Utställning

TrySomethingElse

Trådstartare
Mina frågor är:

1. Vad menas med t.ex. Treårstestet? Måste alla hästar vara med på treårstestet?

2. Vad är det domarna kollar på?

3. Hur är det med bedömningen, har sett flera hästar som har varit till salu som dom har skrivit att hästen fått 39-41p i utställning, är det mycket?
 
Sv: Utställning

Treårstest finns för ridhästar och ridponny. Det innebär att man visar upp hästen/ponnyn på ett ställe som anordnar testen. Där visar man den för hand som på en vanlig utställning men den löshoppas också och om man vill riden.
När det är sådan här tester varierar lite men det brukar vara på våren för stora hästar och på hösten för ponny.
Det finns inget som helst måste att vara med på det här och vissa hästar/ponny som inte har rätt härstamning får inte ens vara med mer än utom tävlan om det finns plats.

Domaren tittar på hur hästen ser ut exteriört, hur den rör sig i alla gångarter och hur gångarterna är i sig själv. Även hur hästen är i temperamentet och hur den hoppar i löshoppningen bedöms.
Alla momenten betygsätts sedan i en skala från 1 till 10 där 10 är bäst.

Hur man ska läsa poängen och om 39 -41 är bra eller dåligt beror på vad det gäller. Det finns olika skalor beroende på hur måna olika saker man bedömer. Om du har sett i annonsen att det är på ren utställning (brukar vara det när det gäller ponny) så är det bra poäng med 39 - 41. Det brukar vara max 50 poäng d v s det är fem olika saker domaren tittar på.
Om det är treårstest som gett de poängen så är det inte lika bra för där finns fler saker att bedöma så är det inte direkt något lysande resultat.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 620
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 698
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 803
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp