Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Om knappt en månad ska vi ut på vår första inofficiella utställning!:D

Dock är vi båda helt nya inom utställning så är otroligt nervös!

Ställer mest upp för att det ser himla kul ut, med alla hundar och människor, och har velat testa på det länge! Min kille är nog på tok för nätt i kroppen om jag jämför med labradorer som brukar vinna i ringen.
Men målet är bara att vi båda ska ha kul och att det blir en positiv upplevelse. Kommer ju i vilket fall vara den som åker hem med den finaste hunden!

Men är det någon som skulle ge lite bra tips på hur man bäst övar "stå fint" med en otålig unghund? Och hur man ska träna på att matte kan springa bredvid utan att det innebär lek? Nu tycker jag mest han flyger omkring:angel:

Jag har övat in genom att säga "Bra, stå" när han står och ge belöning. Enklast tycker jag det är med klicker.
Att springa bredvid är bara öva öva och hitta rätt takt. Inte för fort så det blir studs, inte för långsamt så det blir passgång.

Själva stå och att springa har jag haft minst problem med på unglabben. Det där med tandvisning däremot......han försöker pussa sönder domaren från topp till tå (han tycker det är liiiite äckligt när de ska på honom har jag märkt) så vi kämpar på.

Tja, en del tänker helt enkelt inte :) Å andra sidan är det tydligen rätt effektivt med ordentlig urringning, med "rätt" domare. Tyvärr.

Jag brukar ha på mig kavaj och kjol eller klänning. Jag tycker att man ska se lite proffsig ut på utställning, men absolut inte kortkort kjol, högklackat och värsta urringningen...Jag vill ha det stilrent och inte för mycket mönster för det är ju hunden som ska bedömas!
Letar efter ett par snyggare byxor som passar till kavajen också, som lite omväxling.
Som skor har jag alltid ballerina :)

Färger som framhäver hundens färg kan vara ett knep. Och då också naturligtvis inte färger som hunden sjunker in i.
Sen är det väldigt rasbetingat. Bruksrasernas handlers på mindre utställningar brukar vara jeans och tröja o gympadojor.
Att lägga en tanke på sina kläder är helt klart lönande utefter vad jag har sett på utställningar - både i hund och hästvärlden.

Håller med dig fullständigt, det är snyggt med stilrent och klassiskt och jag letar kläder åt det hållet men har inte hittat något vettigt material än. Vilken typ av tyg brukar du ha?
Men, det har funkat utmärkt med jeans+t-shirt+gympaskor, 11 cert och en champion, så det GÅR, men är det större konkurrens i ringen än det brukar vara hos oss så kommer ju helhetsbilden av ekipaget ännu mer i fokus.

Ja, hamnar man i stora ringen så behöver man en snygg outfit tycker jag! Där är konkurrensen så står och där räknas ju showigheten, inte bara hos hunden utan faktiskt hela ekipaget otroligt mycket!

Jag har köpt både min kavaj och ena kostymkjol på H&M faktiskt, de har bra utbud med olika skärningar, fräger och material och framförallt sitter de snyggt på mig! Ingen aning om vad det är för material egentligen, det är nog ganska pälsälskande ;) Men min ras hårar inte så mycket och har alltid en klädroller med mig då man kan snygga till sig innan man ska in i ringen.
Sen har jag två tajta kjolar köpta på topshop, de är i något väldigt stretchigt material.

Viktigast är ju att man känner sig bekväm :)

Kanske kan fråga dig lite, eftersom du också har dvärgschnauzer... :)

Jag har en liten kille på snart 6 månader. Hade tyckt att det vore jättekul att testa någon utställning framöver bara på skoj. Hans uppfödare tyckte också det kunde vara värt att prova eftersom hon tyckte han hade så bra sträv päls. :)

Det jag oroar mig för är hans öron, som är något lätta. Hur mycket påverkar sånt på resultat på utställning?

Svårt att säga då det är upp till domaren!
Vissa är väldigt noga med öronen medan andra inte verkar bry sig så mycket (vilket jag tycker är helt fel, en Dvärgschnauzer ska INTE ha terrieröron!).
Ni kan väl anmäla till en utställning och se hur det går? :) Gärna då en officiell där domarna kan rasen bättre (sällan det är så på inofficiella) i valpklassen 6-9 mån. Även om det är en officiell utställning så är inte valparnas resultat något som registreras så därför spelar det ju ingen större roll även om det skulle gå sämre ;)

Hmm, min ras hårar ju inte heller speciellt mycket, men av någon anledning slutar jag alltid med ett korthår i famnen, och DE hårar :)
får nog sikta på att gå ner några kilo om jag ska spatsera runt i kjol, men om jag iaf låter bli korthåren så behöver jag ju inte fundera på materialet i tyget :D

Jag kanske får införskaffa mig en kavaj, den har man ju användning för annars också :) men jag tror nog att jag kör på jeans & blus till för varken kjol el. kostymbyxor känns som "jag". Men då har jag ju snoffsat till mig lite iaf :D sen är min ras ingen som hamnar i stora ringen så ofta tror jag. Eller det är vad jag hört åteminstone! :)

KL

När det ändå pratas kläder. Jag har ju planer på en härlig utställningskarriär för labben :D och efter att ha läst här har jag insett att typ hoodtröja och t-shirt kanske inte är att föredra.
Vad skulle ni rekommendera mot en gul (väldigt ljus) labrador (som hårar mycket)?

Kavaj ska jag väl kunna hitta en enkelt, på H&M som nån annan skrev. Men vad för slags byxor (jag springer helst inte i kjol)? Helst några då som det inte fastnar hår på. Och vad på fötterna?

Fötterna: med labbe måste du ju kunna springa, så allt från snyggare gympaskor till "riktiga" snyggskor. Se bara till att det är vettig sula i dem, det gör ont att ramla....
Byxor: Svart är ju största kontrasten till hunden, men då gäller det att hitta tyg som inte samlar hår (jag minns att jag hade jazz-byxor på gymnasiet, de var helt fantastiska ur hårsynpunkt och rätt snygga, men jag har inte sett några på evigheter, så frågan är om de finns längre...). Annars hade jag satsat på antingen snygga jeans, blått är en bra kontrast (och med snygg överdel är det helt ok), eller "kostymbyxeliknande" i någon gråmelerad ton (minskar risk för hår som syns :) ).

Drygt en vecka kvar till Kista-utställningen. Vilka ska dit? jag har fått tag på handler till min jycke så förhoppningsvis går det bra! han e fin men visar sig gräsligt när jag ställer :/. En ESS hane, öppenklass. Går på fredagen :)

Kl
När jag ställer min LH så har jag en tweedkjol, en snygg blus och ev en kavaj över. Låga skor med bra sula. Tycker man ska försöka klä sig snyggt när man ska ställa hund. :)

KL
En liten fråga, det här med vilken klass vovven ska anmälas i. Nu är det ju lugnt, han har ju bara åldern inne för junior, men när han är 15 månader, skall jag då anmäla honom i unghund eller fortfarande junior? Visst måste de gå i unghundsklassen för att kunna vinna CACIB? En hund som ställts i unghundsklass, får den inte ställas mer i junior?
Kanske dumma frågor men frågar man inget så får man aldrig veta ;)

Du väljer själv klass, utifrån hundens utvecklingsgrad och eventuella cacib-önskningar :) Junior om liten och valpig, unghund om större och vill ha cacib.
Du får anmäla i juniorklass igen efteråt, om åldern fortfarande stämmer för det.
:)

Tack! :) det är en hel djungel det här innan man lär sig alltså! Jag kommer vara ett nervvrak innan första officiella är avklarad! :p

Blå jeans har jag, som sitter snyggt. Ska nog inskaffa en enkel kostym till överdelen. Tack för tipsen. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar