Utställning fristående

JagKanske

Trådstartare
Tror min valp verkar gilla att ställas i fristående mer än när jag ska vara och peta på henne, förstår henne haha!
Saken är, hur lär man bäst in fristående? Förstår hur man ska lära in att hunden ska stå still och så men så att benen står rätt? Och om hunden flyttar ett ben så den står i halvtaskig position, hur får man tillbaka den snyggt?
Hur har ni gjort?

beror ju helt och hållet på vad det är för ras. Min ras ska stå med "ett ben i varje hörn", så den visas bäst fristående utan att hålla på att peta eller flytta på benen :)
Ställer sig hunden dåligt kan man alltid få den att backa ett steg eller två och sen gå lite framåt igen - då brukar den ställa sig rätt igen.

Säger som @russinbulle att det givetvis beror på vilken ras man har. Jag personligen är inget fan av det här med att flytta ben hit och dit. Jag gör som ovan nämnt och belönar när jag tycker att hunden står bra.

Jag friställer. Står hon såligt ber jag henne ta ett steg framåt eller bakåt. Min ras ska stå som russinbulles hund.

beror ju helt och hållet på vad det är för ras. Min ras ska stå med "ett ben i varje hörn", så den visas bäst fristående utan att hålla på att peta eller flytta på benen :)
Ställer sig hunden dåligt kan man alltid få den att backa ett steg eller två och sen gå lite framåt igen - då brukar den ställa sig rätt igen.
Tack för era svar!
Det är en storpudel det gäller och där ska frambenen stå under hunden medan bakbenen brukar vara lite utdragna så är mest bakbenen jag funderar över :)

Tack för era svar!
Det är en storpudel det gäller och där ska frambenen stå under hunden medan bakbenen brukar vara lite utdragna så är mest bakbenen jag funderar över :)
Pudel kan absolut visas fritt. Den ska stå naturligt, så en bra byggd hund kommer helt naturligt ställa sig rätt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 207
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar