Utställningstråden 2016

Sufficient för vad :confused::nailbiting::meh::cautious:
För att; "Den vänstra nedre hörntanden har ett stort problem pga den smala underkäken" . :rofl:

Hon är lite trång på den sidan, men problem har hon inte och hon har ett för rasen korrekt bett och det felet är INTE värt ett suff i proportion till hennes övriga kvalitéer.

Men söndagens domare drog ner på allas tänder, och märkligt nog så hade alla bullar problem med just den vänstra tanden. :angel:

1426224_10153874877596241_5290570546383700255_n.jpg

Senast ändrad:
För att;"Den vänstra nedre tanden har ett stort problem pga den smala underkäken" . :rofl:

Hon är lite trång på den sidan, men problem har hon inte och hon har ett för rasen korrekt bett och det felet är INTE värt ett suff i proportion till hennes övriga kvalitéer.

Men söndagens domare drog ner på allas tänder, och märkligt nog så hade alla bullar problem med just den vänstra tanden. :angel:

En kvalificerad gissning är att den domaren själv fött upp hundar med tandproblem, det brukar vara felen från egen uppfödning dom är nitiska på i ringen :rofl:

För att; "Den vänstra nedre hörntanden har ett stort problem pga den smala underkäken" . :rofl:

Vem var domaren?

En kvalificerad gissning är att den domaren själv fött upp hundar med tandproblem, det brukar vara felen från egen uppfödning dom är nitiska på i ringen :rofl:
Hahaha jag vet faktiskt inte vilken ras han själv pysslar med, men Finnarna är ökända för att gå på tänder. Jag hade köpt det om hunden hade haft inverted canines, ett problem som rasen faktiskt har.
Men det här var ju bara nonsens, det är som att ge ett suff till en boxer pga underbett. :D

Aja det är vad det är, jag såg ju hur han dömde storbullarna och hade möjlighet att stryka henne. Men jag är inte den som är det, var ändå på plats så kan lika gärna ta det där suffet. Fick championtiken ett good så kan vi som går för våra championat stoltsera med detta, haha.

Vem var domaren?
Johan Juslin dömde söndagen och Hans Rosenberg(?) på lördagen.

Hahah ja asså hon är förvisso mätt till 37 cm, rasen bör vara 35,5 cm. Men hennes stl har aldrig varit ett problem, snarare tvärtom.

Bilden är från Tvååker i somras där Vega BIR:ade mot bland annat denna junior mastodonten. :D
(Igga mitt klädval, den morgonen så var jag |-| såå nära att ligga kvar i sängen än att köra ner i 5 h enkel väg för att ställa så jag sket i att ens ta på mig det jag först hade tänkt. Men det gick la bra ändå trots min begravningsoutfit, hahaha)
11739732_405489019660652_2050525738_n_1.jpg

Senast ändrad:

Hahah ja asså hon är förvisso mätt till 37 cm, rasen bör vara 35,5 cm. Men hennes stl har aldrig varit ett problem, snarare tvärtom.

Bilden är från Tvååker i somras där Vega BIR:ade mot bland annat denna junior mastodonten. :D
Där snackar vi julgris i alla bemärkelser,blääää

Där snackar vi julgris i alla bemärkelser,blääää
Heheh ja ibland så undrar man faktiskt. En multich.hane som också ställdes den dagen åkte ju ut mot denna, den hannen och Vega är väldigt lika varandra (även han en tricolor), han har rent av bättre rygg och förbröst än Vega och är i samma stl. Så när han åkte så tänkte jag att vi lär också göra det, men inte då. Men men, jag klagar inte, haha.

Men det är ju så det är med utställning, det är ju en bedömningssport och det kan ju gå exakt hur som helst.:D
Det är många som verkar glömma det och tar det personligt när det går dåligt.

(Igga mitt klädval, den morgonen så var jag |-| såå nära att ligga kvar i sängen än att köra ner i 5 h enkel väg för att ställa så jag sket i att ens ta på mig det jag först hade tänkt. Men det gick la bra ändå trots min begravningsoutfit, hahaha)
Var det Johan Juslin som gav er Sufficient? Han dömde ganska konstigt i vår ring också, på Söndagen. Min hund fick certet så jag är nöjd :D Men en hund som blev 3a bästa hane för samma domare på Åland fick Good i Göteborg..

Och ja, finnarna är mycket för tänder även i min ras. Även prickarna är dom besatta av..

Var det Johan Juslin som gav er Sufficient? Han dömde ganska konstigt i vår ring också, på Söndagen. Min hund fick certet så jag är nöjd :D Men en hund som blev 3a bästa hane för samma domare på Åland fick Good i Göteborg..

Och ja, finnarna är mycket för tänder även i min ras. Även prickarna är dom besatta av..
Japp, Juslin gav oss och några fler suff. :banghead::rofl:

Men va, hahah shit vad muppigt. Åland var ju ganska så nyligen också så hur mkt kan en hund förändras under den lilla tiden kan man ju undra. :D

What, prickarna?
"Den ena pricken var ful och drar ner helheten" eller? :laugh:
Ja, han som blev 3a bästa hane på Åland var ju nästan säker på att han skulle ta certet i gbg. Men nej, han fick en gul lapp :rofl: Det är rätt sjukt faktiskt..

Haha en del domare (ofta ute i europa men även i Finland) är väldigt (!!) petiga med att det måste vara bra svärta i prickarna och att dom ska vara väl isär, inte flyta ihop i varandra. Han tyckte att min hund var på gränsen till för tungt tecknad, och då var han ändå den som var näst minst tecknad. Den som var minst tecknad slog oss i bästa hane.

Ja, han som blev 3a bästa hane på Åland var ju nästan säker på att han skulle ta certet i gbg. Men nej, han fick en gul lapp :rofl: Det är rätt sjukt faktiskt..

Haha en del domare (ofta ute i europa men även i Finland) är väldigt (!!) petiga med att det måste vara bra svärta i prickarna och att dom ska vara väl isär, inte flyta ihop i varandra. Han tyckte att min hund var på gränsen till för tungt tecknad, och då var han ändå den som var näst minst tecknad. Den som var minst tecknad slog oss i bästa hane.
Hahah åh vad snopet. x'D

Men jaha okey... Allltså... Ja... Hahha wtf rent ut sagt. Har du inga bilder att visa och jämföra med vad som är en bra prickad Dallis kontra en dålig dito? :D

Hahah åh vad snopet. x'D

Men jaha okey... Allltså... Ja... Hahha wtf rent ut sagt. Har du inga bilder att visa och jämföra med vad som är en bra prickad Dallis kontra en dålig dito? :D
46124_457893197603685_860714541_n.jpg

Denna är övertecknad. Fullt tillåtet att ställa ut, men man åker ut lika fort som man går in.

a14cfdf14f-DalnewsHatosHolly-5m-5.JPG

Denna är ganska tungt tecknad, men inte övertecknad. Vissa domare skickar ut denna hund, vissa domare ser typen framför teckningen och då går det bra för denna.

60.jpg

Denna är perfekt tecknad, dock önskas bättre tecknade öron om man ska vara petig.

3e8879acb5-DBeingWicked-2y-1-web2.JPG

Denna är snålt tecknad. Vissa domare vill att hundarna ska se ut såhär, och bryr sig väldigt mycket om teckningen. Denna har också "ticks", dvs de pyttesmå prickarna. Det är inte önskvärt. Denna har bra tecknade öron.

1531804_1097435736958053_8217274475959641917_n.jpg

Här är en som har lite dålig svärta, prickarna är lite diffusa i kanterna och lite ljusa, ser nästan ut som blyerts typ. I övrigt bra tecknad.

12654380_10205469528245371_61584439091356010_n.jpg

Och här är min bastard. Lagom tecknad enligt mig. Har fått höra en gång att han är för tungt tecknad. Min nya valp är dock mer tecknad..

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10