bör alltså få starta även om hästen inte är svenskfödd.

Som sagt inte hundra på min källa, minns inte riktigt när jag hörde det men jag tror att det är så här.

Så här var det förra året:
Hästar som kan kvalificera sig för uttagning till Unghäst-VM ska tillhöra följande kategorier:
Svenskfödda 5-6 åriga hästar som är grundregistrerade som SWB i ASVH.
Utlandsfödda hingstar som är godkända för avel och stationerade i Sverige.
Aktuell häst ska vara svenskägd.
med tillägget
Anledningen till ändringen vad gäller Sir Dee är att ASVH och SvRF anser att dispens inte kan ges till en häst som inte är grundregistrerad som SWB eller är en godkänd utlandsfödd hingst enligt beskrivningen i kriterierna.

Att hingstar från andra förbund t ex Belamour fått ta SWB-platser beror på att ASVHs ledning tyckt att hingstar som är godkända i ASVH (och är svenskägda) ger reklam till svensk avel.

Hur jag resonerar står i inlägget ovan.

Lägger in texten som Ranunkel hänvisar till:

ASVH vill i aktivt samverka med SvRF arbeta med förberedelser och uttagningar till Unghäst-VM. Tävlingarna har karaktären av att vara en tävling mellan olika avelsförbund. Med denna bakgrund beslutade styrelsen om följande policy för ASVH vad gäller deltagande i Unghäst-VM i samtliga discipliner dressyr, hoppning och fälttävlan.

Deltagande hästar ska vara grundregistrerade som SWB.
Det är inget krav att ägaren måste vara svensk.
Det är inget krav att ryttaren ska vara svensk

Så, ja, någon av er (Niklas eller Nallen) måste ha missuppfattat grovt.

Jag vet med 100 % säkerhet en häst som tävlat i UVM för Sverige som är tilläggsregistrerad i ASVH och inte är en godkänd hingst. Vid det tillfället så hade den en svensk ryttare och var svenskägd, men som sagt INTE en SWB då den var Holländsk från början.

Iofs är det ett par år sedan så reglerna kan ha ändrats

Ja, antingen har TS missuppfattat svaret eller så har Niklas inte förstått vad en grundregistering är.
Båda scenariorna är troliga.

Stryk mig från den listan ;) jag frågade upprepade gånger om det var ok och enligt Niklas så behövde hästen i fråga ej ens vara SVENSKÄGD. Citat:
"Det kan finnas tyska medborgare som bor i Sverige som föder upp svenska hästar och då måste de kunna äga sina hästar som startar i UVM"

Jag är helt oskyldig och kommer ihåg samtalet! Hästen som jag frågade honom om är tyskägd, reggad i tyskt förbund, står i Sverige och tränas av en svensk ryttare.
Enligt Niklas var det ENDA som behövdes göras - regga hästen i ASVH så att den "blir SWB".

JAG tycker att det låter mycket märkligt, tilläggsreggad samt tyskfödd och tyskägd och sedan starta i UVM för Sverige?

Men jag kan gå ed på att han sa så till mig, även om han nu skulle ändra sig....

"Min" tyska hästägare vill veta vad som gäller och jag har hela tiden sagt att det kommer till 99% inte att fungera. Ringer upp ASVH och får det svaret - blev lite paff faktiskt..

Men är HUNDRA på att han sa så till mig, frågade honom flera gånger för säkerhets skull (han trodde nog att jag var lite efter eller något när jag frågade för tredje gången :D ).

Men som sagt var, jag är hundra på samtalet. Dock inte hundra på att det faktiskt är SÅ med uttagningen, men vart ska jag vända mig?

Den policy som beskrivs i dokumentet som ranunkel refererar till är det som gäller.

Hästen skall vara grundregistrerad i SWB men kan både ägas och ridas av en icke-svensk.
Resonemanget kring detta har sin utgångspunkt i att det - precis som beskrivits tidigare i tråden - är en tävling mellan avelsförbund och en häst alltid representerar det förbund där den är grundregistrerad.

Det saknas alltså anledning för ASVH att utse och/eller bekosta deltagandet i UVM för en häst som inte på något sätt kommer att representera Sverige eller svensk avel.

Betyder detta att det numera är slut för utlandsregistrerade hingstar godkända i AVSH också?

Ja eftersom policybeslutet ger uttryck för tanken att de hästar som sänds ut från Sverige också skall kunna representera SWB och svensk avel är det den effekt det får.

De utlandsregistrerade hingstarna kommer alltid att representera det förbund där de är grundregistrerade.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 002
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka