Utsläpp mellan 7-11 & Insläpp mellan 16-22?

Sv: Utsläpp mellan 7-11 & Insläpp mellan 16-22?

Jag tycker det är okej om man "flexar" mellan fodringarna och in/utsläpp ett par timmar. Ex. där jag jobbar ibland fodras hästarna kl 06.30 och ibland kl. 8.30, beroende på vad som ska hinnas med under dagen och hur mycket det är att göra. Nu går i stort sett alla hästar på bete, det är bara 5 stycken som kommer in kvällstid, två stycken kommer ibland in ca kl. 17-20.00 beroende på när den ena utav dem börjar vanka runt i hagen och Vill in (trots Mycket fina hagar) . Det andra gänget - 3 hästar kommer in ca 21-22.00.

En del hästar som har behov utav det stödfodras ute med hö/hösilage och eventuellt kraftfoder. De stödfodras två gånger om dagen men där håller vi inte fast så noga vid rutinerna, ibland är första fodringen kl. 8.30, ibland är den kl 11. Andra fodringen är ibland kl. 17, men kan även vara kl. 20. Dock så är det ju stödfoder de får, men de har ju rätt fina gräshagar att gå i och det finns alltid lite bete så behovet utav samma rutiner som hos uppstallade hästar finns inte riktigt på samma sätt.

Låter som väldigt långt mellan fodringarna och så kan det ju bli helt knasigt med utevistelsen ju:crazy:

Själv tycker jag att lite olika tider kan man ha, men inte så mycket!
Själv har hästarna fritt med hö och får kraft innan utsläpp och vid insläpp. Utsläppet är ca klockan 5 och insläppet 21-23.. Men sen vill jag ha hästarna ute mycket så..

:bow:
I mitt nya stall gå hästarn aute mellan 06,00 och 22,00 om vädret tillåter.
Om det spöregnar eller blåser små:devil: så kommer dom in vid 17-tiden.

Håller med om att lite olika tider kan man ha men kanske inte 5 timmars skillnad.

Rätta mig om jag har fel men är inte hästarnas magar och matsmältning anpassad för att äta, lite, ofta?

Vårat stall:

Stallägaren morgonfodrar någon gång mellan 6-8

Någon av hästägarna, kommer och rider/släpper ut, fyller på vatten och stödfodrar vid behov i hagen 8.30-9.30

Någon av hästägarna fyller på vatten och stödfodrar vid behov i hagen 12.30

Någon av hästägarna fyller på vatten och stödfodrar vid behov i hagen 15.30 oftast i samband med mockning/ridning

Någon av hästägarna tar in någon gång mellan 16-20

Vid intag runt 20.00 vattnar och nattfodrar den hästägaren, annars kommer annan hästägare mellan 21-22, vattnar och nattfodrar

*kl*

Jag tycker det är lite väl många timmars flex..

Även om jag inte tar in och ut mina på klockslaget, så skulle jag inte få för mej att släppa ut dom så sent som 12:eek:

Jag menar, kom dom in 16 kvällen före och blir kvällsfodrade då, och så får dom frukost 11 dan efter...

Säg att dom ätit upp kvällsmaten på en timme - 17 - 11.00 Det är ju 18 timmar:eek:

Om jag vill sova lite extra nån helg så pallrar jag mej ner tidigt i morgonrocken och ger frukost iallafall. (försöker att inte öppna ögonen;)) Så går jag och lägger mej igen och drar mej tills dom ska ut.
Sovmorgon får man ha på sommaren när dom är på bete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 452
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar