Utställnings-hjälp önskas!

R

reykurboy

Har en vän (utan konto här) som skulle vilja ha lite råd och tips angående utställningar av er kloka bukare..:p

Utställningen som det gäller är en inofficiell tävling och klassen är valp 6-9 mån. Frågorna är:

* Får man prata med hunden inne i ringen??

* När man ska springa med hunden i ringen måste man spring själv eller räcker det med att man går fort??

* När man har ställt upp hunden för "dommarinspektion" måste den stå uppställd hela tiden eller räcker det med om den gör det bara när domaren visiterar`??

Tacksam för svar!! :D
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

* Får man prata med hunden inne i ringen??
- ja du får prata, locka, vissla, dutta, ge godis, ha leksaker mm ;)

* När man ska springa med hunden i ringen måste man spring själv eller räcker det med att man går fort??
- du kan gå fort om du vill, själv föredrar jag att springa själv också för att få lite mer "go" i min hund :D

* När man har ställt upp hunden för "dommarinspektion" måste den stå uppställd hela tiden eller räcker det med om den gör det bara när domaren visiterar`??
- det räcker när domaren tittar men tipset är att ha den uppställd så mycket som möjligt då domaren ofta sneglar och jämför hundarna med varandra.
Men när domaren visiterar en och en så uppskattar ju i alla fall jag om domaren bara bryr sig om just den hunden som visas.
Du får till och med gå ut ur ringen om det är många i klassen som ska visas före (när dom visas en och en).


Sedan visas ju olika raser olika. Jag har bara visat min hund (kinesisk nakenhund) och schäfer på utställning.
Schäfrarna ska ju "dra" i kopplet och man ska gå lite bakom när dom visas medan kineserna är lite mer show.
Kolla upp hur just eran hund ska visas och lycka till :bump:
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

* Får man prata med hunden inne i ringen??

Ja, givetvis får man det

* När man ska springa med hunden i ringen måste man spring själv eller räcker det med att man går fort??

Om hunden kan springa ökad trav och det räcker med att matte går fort, så behöver man inte springa.

* När man har ställt upp hunden för "dommarinspektion" måste den stå uppställd hela tiden eller räcker det med om den gör det bara när domaren visiterar`??

Om det tvistas det. Jag brukar låta mina hundar slappna av om det är obefintlig "risk" att dommare ska råka titta på dem, men oftast försöker jag låta dem stå rätt bra, så att de inte ser ut som hösäckar om dommaren skulle titta på dem under bedömningen av en annan hund.
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

Till er båda: Tack så mycket! :bow:

Till andra: Är det fler som har erfarenheter ni vill dela med er av??

Kanske ska berätta att det är en Amerikansk stafforshireterrier (stavning?) som det gäller...
Tänkte på om det var något specifikt som gällde just för den rasen?? :)
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

När det gäller valpklass är nog domaren glad om man lyckas få hunden att trava alls och inte bara skutta på bakbenen : )
Kraven är låga så hon kan ta det lugnt..
Se valpklassen som "ringträning" och chans att se hur en utställning går till.
Lycka till, hoppas det går bra!
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

Ok, men då går det nog bra för henne, han e jättelydig redan! :)

Någon mer med erfarenheter??
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

* Får man prata med hunden inne i ringen??

Abolut!

* När man ska springa med hunden i ringen måste man spring själv eller räcker det med att man går fort??

Man ska röra sig i takt med rasen, alltså är det en tax bör du inte springa utan gå väldigt fort, är det en afganhund så ska du springa för att få fram de fina rörelserna... =)

* När man har ställt upp hunden för "dommarinspektion" måste den stå uppställd hela tiden eller räcker det med om den gör det bara när domaren visiterar`??

När Domaren kollar på hunden så ska hunden vara "färdig" för inspktion, dock så är det alltid bra att låta hunden få slappna av en stund, men var på din vakt och kolla hela tiden på domaren.

Glöm inte att ha kul, det ska vara roligt för både handlern och hunden att vara på utställning =)

Be din vän att komma till utställningen i GOOOD tid så att bägge hinner slappna av och kolla lite på hur de andra gör i ringen. Domaren säger till när och vad hon ska göra i ringen, men det är alltid bra att kolla lite före på de andra ekipagena. ett litet tips är oxå att ha med en bur el likn, det blir en låång dag och vovvarna slappnar oftast av i sin egna bur om man har en sådan med sig, vem vet, din vän kanske vill gå och kolla lite och då behöer hon inte tänka på vart hon ska göra av vovven =)

Lycka till nu!
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

* Be din vän att komma till utställningen i GOOOD tid så att bägge hinner slappna av och kolla lite på hur de andra gör i ringen.

Det värsta är ju att jag ska med dit oxå och jag brukar vara allt annat än i tid...:crazy: :D

Tack för tipsen! :)
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

haha skönt att höra att det finns fler som är tidsoptimister =)
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

Ok, men då går det nog bra för henne, han e jättelydig redan! :)

Även jättelydiga valpar brukar kunna glömma det mesta när de kommer ut i denna miljö första gången. Husse/Matte är dessutom nervös och beter sig inte som vanligt.

Räkna med att om hunden är lycklig hela visningen så har det gått kanonbra, och allt övrigt den klarar bra är bara + i kanten. Små fadäser som att valpen plöjer fåror med nosen i en ridhusbotten eller praktiserar skolorna ovan mark är inget att hänga upp sig på, det löser sig med ålder och rutin.

Lycka till!
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

psst... glöm inte att rasta valpen strax innan ni ska in i ringen.. små olyckor händer så lätt =)
Om det skulle hända en "olycka" inne i ringen så är det bara att skratta, de är ju endå bara valpar =) hehe
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

Hehe.. Ja de brukar kunna ha små hyss för sig. Men absolut är ju det viktigaste att hunden tycker at det är roligt! :)
 
Sv: Utställnings-hjälp önskas!

Det är väl här jag ska komma in som hjälp-reda och påminna nervösa matte om det... Dessvärre kommer väl jag att vara mest nervös av oss alla! :D
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 753
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp