Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Grattis! Vad söt han är! :love:
Tråkigt att vi missade Vindeln, hoppas han är frisk till nästa!

*Kl*

Ååh.
Nybliven hundägare här och jag är sugen på att testa på alla grenar så jag drömmer för fullt.

Om man ska ställa ut första gången, vad ska man tänka på? När ställer man ut första gången?
Hur tränar man att stå snyggt?

Hur göööööör man?

:D

Jag tycker att det är lättast att träna stå med hjälp av klicker. Klicka när hunden står -godis. Lägg till ett kommando. Sen går man på lite ringträningar med sin valp så att det får köra sig att uppföra sig även med andra hundar :)

Ställs ut kan du göra från 4 månaders ålder, på officiella utställningar gäller 4 månader om du ställer på en rasklubbsutställning och lönsklubbsutställningar är från 6 månaders ålder.
Sen finns det även inofficiella utställningar men där vet jag inte hur åldersgränsen är.
Min valp ställdes officiellt redan från början, domarna brukar vara mer kunniga och ofta mer utbildade på just din ras på officiella utställningar. Resultaten registreras ändå inte förrän hunden kommit upp i juniorklass, men oftast kan man vara med och tävla om "årets valp" eller Puppy of the year om man är med på officiella tävlingar.

Så egentligen är det bara att anmäla dig och valpen, och passa på att gå lite på ringträning! :)

Tror det är 4 månader även på inoff. utställningar, det har varit det på de vi varit på. Iofs har vi bara varit på 4 st, men jag har mest bara kollat inoff och jag tycker mig ha sett att 4 månader är gränsen :)

det är 4 månader även på inoffare de brukar har samma klass indelning som på officiella :)

På söndag ska jag på årets första utställning med min basset fauve de bretagne kille i Hässleholm. Sen har jag inte riktigt planerat vilka fler utställningar det blir men några fler blir det.

kl

Målet för i år är att plocka första certet. Man kan ju alltid hoppas. ;) Hittills har vi samlat på CK och placerat oss i toppen bland juniorerna och unghundarna, men nu när hon går upp i öppen klass kan man ju alltid hoppas att hon ska räcka till även i konkurrensen. ;) Det har i alla fall hänt massor med henne sen förra säsongen. Hon har breddat skallen, breddat sig i kroppen framför allt och är i otroligt fin form. Sen tillhör hon tyvärr en ras där många domare vill se mycket "massa" och jag vägrar att göda henne bara för att hon ska gå bra på utställning.
Beroende på hur vårens utställningar går så åker jag ev till Finland i sommar. Och sen ska förstås valpen debutera också så fort hon har åldern inne. ;)

306145_10151321673528030_1517558280_n.jpg

Vilka mål har ni?
Att jag ska lära mig ställa min hund på ett bra, sympatiskt sätt och att vi ska ha kul.

Vilken utställning ska ni på här näst?
Strängnäs 9 mars.

Hur gick det på den förra ni var på?
Jag har ställt honom som valp på inoff. två gånger. Han har fått HP och fin kritik, men ingen 1-placering.

*kl
Har nu anmält till collieklubbens inoffare 29/3. Brukar vara en trevlig tillställning i praktiska lokaler (inne i Nolia-hallarna) och ett fantastiskt lotteri med vinst varje gång. Förra året blev det min "utställningsväska" :D

*kl*
Jag ska på Puppy of the year på Gran Hotel på söndag med fina Rebus som kvalat dit.

Efter det är det Strängnäs och Kista.
Och världsutställningen i Budapest i maj är också inplanerad i kalendern!

Muskelmassa har hon gott om. ;) tyvärr blandar en del domare ihop massa med fettväv och premierar hundar som i mitt tycke är allt för feta. :(
Hanen som blev BIR på en utställning jag var på var så fet att han knappt kunde trava. :/

*KL*

Vilka mål har ni?
Med brukstiken Lotta att plocka sista certet på en SBK utställning så hon blir champion, ev åker vi till Finland/Norge och ställer henne.
Med valpen Ice skall vi bara ha kul och lattja, hon är bara 4,5m än så länge.
Med junioren Alice skall ställas lite grann, hoppas på något CK men hon är vääldigt stor för att vara tik tyvärr.

Några inofficiella och sen blir det Lidköping 11 Maj.

Årsmötesutställningen för Rottweiler igår, 3/3-13.
Ice ställdes i valpklass 4-6m, vinner klassen av 12 valpar med HP och blir BIM.
Alice ställdes i juniorklass kammade hem sitt första excellent och en 3:a plats, tror dom var 8st i klassen.
Båda fick super fin kritik.
Ice:love:
8dd1b01f41-ice.jpg

Planer för detta år är att gå på 3-4st till inoffare och sedan de totalt 4 nat/int-utställningar här uppe i fyrkanten.
Mål: jaa, Att åtminstone få hp på alla får nog jag nöja mig med som är ny inom branchen! :) Samt att vi ska finslipa uppställningen.
Nästa utställning är en inoffare i kalix den 17e mars!
Har varit på två utställningar någonsin vilket då var inoffare och på förra delas endast HP ut för alla förutom rasklubben som anordnade där även bir osv. delades ut. Och utställningen före det (våran första) fick han HP och BIR. (dock ensam corgilimpa) Fick jättefin kritik både första utställningen och nu den senaste. Mest nöjd är jag nog med den sista kommentaren i protokollet "Väl visad med fin kontakt med sin hund" :love:

Bilden är efter första utställningen.
2012-12-31110843_zps592edc0b.jpg

Hej alla!
Vilken kanonsida, jättekul att höra om andra som också ställer ut, och själv få berätta om hur det går för oss. Vi är min tik Dina, Dalmatiner som är 3 år. Det är min dotter som visar henne på utställningarna. Tänkte sätta in en bild på henne, men fattade inte hur man gör. :(:(

Är det någon mer som har Dalmatiner och ställer ut?

Vad har ni för planer när det gäller utställning detta år?
I år kommer vi att försöka vara på så många utställningar som vi kan.

Vilka mål har ni?
Försöka ta de 2 sista certen, vi har ett. :angel:

Vi skall till Malmö den 24 mars

Det var på My Dog i år och vi kom 4 i konkurrentklassen både lördag och söndag. :love:

Hur hade ni ställt en 8månaders hund, nu är detta staffe. Han är ju ställd för första gången nu på inoff. Det kommer flera inoffare nu på våren i närheten. Hade ni väntat med att ställa tills han vuxit mer eller ställt på fler inoffare för att träna bara. Jag tycker det var superkul att ställa, men sitter och funderar på om det är värt att betala och ta tiden för fler inoffare så här nära inpå varann. Kanske man ska vänta på att han vuxit lite till och ställa han på "riktigt"? Sitter lite i valet och kvalet :)

Muskelmassa har hon gott om. ;) tyvärr blandar en del domare ihop massa med fettväv och premierar hundar som i mitt tycke är allt för feta. :(
Hanen som blev BIR på en utställning jag var på var så fet att han knappt kunde trava. :/

Förstår hur du tänker!! Sett en del Bullterriers som det oxå gått bra för, men som jag bara ser som feta. Då de inte verkar se skillnad på fläsk och muskler!!?! :angel: :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst