Utsläpp mellan 7-11 & Insläpp mellan 16-22?

M

Mindra

Var på besök i ett stall idag och måste bara kolla om det är jag som är nojjig. På en tavla i stallet stod schema för fodringar

Morgon: Fodring tidigast 7 senast 11. Utsläpp senast 12.
Kväll: Insläpp senast 22 tidigast 16.

Jag frågade lite försiktigt (trots att det inte är min ensak) om de verkligen har så olika tider och japp. De hade svårt att få ihop tiderna och då blev det att de fick kvällsmat ngn gång mellan 16 och 22 och morgonfodring mellan 7 och 11. För mig som alltid varit petig med tider samt fodrat våra hästar 4 ggr om dagen så låter detta helt vansinnigt. Jag VET att det inte är min ensak och hästarna i stallet kanske har det bra ändå, men jag bara tycker att det lät lite väl *vi tar det när vi kan*.

Sv: Utsläpp mellan 7-11 & Insläpp mellan 16-22?

Ja, jag skulle inte välja att ha min häst där iallafall. Jag är inte petig med att det måste vara samma klockslag exakt, men ungefärliga tider håller jag. Tycker hästarna är lugnast och verkar må bäst av att ha ungefär samma rutiner varje dag. Eller så är det bara mina hästar som är känsliga... :crazy:

Har haft det UNGEFÄR så i ett stall. De flesta hästar stod på i stort sett fri tillgång på grovfoder = aldrig hungriga. Det var lugnt och städat i stallet. Nu var det inte lika stor variation på tiderna utan utsläpp 8-10 osv.

Men de jag funderar lite på är dels att det är så anpassat efter människorna att djuren kommer i kläm. De dagar de bara är ute från 12 till 16 osv. De går inte på bete osv.

Jag menar inte att djuren var vanvårdade de är de inte, jag bara har svårt att förstå att man inte har sin häst i ett stall med mer service (vilket finns i området) om man inte har möjligheten att ge fastare rutiner.

Får dom gå ut 11 och in 16 och får sin mat då blir det nog lite lång
tid mellan kvällsmat och frukost,dessutom vill inte jag störa min häst mitt i måltiden och det kan ju vara svårt när man inte riktigt vet när dom fått mat.Har även en häst i stallet som skulle äta sej ut om hon fick stå inne så länge ibland.

de kan inte vara så då att dom har näst intill fri tillgång på grovfoder då? för då behöver man inte vara där och fodra på bestämda tider på samma sätt.
bara man ser till att dom då alltid har mat.

Ville inte komma dit och verka snoka så frågade inte så mkt. Däremot så hade de ingen mat i boxarna när jag var där så mat hela tiden hade dem inte.

Som sagt, jag tror inte att de vanvårdar sina hästar. I min värld skall hästar ha regelbundna tider, vara ute mkt och är man hästägare får man ibland offra saker så man kan sköta sådant en av hästägarna bor på gården och för mig är det svårt att få ihop att man då inte kan släppa ut hästarna innan man åker på morgonen osv. Men innan alla hoppar på mig nu så understryker jag att det är så JAG tycker. Att jag startade tråden var just för att se hur andra tycker.

hade nog inte heller velat haft det på det viset, kan ju bli jättelång tid mellan fodringarna samt att de knappt får vara ute alls...

Att hålla fasta tider tycker inte jag är viktigt. Jag tycker snarare det blir lugnare i ett stall om deär vana vid lite varierande frukosttider exempelvis. Vet de att det alltid får foder klockan 7 så upplever jag att de lär sig klockan ganska snabbt o blir stökiga när matdags närmar sig o framförallt om maten blir en halvtimme sen. Jag tycker det är lugnare i stallet med varierande tider, däremot tycker jag man ska vara noga med att det inte går långt tid mellan fodringarna! Gärna fri tillgång, iaf dagtid o mkt utevistelse...

Ber om ursäkt om jag stöter mig med någon med detta är MIN alldeles personliga åsikt om MIN häst o ingen annans. Jag skulle ALDRIG i livet sätta min häst i ett sånt stall. Det låter ju helvirrigt.

Första man läser i alla handböcker om hästar är att de inte ska ha för långt mellan fodringrna o tillgång på mat ca 17 timmar per dygn. Jag fattar att det är svårt att lösa utan fri tillgång vilket givetvis inte alla kan ha. Men det där stallet låter ju så långt bort som möjlig från detta om man har otur nästan varje dag. Det finns bättre stall, jag lovar. Jag har stått på en del konstiga ställen o när jag nu ser tillbaka ångrar jag att jag inte letade mera. ( Numera har jag eget stall ) Lycka till i ditt sökande efter rätt stall o jag hoppas du väljer något som känns bra hela vägen ner i din mage med din magkänsla.
Kram
C

Låter som väldigt långt mellan fodringarna och så kan det ju bli helt knasigt med utevistelsen ju:crazy:

Själv tycker jag att lite olika tider kan man ha, men inte så mycket!
Själv har hästarna fritt med hö och får kraft innan utsläpp och vid insläpp. Utsläppet är ca klockan 5 och insläppet 21-23.. Men sen vill jag ha hästarna ute mycket så..

Att hålla fasta tider tycker inte jag är viktigt. Jag tycker snarare det blir lugnare i ett stall om deär vana vid lite varierande frukosttider exempelvis. Vet de att det alltid får foder klockan 7 så upplever jag att de lär sig klockan ganska snabbt o blir stökiga när matdags närmar sig o framförallt om maten blir en halvtimme sen. Jag tycker det är lugnare i stallet med varierande tider, däremot tycker jag man ska vara noga med att det inte går långt tid mellan fodringarna! Gärna fri tillgång, iaf dagtid o mkt utevistelse...

Jag håller med till fullo.
Jag gör så att jag försöker sprida fodringarna så mkt som möjligt över dygnet. Får de kvällsmat sent så får de oftast frukost senare.
Jag har haft min häst i stall där de fodrade prick 7.00, 13.00 osv och det var mycket stökigare än när vi som nu har flexibla fodringstider.
Hästarna har inget emot att de får mat kl 22 på lördagkväll och kl 09 på söndagmorgon. För tävlingshästar upplever jag det som mycket bättre med flexibla fodringstider, då blir det inget konstigt för dem om de måste åka tidigt till en tävlingsdag och då får mat extra tidigt.

Vilket hemskt stall jag menar, jag tycker att hästen ska komma ut en tid på morgonen med ca 30 minuters marginal.

Jag skulle INTE ha valt att ha min häst där.

Låter som väldigt långt mellan fodringarna och så kan det ju bli helt knasigt med utevistelsen ju:crazy:

Själv tycker jag att lite olika tider kan man ha, men inte så mycket!
Själv har hästarna fritt med hö och får kraft innan utsläpp och vid insläpp. Utsläppet är ca klockan 5 och insläppet 21-23.. Men sen vill jag ha hästarna ute mycket så..

Morgon: Fodring tidigast 7 senast 11. Utsläpp senast 12.
Kväll: Insläpp senast 22 tidigast 16.

Vad jag kan utläsa står det inte att nattfodringen sker 16, utan att hästarna är ute till som minst 16 och mest till 22...
Låter mkt som mitt stall som jag sköter det (endast egna hästar) ... Beroende på årstid, väder och vind så går mina hästar ute mer eller mindre.
Fodrar bara 2 ggr om dagen med havre de dagar de går ute länge men å andra sidan har de i stort sett fri tillgång på hö oavsett tid på dygnet.... Ingen av mina hästar mår dåligt, snarare tvärtom, hela och välmående ! Och allra bäst, de hänger inte vid grinden "kl 17" de sparkar inte i stallet kl 07.00 , nope de väntar utan stress...

Hästarna i detta stall kvällsfodras när de tas in. Dvs det kan vara 16 och det kan vara 22. I mina ögon är detta ett väldigt stort hopp och eftersom jag själv som människa har regelbundna mattider och mår bra av det så ser jag till att även hästarna har det. Men som sagt, de är min åsikt. (Vet att det är skillnad för dem som har tillgång till gräs/hö hela tiden nu pratar jag om dem som inte har det)

Ber om ursäkt om jag stöter mig med någon med detta är MIN alldeles personliga åsikt om MIN häst o ingen annans. Jag skulle ALDRIG i livet sätta min häst i ett sånt stall. Det låter ju helvirrigt.

Första man läser i alla handböcker om hästar är att de inte ska ha för långt mellan fodringrna o tillgång på mat ca 17 timmar per dygn. Jag fattar att det är svårt att lösa utan fri tillgång vilket givetvis inte alla kan ha. Men det där stallet låter ju så långt bort som möjlig från detta om man har otur nästan varje dag. Det finns bättre stall, jag lovar. Jag har stått på en del konstiga ställen o när jag nu ser tillbaka ångrar jag att jag inte letade mera. ( Numera har jag eget stall ) Lycka till i ditt sökande efter rätt stall o jag hoppas du väljer något som känns bra hela vägen ner i din mage med din magkänsla.
Kram
C

Tack, men jag letar inte ens stallplats. Var bara på besök i stallet då en kompis håller i hoppträning där ibland. :)

Mina står inte heller och stojar även fast de skulle komma ut ett par timmar senare - vilket hänt om jag försovit mig:o.. Men däremot tycker jag att det låter lite väl att hästarna får gå ute mellan 4-15 h/dag.. En annan sak om de var ute mellan 10-15 h eller liknande..
Och sen så har hon ju även skrivit att de endast får foder vid dessa tillfällen.. Så i min menig så är det inte ett bra stall ur hästarnas synpunkt.

Senast ändrad:

Har ar det helt annorlunda ( Los Angeles). Hastarna får ho vid samma tid men ev kraftfoder ger vi sjalva nar vi vill. Oftast får han mat vid samma tid varje dag men inte alltid och vet ni vad - han mar jattebra! Det ar valdigt annorlunda mot for Sverige dar man ger mat på bestamda stallen, flera ggr om dagen ( ialla fall i de stall jag ridit) men det har funkar det med.

Jag hade eget stall tillsammans med en kompis till för en månad sen. I våra stallregler stod det att hästarna skulle vara ute senast åtta på morgonen (vardag som helg) och komma in tidigast sex på kvällen, gärna runt åtta. De hade fri tillgång ute i hagen och fick kraftfoder morgon och kväll samt hö då de kom in.

Jag hade eget stall tillsammans med en kompis till för en månad sen. I våra stallregler stod det att hästarna skulle vara ute senast åtta på morgonen (vardag som helg) och komma in tidigast sex på kvällen, gärna runt åtta. De hade fri tillgång ute i hagen och fick kraftfoder morgon och kväll samt hö då de kom in.

Låter väldigt vettigt!

Någon timme tycker jag att det kan slå på, t ex mellan kl 7-8 vardag/helg, men inte mer, vad gäller utfodring.

Ibland kan de ju få stå inne olika länga pga väder, hovis osv. Men maten ska de ha regelbundet, både ute och inne! Absolut inte för tidig kvällsmat, för då blir det vääldigt långt till morgonen. Då delar jag hellre upp kvällshöet på två ggr, en tidig och en sen, t ex om man är borta på kvällen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 452
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.