Utställningsfråga

Silver Girl

Trådstartare
Har tillbringat dagen på Stockholms Hundmässa och väntar nu på flyget hem. I stort sett varit en bra dag, men en sak funderar jag över efter att ha sett lite på utställningarna.

Varför är det så många som visar hundarna med spänt koppel rakt upp? Ser nästan ut som hundarna är på väg att strypas ibland. Jag tyckte det såg så obehagligt ut att jag gav upp att titta och tillbringade resten av dagen i A-hallen.

Är det jag som är ovan som överreagerar? Är det inte så farligt som det ser ut?

Har tillbringat dagen på Stockholms Hundmässa och väntar nu på flyget hem. I stort sett varit en bra dag, men en sak funderar jag över efter att ha sett lite på utställningarna.

Varför är det så många som visar hundarna med spänt koppel rakt upp? Ser nästan ut som hundarna är på väg att strypas ibland. Jag tyckte det såg så obehagligt ut att jag gav upp att titta och tillbringade resten av dagen i A-hallen.

Är det jag som är ovan som överreagerar? Är det inte så farligt som det ser ut?
Det är inte så farligt som det ser ut, om handlern gör rätt såklart. Det spända kopplet, som de flesta sätter precis bakom huvudet, hjälper hunden att få till en bra sträckning på nacken och behålla en bra position med huvudet. Dessutom är det ofta enklare att hålla en hund stilla om man har halsbandet precis bakom huvudet, vilket är viktigt vid uppställning t.ex. En hund som står stilla och tittar rakt fram ger ett bättre intryck än en hund som konstant virder på huvudet för att titta på en massa andra saker.

Vissa raser visas såklart på andra sätt, men hel- eller halvstryp som hålls precis bakom huvudet med ett sträkt koppel är det vanligaste hos de flesta raser.

En handler som vet vad han/hon gör stryper inte hunden. Hela meningen med att visa upp hunden är att visa den från sin bästa sida och ge hunden de bästa förutsättningarna för att kunna prestera bra i ringen. En hund som är strypt av sitt halsband kommer inte kunna göra sitt bästa och en hund som snarkar och andas hest pga att den inte kan andas ordentligt kommer inte att vara populär hos dommaren. Så det finns helt enkelt ingen poäng med att strypa och göra det obehagligt för hunden.

Sen ska man också komma ihåg att det inte är många minuter man är inne i ringen heller, och mellan klasserna har de allra flesta ett helt vanligt halsband på medan man väntar på nästa visning.

Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men blev det inte emot reglerna typ i somras att ha kopplet för högt upp?

Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men blev det inte emot reglerna typ i somras att ha kopplet för högt upp?
Har googlat lite men inte lyckats hitta något om det. Har inte hittat något på SKKs hemsida heller, men om någon annan är bättre på att söka så skulle det vara intressant att läsa.

Kan tänka mig att "hårda tag" möjligen skulle kunna förbjudas eller att man håller så hårt i kopplet att hundens andning påverkas. Precis som inom ridsporten finns det ju en del som använder sig av mindre snälla metoder för att få ut "det lilla extra".

Jag undviker hundutställningar utav frågan som togs upp i tråden. Tyckte det var rätt trist syn att det var mkt få hundar som inte visades utan helstryp högst upp med spänt koppel, av det jag såg iallafall.

Ifrån länken Skrabbe la in så står det klart och tydligt raka motsattsen till vad Inhale säger ifrån FCI: "It is increasingly common that breeds, standing as well as moving, are presented in the ring on a upstraight and neck-tight leash. This does not promote the welfare of the dog, and moreover it inhibits correct movement and makes natural and breed specific movement impossible to be achieved.
A dog should be shown on a loose leash in a natural way with a correct and breed specific movement. Pulling the dog up at the neck and/or tail is prohibited. "
SKK (som jag personligen har mkt svårt för i vääääldigt många frågor) tolkar det dock som: "Uppvisning av hundar är förvisso direkt knuten till raser, traditioner och praktiska skydds- och kontrollaspekter. Stramt koppel är således en självklar nödvändighet i vissa raser och i vissa situationer i ringen." - Dvs de förklarar bort det :mad:

Jag undviker hundutställningar utav frågan som togs upp i tråden. Tyckte det var rätt trist syn att det var mkt få hundar som inte visades utan helstryp högst upp med spänt koppel, av det jag såg iallafall.

Ifrån länken Skrabbe la in så står det klart och tydligt raka motsattsen till vad Inhale säger ifrån FCI: "It is increasingly common that breeds, standing as well as moving, are presented in the ring on a upstraight and neck-tight leash. This does not promote the welfare of the dog, and moreover it inhibits correct movement and makes natural and breed specific movement impossible to be achieved.
A dog should be shown on a loose leash in a natural way with a correct and breed specific movement. Pulling the dog up at the neck and/or tail is prohibited.
"
SKK (som jag personligen har mkt svårt för i vääääldigt många frågor) tolkar det dock som: "Uppvisning av hundar är förvisso direkt knuten till raser, traditioner och praktiska skydds- och kontrollaspekter. Stramt koppel är således en självklar nödvändighet i vissa raser och i vissa situationer i ringen." - Dvs de förklarar bort det :mad:

+ @skrabbe

Ja, jag tyckte också att det var en väldigt märklig tolkning.
Det står ju tydligt att en hund ska visas med ett koppel som inte är stramt.

Jag ställde ut idag och undvek faktiskt att titta på många av hundarna, just för att deras handlers såg otrevliga ut. Många verkade stressade, tog (i mina ögon) onödigt hårda tag i hundarna osv. De två hundarna som jag ställde hade inte helstryp. Min tik ställs med förhållandevis brett, fast, mjukt nylonkoppel som jag är noga med att inte sätta för hårt. (Jag är också noga med att inte ta för hårt i henne, för det går ju faktiskt utmärkt att strypa en hund i fast halsband också om man är på det humöret). Hanen jag ställde hade visserligen tunn kedja, men ett halvstryp. Han var dessutom så förtjust i godisarna jag hade med att det verkligen inte behövdes några "hårda tag" där. Tiken däremot råkade jag nästan strypa när hon kastade sig efter godisar som andra tappat på golvet inne i ringen...

Kommer nog undvika utställning framöver. Om hunden måste gå med huvudet i en onaturlig ställning (jag har inte sett en hund gå så frivillgt) och stå blickstill för att anses visa sig från sin bästa sida är det definitivt inget för mig.

Såg också rallylydnad för första gången, det verkar mera min stil! Och de andra inslagen var trevliga, allt från lydnad, aglility och freestyle på hög nivå till uppvisningarna i aktivitetsringen, så jag ångrar inte att jag var där.

Kommer nog undvika utställning framöver. Om hunden måste gå med huvudet i en onaturlig ställning (jag har inte sett en hund gå så frivillgt) och stå blickstill för att anses visa sig från sin bästa sida är det definitivt inget för mig.

Såg också rallylydnad för första gången, det verkar mera min stil! Och de andra inslagen var trevliga, allt från lydnad, aglility och freestyle på hög nivå till uppvisningarna i aktivitetsringen, så jag ångrar inte att jag var där.

Att hunden måste stå blickstilla är dock inget konstigt, det är ju betydligt lättare för domaren att jämföra två hundar om de två står så lika som möjligt. MEN de måste absolut inte stå stilla för att de blir fasthållna. Det går utmärkt att med positiva metoder lära hunden att stå stilla och belöna med tex en godisbit för det, så att hunden snabbt ställer upp sig "perfekt" på kommando och sedan står helt stilla tills den ska göra annat. På så sätt går det att visa hund otroligt snyggt, utan spända koppel, men det är klart, det kräver mer träning än vad de flesta vill ägna sig åt. (Själv hade jag utan tvekan tränat massor på det, om jag av någon anledning haft en tanke om att ställa ut hund mycket)

Håller dock utan tvekan med om att de flesta andra tävlingsmomenten är betydligt roligare att se på! Jag tittade lite smått på lydnaden och blev grymt imponerad, tittade när en vän tävlade rallylydnad med sin otroligt duktiga afghanhund och uppskattar vanligtvis att se både freestyle och agility (även om jag inte hann se det nu i helgen). Kort sagt älskar jag hundar i arbete och framförallt hundar som får göra det som de är tänkta att göra, som de älskar att göra. Däremot finns det folk som har vettig syn på hundar även bland de som ställer ut. Tyvärr är det sällan de som märks mest :/

Kanske har varit förskonad från att se de mindre fina exemplen då. Visst har man sett folk som varit lite väl hårda med koppel, men iaf här i Estland har jag inte sett speciellt mycket av någon tendens att hänga upp och strypa hundarna, iaf inte på dem showerna jag besökt. Visst har många sträkta koppel (skillnad på sträckt och stramt), men det är snarare för att hindra hundarna från att gå med näsan i backen. Detta är såklart något man skulle kunna träna bort, men jag tror många är lata på den punkten.

Måste säga att jag är mer brydd över att vissa tycks tro det är okej att ha hunden instängd i en pytteliten bur så den knappt kan vända sig om mellan klasserna än att man har ett sträckt (inte stramt) stryp under ett par minuter i ringen. Har tyvärr sett betydligt mer av den varan, också dem som inte tycker att hunden behöver rastas under en utställningsdag, trots att den bälgar i sig vatten pga värmen. Under gårdagens utställning hände det en hel del olyckor i både fast och flytande form. Månne det var det regniga vädret som gjorde att folk inte ville gå ut med sina nyschamponerade och nyborstade hundar... :meh:

Måste säga att jag är mer brydd över att vissa tycks tro det är okej att ha hunden instängd i en pytteliten bur så den knappt kan vända sig om mellan klasserna än att man har ett sträckt (inte stramt) stryp under ett par minuter i ringen. Har tyvärr sett betydligt mer av den varan, också dem som inte tycker att hunden behöver rastas under en utställningsdag, trots att den bälgar i sig vatten pga värmen. Under gårdagens utställning hände det en hel del olyckor i både fast och flytande form. Månne det var det regniga vädret som gjorde att folk inte ville gå ut med sina nyschamponerade och nyborstade hundar... :meh:

På tal om det... När jag gick runt på Stora Sthlm nu i helgen så förvånades jag av hur många hundar som hade kissat inne runtom i lokalerna. På en utställning där valpar inte ställs. Är det så otroligt vanligt med icke-rumsrena, vuxna hundar? Visst sjutton fick "min" hane för sig att det vore kul att kissa över någon annan kissfläck vid något tillfälle, men eftersom vi höll koll på honom var det lätt att ta honom därifrån och lugnt förklara att han faktiskt inte fick kissa inomhus.

På tal om det... När jag gick runt på Stora Sthlm nu i helgen så förvånades jag av hur många hundar som hade kissat inne runtom i lokalerna. På en utställning där valpar inte ställs. Är det så otroligt vanligt med icke-rumsrena, vuxna hundar? Visst sjutton fick "min" hane för sig att det vore kul att kissa över någon annan kissfläck vid något tillfälle, men eftersom vi höll koll på honom var det lätt att ta honom därifrån och lugnt förklara att han faktiskt inte fick kissa inomhus.
Jag vågar nog säga att det är en blandning av att man inte tränat bort revirpinkandet, att hunden är stressad i utställningsmiljö och att man rastar dem för sällan. Om hunden är stressad och dricker mycket kan man behöva rasta dem 2-3 ggr så ofta som man gör hemma, vilket nog inte alla tänker på.

Blir lika fundersam varje gång jag ser hundar som sätter sig och kissar eller bajsar rakt på golvet utan att ägaren är det minsta bestört. Hade min hund, som ändå klassas som valp, kissat eller bajsat på golvet hade jag skämts ögonen ur mig. Såg tom en hund som satte sig och bajsade på golvet mitt under pågående visning. Ägaren bara sparkade korvarna åt sidan och fortsatte visa hunden :crazy:

Hade min hund, som ändå klassas som valp, kissat eller bajsat på golvet hade jag skämts ögonen ur mig.

Samma här. Likadant mådde jag dåligt psykiskt när jag ställde min Aysu i våras och hon utan tvekan blev stressad och tyckte att allt var läskigt. Det var helt enkelt en miljö hon inte klarade av då. Av den anledningen har vi tränat massor, varit mycket bland andra hundar (främst det som fick henne att se utställningen som jobbig), varit på utställningsträningar och tävlat lure coursing (som hon älskar). Vi var även på helgens utställning även igår, på förmiddagen, för att hon i lugn och ro skulle kunna bekanta sig med stället innan vi skulle in i ringen på riktigt. Det var guld värt. Jag hoppas verkligen att vissa andra hundar jag såg på utställningen, hundar som utan tvekan tyckte att allt var jätteläskigt, också har ägare som kommer träna lugnt och ordentligt innan de eventuellt ställer ut igen...

Av vad jag såg så såg det mer ut som att hundarna var så pass stressade (och det var ju en rätt svår miljö) och därför fick svårt att hålla tätt, men de kanske även var stressade för att de inte hade fått chans att göra sina behovn ute... Inte trevlig djurhållning i något av fallen :(

Grejen är att stryper man hunden med kedjan så kommer den antingen att hänga sig och bli tung, försöka skaka bort obehaget eller hosta och harkla, den kommer också spänna sig och visa krattiga rörelser.

Jag visar båda mina hundar med tunn kedja högt. Med den äldre lägger jag kedjan framåt längs käken. Han behöver det stödet och visar då ypperlig rörelse. Med min yngre har jag kort sträckt kedja, underarmen vinklad 90 grader. Skulle jag inte sträcka kedjorna skulle jag ha en som passgångade och en annan som hade haft fullkontakt med sin själsligt inneboende känguru. Vi tränar en hel del, mina hundar är glada, viftar på svansen och sticker glatt in huvudet i utställningskopplet.

De få gånger jag ställer så är det på slakt koppel. Lagotton hade inte kopplet sträckt ens i somras och fick ändå excellent (jag trodde hon bara var en VG hund).
Skulle lika gärna kunna visa henne lös - för oss har det handlat om träning.

Jag tycker det är en mycket konstig tolkning skk gjort, vilka raser menar de måste visas på det sättet kan man ju fundera på... Har inte sett någon hund röra sig så när de rör sig fritt.

Jag visar min med slakt koppel och friställer. Hon är heller inte det minsta stressad utan sover gott bredvid mig eller följer med mig runt när vi kollar in försäljningen på utställningarna.

En del verkar inte bry sig alls när hundarna gör ifrån sig på ställen där det inte är lämpligt :eek::wtf:

Ja, det är en konstig tolkning som skk har gjort av FCI's rekommendationer... Jag såg många som ryckte och slet i sina hundar utan att domaren så mkt som höjde på ögonbrynen. Samtidigt såg jag många som var mjuka på handen också, och som man såg verkligen hade tränat. Så det finns hopp för mänskligheten ;)

Själv åkte jag ut med Very Good pga av att min tik hellre ville leta godis på golvet än att trava fint. Hade jag strypt och ryckt i henne lite, så kanske det hade gått vägen, men i min värld är det absolut inte värt det. Nu ska vi istället hem och jobba på kontakten, och till nästa utställning kammar vi hem det utan sträckt koppel :)

Jag var nära på att trampa i en stor bajshög. Hur kan man låta sin hund skiva inomhus och sen inte ens plocka upp det...? :-O

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 915
Senast: lilstar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Budget
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Min man är död

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar