Utställning

cassiopeja

Trådstartare
Jag skulle tycka att det var roligt att få min hund bedömd på en utställning, men jag vet redan nu att han är för stor enligt rasstandarden (+ 2 andra "fel", som visserligen inte är diskvalificerande men där han inte följer önskvärt utseende för rasen). Men betyder det att jag inte FÅR ställa ut honom överhuvudtaget? Och vad skulle i så fall hända om jag anmälde oss till en utställning? Skulle jag få någon bedömning överhuvudtaget, eller skulle jag bara åka ut därifrån med ett streck (eller "nolla" kanske det kallas)?

Sv: Utställning

Klart du får ställa ut hunden, men vad för prisvalör du får är ju omöjligt att säga. Om det är obl. mätning inom rasen och hunden är större än maxmåttet, så brukar det dock ge en nolla. En bedömning med kritiken får du i vilket fall.

Vad är det för ras?

Lånar tråden lite :angel:

Har länge funderat på att ställa ut fd svärmors tik bara för skojs skull.. men.. hon har en del knölar lite överallt.. plus eksem ibland. Är det nåt domarna bryr sej nämnvärt om?

Undrar jag med! Min Beauceronhanne är skitsnygg, bara 1 år men redan 72 cm hög, dvs 2 cm över standarden... Suck. Dessutom begriper jag nu att han förblir en kille med bara en kula nere, alltså ska han väl kastreras, snart... SUCK igen! Får man ställa ut kastrerade hundar????? Trådstöld, ursäkta!!

Visst får man ställa ut kastrerade hundar, men man ska uppvisa testikelintyg på att hunden innan kastration hade normalt belägna och utvecklade pungkulor.

Ett intyg på en krypt hund innebär ju att den mest troligt kommer att nollas ut, eftersom att krypt är ett allvarligt fel inom alla raser.

Hur domare ställer sig till knölar och exem vet jag inte, men enligt mig bör det dra ner en del.

Hur domare ställer sig till knölar och exem vet jag inte, men enligt mig bör det dra ner en del.

Det va det jag misstänkte. Dock är det inga stora knölar, en på ena juvret, en liten på halsen och en i ljumsken. Inget som syns om man inte tittar riktigt noga. Men o andra sidan är det bara själva kritiken jag är ute efter.. tanten är ju trots allt 7 år gammal så någon utställningskarriär e det ju inte talan om :D

Det va det jag misstänkte. Dock är det inga stora knölar, en på ena juvret, en liten på halsen och en i ljumsken. Inget som syns om man inte tittar riktigt noga. Men o andra sidan är det bara själva kritiken jag är ute efter.. tanten är ju trots allt 7 år gammal så någon utställningskarriär e det ju inte talan om :D

Vad är det för ras? *nyfiken* :)

dogo argentino :love:

Okej :)

Jag vet en Chow Chow hane som börjades visa på utställning
först vid 8års ålder, född 1998 och blev visad på utst första
gången 2006.

Han har lyckats få 6 CK, två CERT och blivit
placerad i bästa hanhundsklass 4ggr. Allt detta på sammanlagt
åtta utställningar och alla ggr i veteranklass :) Så det är
"aldrig försent" att börja ställa ut ;)

oj, d va inte illa :) Dock tror jag inte hundens ägare är så jätte sugen på att flänga runt på utställningar.. d är mest jag som tjatat mej till att få ställa ut henne iaf en gång :angel:

oj, d va inte illa :) Dock tror jag inte hundens ägare är så jätte sugen på att flänga runt på utställningar.. d är mest jag som tjatat mej till att få ställa ut henne iaf en gång :angel:

Du kanske kan få ställa ut henne fler ggr t.om ;)
Denna hanen har dom inte åkt några längre sträckor med
utan valt utst i närheten :)

Klart du får ställa ut hunden, men vad för prisvalör du får är ju omöjligt att säga. Om det är obl. mätning inom rasen och hunden är större än maxmåttet, så brukar det dock ge en nolla. En bedömning med kritiken får du i vilket fall.

Vad är det för ras?

Det är en Shetland Sheepdog. Eftersom jag skulle tycka det var kul att få honom bedömd så är det mest bara själva kritiken jag är ute efter, inget pris.
Jag kanske skulle kunna ställa honom som en collie?... ;) Det är många som tar honom för en collie faktiskt... :D

Det är en Shetland Sheepdog. Eftersom jag skulle tycka det var kul att få honom bedömd så är det mest bara själva kritiken jag är ute efter, inget pris.
Jag kanske skulle kunna ställa honom som en collie?... ;) Det är många som tar honom för en collie faktiskt... :D

nämen... åh.... har du skaffat en shetland sheepdog! Vad roligt! Grattis! vad kul att det blev hund igen! :)

Tack! :love: Ja jag kan knappt tro det själv... Men nu har jag en helt underbar luddboll här hemma. Och han är såååå otroligt go! En enorm skillnad mot den förra vovven....

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring