Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Typ KL fast ändå inte. :) Vi var också i Strängnäs (vi = jag och min cardiganhane på 11 månader). Han fick en andraplacering av totalt fyra juniorhanar och Very Good. Jag är mest nöjd med att det gick helt okej i ringen, jag är orutinerad och tycker att det är svårt att träna utställning hemma. Visst kan man träna "stå fint" och så, men det är ju närvaron av andra hundar och människor som gör hela situationen när det väl är dags.

Kritik: "Maskulin juniorhane, något kort och grovt huvud, något blöt läpplinje, välställda öron, bra hals, mycket bra kropp och benstomme, goda vinklar, rör sig väl, kan bli fastare i fronten, färgerna kunde vara renare."

Senast ändrad:

Har du också en blå cardigankille? Jättefin! :love: (och ganska lik min, hehe). Jag har ställt min på två inoff. som valp och nu blev det första officiella i går (nu är han junior). Vi har varit ensamma i klassen vid ett tillfälle, man får se det som bra ringträning helt enkelt.

Då struntar vi i att betala för inoff kanske.. Har känts lite onödigt, men hittar ingen officiella i närheten närmaste tiden. Det var kul att prova i alla fall så nu vet vi ju hur det går till. :)

Skulle ni tycka att det är onödigt att ställa han i valpklass igen, nu då jag vet vad han fått för kommentarer ungefär (bara en domare men) och vänta tills han är gammal nog för nästa klass? Han är ju lite sen, den han ställdes med var nästan dubbelt så stor :O
Jag vet inte hur gammal du är men jag såg att Umeå Hundungdom skall anordna ringträning! Sen vet jag att det finns ett gäng som kör ringträning i studiecirkelform på Forslunda, jag tror att alla är välkomna dit :) Jag blev iallafall tipsad om den av en kompis som är med, men jag har inte varit dit ännu eftersom vovve varit sjuk.
Sen kanske du sett att det är en inoff. i Holmsund i april? Dit är det ju inte så långt, så det behöver ju inte bli så dyrt :) Annars är väl närmaste officiella Piteå i maj som Laa skrev :)

Härligt! Du får visa bilder. Vad betyder något blöt läpplinje?
Min limpa ska ställas officiellt för första gången i maj :D Första officiella nära mig då.

Var på ringträning idag - men fuskade och tog ingen hund med mig. Kompisen och hennes pomme fick vara alibi. Skitkul med massor av hundar o folk i minihall. Nästa gång tar jag med mig canecorsoterriern Humla. Hon kan behöva lite miljöträning.

Många klubbar (Brukshundsklubb, rasklubb) anordnar ringträning. Annars finns det ofta facebookgrupper där ringträningar annonseras ut (till exempel teide's eller gerard O'Shea om du bor i Stockholm).
Sen hittar man även en del om man bara söker på ringträning+ort i google.

Det här är stora utställningstråden för 2013.

Här pratar vi om allt som rör utställning, peppar varandra, gratulerar och skryter om våra fina vovvar :p
Allt från nybörjare till professionella handlers är välkomna ;)

Vad har ni för planer när det gäller utställning detta år?
Vilka mål har ni?
Vilken utställning ska ni på här näst?
Hur gick det på den förra ni var på?
m.m.

Bilder uppskattas!

Så kul ! :)

Våra planer i utställningsringen är att få ut DK och NORD UCH samt ett C.I.B, på en och samma utställning :D
Har stora förhoppningar på hunden :laugh:

Vi siktar på Roskilde, Danmark i maj.
Är det någon som har erfarenhet av att ställa i Danmark ??
Jag vill anmäla vovven över internet och då skulle man fylla i väldigt många uppgifter, är det bara att göra det ?
OCH så söker jag efter någon som skulle vilja samåka ner till Roskilde också. Alla tips mottages tacksamt :)

Den senaste utställningen vi var på var Norsk Vinnare -12 i november där han fick med sig BIM, CACIB och titeln som vinnare hem :laugh:

Vad roligt att det går så bra! Vad har du för ras?
Jag ska också antagligen ner till Roskilde med min egen :)

Kul, jag hoppas det går som du önskar! :)

Jag ställde mellantiken i Danmark 2010, då fick jag fylla i ett papper på nätet, som skulle printas ut och sändas till DKK tillsammans med en kopia på köpeavtalet. Detta kan ju definitivt ha förändrats, men så var det då. Berätta gärna vad som krävdes efter du anmält, jag siktar på Bornholm i sommar, och allt som underlättar pappershanteringen uppskattas :)

HP och BIR på inoffaren 17/3-13 i kalix.
"9mån hane. Utmärkt typ och storlek. Vackert huvud, bra öron, korrekt bett kunde önska mer underkäke. Mycket bra överlinje. Välformad bröstkorg. Välvinklad fram och bak. Särskilt snygg i rörelse. Väl visad och trevlig temperament. Mycket lovande valp." ♥ ♥ ♥ Gick till semifinal i valp2 men det var många fina valpar så det räckte inte riktigt till :)
Stolt matte då det var min (och Ninjas) tredje utställning någonsin. :love:
NINJA_zps3a7b76e0.jpg

kl
Har ni speciella kläder när ni ställer ut? Vad har ni isåfall? "Måste" man ha det? Alltså kan mina kläder påverka bedömningen på något sätt, så länge jag har hela o rena kläder på mig?
När man kollar på bilder från off. utställningar så tycker jag att de flesta (i mina ögon) ser väldigt uppklädda ut! Jag skulle nog inte känna mig bekväm i det.
Jag har bara ställt ut på inoff och inte haft något speciellt på mig. Jeans och en tröja bara. Sköna skor att springa i. Typ så!
Men en del har ju varit väldigt snitsigt klädda även på inoffarna, typ kjol, kavaj, klänning osv. Så jag började undra om jag klär mig "fel" på något sätt?
Kanske en dum fråga men kände att jag ville fråga innan första officiella :angel:

Kul, jag hoppas det går som du önskar! :)

Jag ställde mellantiken i Danmark 2010, då fick jag fylla i ett papper på nätet, som skulle printas ut och sändas till DKK tillsammans med en kopia på köpeavtalet. Detta kan ju definitivt ha förändrats, men så var det då. Berätta gärna vad som krävdes efter du anmält, jag siktar på Bornholm i sommar, och allt som underlättar pappershanteringen uppskattas :)

Tack ! :)

Okej, det finns det alternativet också. När jag ställde ut i Norge var det ganska enkelt att göra det över internet. DKK vill att jag fyller i alla hundens uppgifter samt bifogar reg-bevis m stamtavla samt ägarbevis. Har velat fram och tillbaka om det är köpeavtalet som räknas eller ägarbevis från SKKs ägarregister...
Absolut ! Tar jag mig igenom alla steg så skriver jag ut det här :)

kl
läste PM till inoffen nästa helg och blev jätteglad, trodde att det skulle vara en till vovve i vår ras..när jag läser en gång till ser jag att det var katalognr 2 vi hade, inte att det var 2 i rasen. Typiskt! :p Fast det blir roligt ändå men det hade ju varit ännu roligare med fler hundar! Men nu längtar jag till nästa helg då det blir utställning både lördag och söndag! Första för i år då vi missade förra gången pga. vovve var sjuk!

Jag kör på med tema "hel och ren", och det har funkat bra, men nog ser man att de mer "välklädda" ofta står på framskjutna placeringar. Om det sedan beror på att de de facto har snygga hundar vet jag inte (vi är aldrig så många i min ras *suck*), men det är väl klart att "hela paketet" bedöms när man väl är i konkurrensdelen av utställningen. Jag skulle inte känna mig bekväm med att spatsera runt i kjol och blus, så jag kör på med mina jeans och t-shirt och hoppas på det bästa :) Har iofs planer på att få tag i något kostymliknande, om jag hittar ett material som inte säger: "o, en griffon! Päls till mig!" :)
Man får väl ändå se det såhär: hunden är den som ska bedömas. Om du som ägare inte är bekväm i situationen (tex beroende på kläder) så är inte hunden bekväm, och visar sig sämre. Då är det ju klart bättre med en bekväm ägare och en hund som har roligt.

Ja typ en kavaj skulle jag nog kunna ha, men med byxor/jeans till. Kjol och klänning är inte riktigt min grej så då skulle jag känna mig obekväm!
Känner att jag vill att det ska vara praktiskt också, vi såg en kvinna i en väldigt tight urringad klänning som inte var så lång på vår första utställning. Den var inte så praktisk, när hon böjde sig framåt så såg man alldeles för mycket i urringningen och var man bakom såg man trosorna!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar