Utställning

Jenka

Trådstartare
Har börjat fundera på att ställa ut unghunden i framtiden, men blotta tanken gör mig samtidigt ruskigt nervös. :p
Kan dessutom ingenting. Gissar på att jag måste vara medlem i skk? (Bara sbk nu).
Vad behöver hunden kunna? Tandvisning och uppföra sig bland andra hundar förstår jag. Känns även kroppen igenom?
Vad bedöms? Jämförelse med rasstandard såklart, men kollar man även på färg etc?
Nån ålder som är "bättre" att ställa ut i än andra? Vore kul med en bedömning på henne men jag tänkte inte satsa på någon utställningskarriär.
Hur lär jag mig visa hund på bra sätt och hur går rent praktiskt en utställning till? Jag har varit på några men inte förstått så mycket.

Sv: Utställning

Du behöver vara med i klubben som arrangerar utställningen. Är det en SKK-utställning så är det alltså SKK som gäller (Stora Sthlm är undantaget, då fungerar även andra klubbmedlemskap). Är det rasklubbsutställning så är det rasklubben som gäller.

Hunden behöver kunna stå hyfsat stilla för att domaren ska kunna känna igenom den och titta på den, det kollas även tänder och på hanhundar känner de så att båda testiklarna är på plats.

Är det en ras där färgen spelar roll så ja, då kollar de även på färg. Inom min ras, där färgen inte spelar någon roll mer än att brindle inte är önskvärt, ja då bryr man sig inte heller om färgen i bedömningen.

Hundarna är ju oftast som mest klara när de är minst 2 år gamla, så ska man bara ställa ut en gång i hela livet är det väl klokast att göra det när hunden är ca 3 år gammal. Annars om man är i sitsen att man kan välja mellan tex junior- och unghundsklass är det smartast att välja juniorklass så att hunden är "så gammal som möjligt" för den klassen och inte bland de yngsta.

Såhär såg det ut när min unga dåre visades på Stora Sthlm 2011: http://www.youtube.com/watch?v=-Kyugt5SlIM
De flesta raser visas ungefär likadant och domaren beter sig ungefär likadant oavsett vilken ras den tittar på.

Bäst för att lära dig visa hund är att gå på utställningsträningar. Det verkar ordnas lite överallt och hela tiden. Annars kan man ta hjälp av en duktig vän som visar och förklarar.

På själva utställningen går du till sekretariatet för att checka in din hund, där visar du upp bland annat vaccinationsintyget. Sedan går du till din ring, väntar på att din ras börjar dömas, håller koll på när din hunds klass är och ser till att du har nummerlappen väl synligt på dina kläder. En ringsekreterare ropar upp vilken klass som döms och vilka nummer hundarna har. När din hund ska in i ringen ställer alla upp sig i nummerordning. Sedan springer alla ett varv eller två och därefter börjar individuella bedömningen av hundarna (det som visas i min youtubelänk). Efter det kommer de hundar in som tävlar om placering i klassen. Åter igen in i nummerordning, sedan säger domaren vem som vinner, vem som kommer tvåa osv.

Senast ändrad:
Sv: Utställning

Man kan ju också träna genom att gå på några inofficiella utställningar, arrangeras av SBK o rasklubbar ibland.
Lokalavdelningar av SKK brukar ibland ha ringträning, där man får öva o få råd etc.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Paus1234
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 829
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar